עבור לתוכן העמוד
Menu

האם טראמפ ישנה את כללי המשחק בסוריה?

הנשיא טראמפ הצליח במתקפת טילי השיוט האמריקנית על בסיס חיל האוויר הסורי שעיראת להפתיע את רוסיה, סוריה ואיראן למרות שהעביר הודעה מוקדמת על התקיפה לקרמלין.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בוודאי מתגעגע לנשיא ארה"ב ברק אובאמה אשר התקפל בפניו כמעט בכל חזית אפשרית ובמיוחד בחזית הסורית. פוטין הערמומי, בכיר קג"ב מנוסה לשעבר המנוסה בפעולות הונאה ולוחמה פסיכולוגית הצליח ב-2013 ביחד עם "הקצב מדמשק", בשאר אסד, להונות את הנשיא אובאמה והקהילה הבינלאומית כאילו סוריה ויתרה על הנשק הכימי שברשותה ומסרה אותו להשמדה.

בפועל, היא השאירה בידיה "יכולת שיורית" של נשק כימי שנחשפה בטבח הכימי שעשה הנשיא אסד במורדים בח'אן שיח'ון סמוך לאדליב. העולם לא קנה את הטענות הסוריות כי אין בידי המשטר נשק כימי ואת ההסבר השקרי של רוסיה כי מדובר במחסן של המורדים שהתפוצץ וכתוצאה מכך התפזר גז הסארין ופגע באזרחים בח'אן שיחו'ן, נשיא טורקיה ארדואן נחלץ לתמוך בטענות האמריקניות והודיע כי בידיו צילומי מכ"ם של המטוסים הסורים שהמריאו משדה התעופה שעיראת ותקפו את המורדים בח'אן שיח'ון.

הנשיא טראמפ הצליח במתקפת טילי השיוט האמריקנית על בסיס חיל האוויר הסורי שעיראת להפתיע את רוסיה, סוריה ואיראן למרות שהעביר הודעה מוקדמת על התקיפה לקרמלין. הוא הצליח גם להפתיע את הזירה הפוליטית האמריקנית הפנימית ואת המדינות הסוניות המתונות שהעריכו כי הנשיא החדש הינו "הפודל של פוטין". הנשיא האמריקני הוכיח כי לא המחמאות שהרעיף במשך תקופה ארוכה על הנשיא הרוסי הן שקובעות את האסטרטגיה האמריקנית אלא האינטרסים הלאומיים של ארצות הברית.

מכאן נשאלת השאלה מה הלאה?

ההודעה המשותפת של רוסיה ואיראן כי ההתקפה האמריקנית בסוריה הינה "חציית קווים אדומים" וכי מעתה ואילך הן יגיבו על כל תוקפנות אמריקנית היא מדאיגה. היא מוכיחה כי אין להן שום כוונה לוותר על האינטרסים שלהן  בסוריה.

האם רוסיה תיתן "אור ירוק" לבשאר אסד לבחון שוב את נחישותו של הנשיא טראמפ ולהשתמש בנשק כימי"? התשובה לא ברורה. הממשל האמריקני הודיע כבר כי הוא מתכוון להטיל סנקציות כלכליות נוספות על סוריה כדי להשלים את העברת המסר נגד שימוש בנשק כימי במלחמה בסוריה, אבל לא ברור עתה לחלוטין מה יהיה סדר העדיפויות של הממשל.

עד למתקפה הכימית של בשאר אסד על המורדים בח'אן שיח'ון הנשיא טראמפ העמיד בראש סדר העדיפויות את חיסול דאע"ש ואמר כי גורלו של בשאר אסד יקבע ע"י העם הסורי, עתה הדברים השתנו. האם הנשיא טראמפ ישנה את סדר העדיפויות? האם יעמיד בראשו את הפלת משטרו של בשאר אסד ורק אח"כ את הטיפול בדאע"ש ומניעת התפשטותה של איראן?האם הדברים יישו במקביל? אי אפשר לקבל תשובות ברורות, בכירים בממשל כמו שר החוץ רקס טילרסון, היועץ לביטחון לאומי מקמאסטר והשגרירה באו"ם ניקי היליי מציגים עמדות סותרות לגבי המדיניות האמריקנית בסוריה.

