עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק הפוליטי בין הגדה לרצועה

מחמוד עבאס מנסה להחזיר לעצמו חלק מהשליטה על רצועת עזה באמצעות משבר המשכורות. הפעלת לחץ כלכלי של הרשות הפלסטינית על חמאס עלולה להביא למשבר ברצועה שיופנה גם לעבר ישראל.

 מחמוד עבאס מנסה להחזיר לעצמו חלק מהשליטה על רצועת עזה באמצעות משבר המשכורות. הפעלת לחץ כלכלי של הרשות הפלסטינית על חמאס עלולה להביא למשבר ברצועה שיופנה גם לעבר ישראל.

בימים האחרונים הוחרף המאבק בין הרשות הפלסטינית לבין תנועת חמאס על רקע החלטת הממשלה הפלסטינית לקצץ ב-30 אחוזים את משכורותיהם של 54 אלף פקידים של הרשות הפלסטינית ברצועת עזה המזוהים עם תנועת פת"ח בנימוק של מצב כלכלי קשה.

פקידי הרשות הפלסטינית ברצועה החליטו לצאת במאבק נגד החלטת הרשות הפלסטינית שאותה הם מכנים במילים "טבח המשכורות" וארגנו הפגנה גדולה בהשתתפות עשרות אלפי מפגינים, גלי הזעם והמחאה נמשכים ומאיימים להתפשט גם לגדה, ברשות הפלסטינית חוששים מתופעה דומה לתופעת "האביב הערבי"ונערכים לבלום את פעולות המחאה בגדה.

הדעה הרווחת ברחוב העזתי שמדובר במשבר פוליטי ולא במשבר כלכלי וכי מחמוד עבאס מנסה לדחוק לפינה את תנועת חמאס על גבם של אלפי פקידי הרשות הפלסטינית ברצועה. גורמים בחמאס אומרים כי האסטרטגיה שלו היא להציף את רצועת עזה במשברים כלכליים שונים כדי שחמאס תציית לדרישותיו המדיניות.

ההשלכות כבר נראות בשטח, הפעילות הכלכלית פחתה בשווקי הרצועה ויש דאגה מההתפתחויות הצפויות של המשבר שיש לו השלכות פוליטיות, כלכליות, חברתיות ואולי אף ביטחוניות.

"קרב מוחות" בין הרשות הפלסטינית לחמאס

המהלך של מחמוד עבאס הינו די שקוף והוא קיבל תאוצה לאחר שהמנהיג החדש של הרצועה, יחיא סינוואר, החליט להקים ועדה חדשה לניהל רצועת עזה שהיא בעצם "ממשלת צללים" שתנהל את ענייני רצועת עזה במקום הממשלה הפלסטינית בראשות ראמי חמדאללה.

יו"ר הרשות הפלסטינית חושש שיחיא סינוואר פועל כדי לנתק את הרצועה מן הגדה כדי להקים בה אמירות אסלאמית עצמאית, מעין "חמסטאן" ולכן החליט לדחוק אותו לפינה. בחמאס מאשימים את מחמוד עבאס כי הוא זה שרוצה להתנתק מרצועת עזה כדי להגיע להסדר עם ישראל על הגדה בהתאם לתכתיבי הממשל האמריקני החדש ולכן הוא נקט במהלך הזה.

עפ"י גורמים בכירים ברשות הפלסטינית, מחמוד עבאס רוצה באמצעות המהלך לדחוף את חמאס לקבל החלטה חשובה אחרי 10 שנים של פיצול בין הגדה לרצועה לאמור-תמסרו לאלתר את האחריות בכל משרדי הממשלה ומעברי הגבול לרשות הפלסטינית, תפרקו גם את הועדה החדשה שהקים יחיא סינוואר אחרת הרשות הפלסטינית לא תעזור לכם ותתמודדו בעצמכם עם ההשלכות של המצב.

בישיבת הועדה המרכזית של פת"ח ברמאללה לפני כמה ימים הביע מחמוד עבאס עמדות נוקשות ואמר למשתתפים:" מי שהלב שלו עם רצועת עזה שיילך לגור שמה".

תנועת חמאס שהבינה את המלכודת שאליו דוחף אותה מחמוד עבאס פרסמה הודעה מאיימת כי "התגובות למהלך הזה יהיו קשות" וכי מדובר ב"קונספירציה נגד הרצועה ותושביה". חמאס קראה לליגה הערבית, לאו"ם ולאיחוד האירופי להתערב במצב לפני שיהיה מאוחר. שליח האו"ם למזה"ת, ניקולא מילדאנוב דווקא מצדד בעמדת הפקידים ברצועה וקרא לרשות הפלסטינית לחלק את הנטל באופן שווה בין הגדה לרצועה.

