עבור לתוכן העמוד
Menu

האם מרואן ברגותי בסכנת חיים?

הידיעות על הדרדרות חמורה במצבו הרפואי של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי השובת רעב התקבלו בספקנות רבה בשטחים כשעבאס מתעלם לחלוטין משביתת הרעב של האסירים הביטחוניים

הידיעות שהפיץ מטה ההסברה של האסירים הביטחוניים על הדרדרות חמורה במצבו הרפואי של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי השובת רעב התקבלו בספקנות רבה בשטחים ובצמרת הרשות הפלסטינית, שהתנגדה לשביתה ומקבלת מישראל דיווחים שוטפים על הנעשה בבתי הכלא במסגרת התאום הביטחוני בין שני הצדדים.

את תשובתו של מחמוד עבאס לידיעות האלה קיבלו תומכיו של מרוואן ברגותי בשטחים בדמות תמונות שהופצו לאתרי האינטרנט בעולם הערבי שבהן נראים יו"ר הרשות ובנו, יאסר, ביחד עם הזמרת הכוויתית הידועה אחלאם אלשאמסי במלון שרתון בכווית.

מחמוד עבאס מתעלם לחלוטין משביתת הרעב של האסירים הביטחוניים, הוא יצא לביקור של יומיים בכווית ולקח עמו את בנו יאסר, באחרונה החל בנו להצטרף אליו לביקורים רשמיים במדינות העולם למרות שהוא איש עסקים ואיננו נושא בשום תואר רשמי ברש"פ.

שירות בתי הסוהר הישראלי (שב"ס) מכחיש את טענות מטה ההסברה של האסירים הביטחוניים וטוען כי מצבו של מרוואן ברגותי טוב. מטה ההסברה הפלסטיני טוען כאמור שמדובר בהתדרדרות מסוכנת וכי ברגותי שנמצא בבידוד מסרב לקבל טיפול רפואי בדיוק כמו שאר האסירים האחרים ששובתים רעב כבר שמונה ימים.

גורמים בפת"ח הפיצו סיפור לאמצעי התקשורת כי מפקד הכלא ביקש מאסיר בשם נאצר אבו חמיד לשכנע את מרוואן ברגותי לקבל טיפול רפואי אך הוא סירב.

עפ"י הגורמים, אמר אבו חמיד למפקד הכלא: "אם נגזר על ברגותי למות- שימות כ"שהיד". בעקבות סירובו לשכנע את מרוואן ברגותי לקבל טיפול רפואי, הועבר נאצר אבו חמיד, השפוט למאסר עולם על רצח משתפי פעולה, לבית הכלא "אשל".

עיסא קראקע, ראש המטה של האסירים הביטחוניים אמר לסוכנות הידיעות "מען" ב-24 במרץ כי מרוואן ברגותי סובל מבעיה רפואית בגרונו וכי הכנסתו לבידוד נועדה ללחוץ עליו כדי להפסיק את שביתת הרעב, בנוסף לכך הוא טען שלברגותי הייתה נפילה חדה בסוכר בדם ובלחץ הדם.

יש להניח כי שירות בתי הסוהר הישראלי מודע היטב להשלכות האפשריות של התדרדרות במצבו הבריאותי של מרוואן ברגותי והוא משגיח עליו בקפדנות ובליווי רפואי ובמקרה הצורך הוא יתערב מיידית אם תישקף לברגותי סכנת חיים.

אם כך, מה מניע את מטה האסירים הביטחוניים להפיץ ידיעות מן הסוג הזה?

להן כמה הסברים:

א.ניסיון להפעיל לחץ על שב"ס כדי להוציא את מרוואן ברגותי מן הבידוד כדי שיוכל להמשיך ולהנהיג את שביתת הרעב.

ב.הפעלת לחץ על ישראל באמצעות גורמים בינלאומיים כדי שתסכים לדרישות השובתים רעב.

ג.המשך בניית המיתוס של מרוואן ברגותי כ "נלסון מנדלה הפלסטיני" ויורשו העתידי של מחמוד עבאס.

ד.הכנת דעת הקהל הפלסטינית לסיום שביתת הרעב מוקדם ממה שתוכנן בגלל שהיא איננה צוברת תאוצה, בתואנה שברגותי נתון ב "סכנת חיים".

ה.כל הסיבות האלו יחד.

ישראל צריכה להיות ערוכה לכל התרחישים האפשריים מכיוון שכל מקרה מוות של אסיר ביטחוני בכותלי הכלא בתקופה הזו עלול להיות הגפרור שיצית את אש האינתיפאדה החדשה בשטחים.

בין האסירים השובתים ישנם גם אסירים החולים במחלות כרוניות ובעלי מחלות קשות כמו למשל הגנרל פואד שובכי השפוט ל 20 שנות מאסר לאחר שסייע ליאסר ערפאת ב 2002 להבריח נשק שיועד לרצועת עזה על הספינה "קארין איי" שיורטה בלב ים ע"י חיל הים הישראלי.

מקורביו של מרוואן ברגותי זועמים על העיתון "ניו יורק טיימס" שנאלץ לאחר לחץ ישראלי להוסיף הערה על מאמרו של ברגותי כי מדובר באסיר עולם שהורשע בבית משפט ישראלי ברצח אזרחים ישראלים. כישלון שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים שמוביל מרוואן ברגותי עלול להיות מבחינתו "מכת מוות פוליטית" לאחר שמחמוד עבאס ניטרל אותו לפני כחודשיים מכל תפקיד מנהיגותי בצמרת תנועת פת"ח.

זה מה שהופך את מרוואן ברגותי ליותר מסוכן מכיוון שאין לו מה להפסיד ולכן הוא ינסה לעשות הכל כדי ששביתת הרעב תצליח והוא יוכל להציג הישגים. הדבר רלוונטי במיוחד לקראת השבוע הבא שבו חוגגת מדינת ישראל את יום העצמאות ושבמהלכו אמור גם יו"ר הרש"פ להיפגש עם הנשיא טראמפ בבית הלבן.

מרוואן ברגותי נתון בבידוד בכלא אך סביר להניח שהכין ביחד עם חבריו בתנועת פת"ח "תוכנית מגירה" לתרחיש כזה. נאצר לחאם, ראש סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", המקורב לתנועת פת"ח, פרסם ב-19 באפריל מאמר שבו טען כי מרוואן ברגותי מכין בשבועיים הקרובים הפתעות שיביכו את ישראל ויביאו להפגנות בכל בירות העולם ולהזדהות בינלאומית עם השובתים רעב.

"אנו בפני שלב חדש בשלבי השחרור בדיוק כפי שקרה עם נלסון מנדלה בדרום אפריקה" טען לחאם במאמרו.

האם הוא יודע משהו שמערכת הביטחון הישראלית איננה יודעת או שמדובר במלחמה פסיכולוגית ותעמולה?

לא ברור, בינתיים ישראל מתמודדת בהצלחה עם שביתת הרעב, גם בגלל סיועו של מחמוד עבאס שמעוניין להכשיל את מרוואן ברגותי, אך היא צריכה להיות עירנית במיוחד בכל הקשור להשגחה הרפואית על השובתים רעב ולהזים מיידית את כל השקרים שמפיצים מקורביו של ברגותי באמצעי התקשורת כדי להתסיס את השטח.