חיזוק הברית בין איראן ורוסיה

התקיפה האמריקנית בסוריה קירבה בין רוסיה לאיראן. בהנהגה האיראנית היו חששות עד למתקפת הטילים האמריקנית בסוריה כי הנשיא פוטין מתכוון להקריב את הנוכחות האיראנית בסוריה כדי לשפר את היחסים עם הנשיא טראמפ. לכן, התקיפה האמריקנית נחשבת ל "מתנה משמים" עבור איראן,רוסיה השעתה את ההסכם עם ארה"ב על הטיסות במרחב האווירי הסורי והנשיא פוטין מחפש עתה את קרבתה של איראן הפועלת להקמת נמל ימי בסוריה ולהיאחזות ארוכת שנים במדינה.

איראן חוששת מרוסיה בעיקר בגלל היחס שלה לישראל בכל הקשור לתמיכה בפתרון של שלום לסכסוך הישראלי פלסטיני באמצעות הקמת מדינה עצמאית לצדה של ישראל ובגלל ההבנות שלה עם ראש הממשלה נתניהו לגבי הטיסות במרחב האווירי הסורי.

יש להניח כי רוסיה ואיראן יפעלו מעתה בתיאום מלא כדי למנוע מהנשיא טראמפ להתמקד בהפלתו של המשטר הסורי בראשות אסד ולהחזירו ליעדו המקורי העיקרי שהוא המלחמה בדאע"ש שמשרתת גם את מטרותיהן.

המשך המלחמה בסוריה

סוריה שיקמה במהירות את הנזקים שנגרמו לשדה התעופה שעיראת וחידשה ממנו את הפעילות האווירית. הסורים והרוסים מנסים להפגין "עסקים כרגיל" והם ממשיכים בהפצצות המורדים שבהן גם נפגעים אזרחים. המהלך שעשה הנשיא טראמפ מחק באבחה אחת את החרפה בת שמונה השנים של הנשיא אובאמה במדיניות שלו בסוריה,השאלה היא האם מדובר בצעד יתום וחד פעמי  שאחריו תבוא גם אסטרטגיה חדשה.

במדינות הסוניות המתונות וגם בישראל מקווים שההתקפה האמריקנית בסוריה היא רק סנונית ראשונה וכי הנשיא טראמפ יבין את הסכנה הגלומה בהמשך שלטונו של בשאר אסד והנוכחות האיראנית בסוריה. למעשה, הבעיה העיקרית הינה הסכנה האיראנית שהנשיא בשאר אסד הינו שלוחה שלה בלבד.

הנשיא בשאר אסד הרשה לעצמו לתקוף בנשק כימי את המורדים מתוך הערכה מוטעית כי ארה"ב משלימה עם המשך שלטונו במדינה. בשאר אסד מאמין רק בפתרון הצבאי כדרך לסיום מלחמת האזרחים דבר שהופך את השיחות בז'נווה עם האופוזיציה הסורית למיותרות. לכן, המלחמה של הצבא הסורי במורדים צפויה להימשך ביתר שאת בגיבוי רוסי ואיראני.

הנשיא טראמפ יצטרך להחליט בקרוב לגבי סדר העדיפויות של ארה"ב בסוריה, אם יתקפל ויסכים להמשך שלטונו של בשאר אסד יתפרש הדבר בעיני "ציר הרשע" כי הוא "נמר של נייר" וכי ההתקפה האמריקנית בסוריה הייתה אירוע חד פעמי.

אם יחליט להתמקד בהפלת משטרו של אסד פירוש הדבר כי הוא עלול להיכנס לעימות ארוך עם רוסיה ואיראן בסוריה.

באפשרותו של הנשיא טראמפ לחמש את האופוזיציה הסורית בנשק מתקדם, דבר שיאריך עוד יותר את המלחמה בסוריה ויסבך אותה, הוא גם יכול להמשיך ולפגוע בשדות תעופה נוספים בסוריה, לא חסרות מטרות צבאיות להפצצה, הוא לא חייב לעשות זאת באמצעות כוחות קרקעיים, אפשר להמשיך במדיניות NO BOOTS ON THE GROUND.

הציפיה של המדינות הסוניות המתונות היא כי הנשיא טראמפ יפיל את משטרו של בשאר אסד כפי שהנשיא ג'ורג' בוש הפיל את משטרו של סדאם חוסיין בעיראק לפני 14 שנים.

האם בסופו של דבר הנשיא טראמפ יילך בדרך הזו? קשה להעריך במצב המורכב הזה, טראמפ הוכיח כבר כי החלטותיו הן לעיתים בלתי צפויות,הממשל משדר בינתיים מסרים סותרים, נצטרך להמתין ולראות האם הוא אכן מתכוון לשנות באופן גורף את כללי המשחק בסוריה, ייתכן שהמציאות תאלץ אותו לעשות זאת.