רגע האמת מתקרב

למרות גל הזעם והמחאה האדיר החליט מחמוד עבאס שלא לבטל את הקיצוץ במשכורות הפקידים ברצועה, הוא כינס את הועדה המרכזית של פת"ח והעביר החלטה בדבר ניסיון אחרון לפתור את המשבר. עפ"י ההחלטה, משלחת של בכירי פת"ח בראשות מחמוד אלעאלול תצא בימים הקרובים לשיחות עם הנהגת חמאס בעזה ותדווח על התוצאות להנהגה הפלסטינית ברמאללה עד ה-25 בחודש.

מחמוד עבאס אמור להיפגש בבית הלבן עם הנשיא טראמפ ב-15 בחודש והוא מעוניין להשאיר את המשבר על אש קטנה ולא לפוצצו לפני המפגש עם הנשיא האמריקני. העיתון "אל-קודס אל-ערבי" דיווח ב-11 באפריל מפי מקורות מהימנים כי מטרת הביקור של משלחת בכירי פת"ח ברצועה הוא לבדוק שוב עם הנהגת חמאס את האפשרות להגיע לפיוס, לסיים את הפיצול בין הגדה והרצועה ולהקים ממשלת אחדות לאומית.

כמו כן היא אמורה לדון עם הנהגת חמאס, לא רק בבעיית קיצוץ המשכורות אלא גם בשאלת כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) בקרוב ברמאללה בהשתתפות חמאס כדי לבחור הנהגה חדשה לאש"פ. האסטרטגיה של מחמוד עבאס היא "או הכל או לא כלום", אם תסכים חמאס לפיוס בתנאים שלו תיפתר גם בעיית הקיצוץ במשכורות ואם לאו הרי שהיא תישא בתוצאות של המצב המחריף והולך ברצועה לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינת המצוקה הקשה בכל  הקשור למי השתייה ולצריכת החשמל.

קשה לראות את האפשרות שחמאס תיכנע לדרישותיו של מחמוד עבאס, ייתכן שבסופו של דבר יימצא פתרון של פשרה אך קיים גם החשש שהמצב בשטח יתפוצץ בהעדר הסכמות בין שני הצדדים. אחת האפשרויות היא כי תנועת חמאס תחמם את גבול הדרום ותצא לסבב לחימה נוסף עם ישראל כדי לשחרר את הלחץ ברחוב העזתי ולהטיל את האחריות למצב הקשה ברצועה על מדיניות המצור של ישראל ובכך לפטור את עצמה מכל אחריות.

המשבר הפוליטי בין הרשות הפלסטינית לחמאס הולך ומחריף מבלי שישראל יכולה להתערב בנעשה והיא עלולה להיגרר לעימות צבאי עם חמאס בעזה מבלי יכולת למנוע זאת.

ארה"ב מזהירה את אזרחיה באזור

ראש הרשות הפלסטינית איים על חמאס בנאום במפרץ כי המצב הנוכחי לא יכול להימשך וכי בימים הקרובים ינקוט מהלכים דרמטיים שאותם לא פירט. עיון מתגובות חמאס ניתן ללמוד כי לפחות חמאס מבינה זאת כהמשך הצעדים שרמאללה נוקטת להסיר מעצמה את האחריות לתחזק את צרכי עזה הכספיים, בכספים שאין לה…

הדבר הביא לידי מתיחות גדולה בין חמאס לגדה, שכן חמאס פירשה זאת כמהלך של רמאללה לערער את המצב הפנימי בעזה כדי שכל שלטון חמאס יקרוס. אתרי חמאס הזהירו כי אם זאת כוונת הרשות – הרי גם חמאס יכולה לנקוט מהלכים שיזעזעו את המצב הפנימי בגדה—וכאן נכנסים האינטרסים של ישראל למשוואת הסכסוך הכרוני שבין חמאס לפתח.

ארצות הברית קלטה כי מתרגשת בעיה גדולה והורתה לכל אזרחיה לצאת מעזה מייד, ולאזרחיה בגדה קראה לנקוט משנה זהירות. האם יילך אבו מאזן כל הדרך לניתוק בין עזה לגדה? האם הוא מסוגל לכך? איך יגיבו האירגונים הרדיקליים הפלסטינים על כך?

אם ארצות הברית לוקחת את ההידרדרות הפנים-פלסטינית ברצינות – גם ישראל חייבת לעקוב אחר הנושא בשבע עיניים.