עבור לתוכן העמוד
Menu

עסקת המאה של טראמפ או "בעיית המאה"

טראמפ נפגש החודש עם מנהיגי ירדן, מצרים והרשות. שלושת המנהיגים האלה כבר גיבשו ביניהם את האסטרטגיה הערבית לפתרון הסכסוך, וכעת נותר לראות מה יוליד יום

חודש אפריל השנה הינו החודש האינטנסיבי ביותר של הנשיא החדש טראמפ בנושא המזרח התיכון, וייזכר בהיסטוריה האמריקאנית כחודש שבו עוצב הניסיון לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני בתיאום עם מנהיגי מדינות ערב המתונות.

שלוש פגישות חשובות יקיים הנשיא טראמפ בניסיון לחדש את התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים ולנסות ולהשיג את  אותה "עסקה" (DEAL) שהוא כה רוצה. עם נשיא מצרים א-סיסי, עם עבדאללה מלך ירדן ועם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס.

שלושת המנהיגים האלה כבר גיבשו ביניהם את האסטרטגיה הערבית לפתרון הסכסוך,הם קיימו פגישה משולשת בשולי ועידת הפסגה הערבית בירדן בשבוע שעבר וסיכמו את האופן שבו יציגו את תפיסתם לגבי פתרון הסכסוך בפני הנשיא טראמפ.

עפ"י מקורות ברשות הפלסטינית, האסטרטגיה שנקבעה בפגישה היא להפעיל מכבש לחצים על הנשיא טראמפ ולהציג את פתרון "שתי המדינות" כפתרון היחידי לסכסוך הישראלי פלסטיני שזוכה גם לתמיכתה של הליגה הערבית, דהיינו הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שבירתה היא ירושלים המזרחית.

הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי התקבל בכבוד רב בבית הלבן. ד"ר כמאל אל-ג'נזורי, היועץ לענינים כלכליים של הנשיא המצרי סיפר ב-4 באפריל בראיון לערוץ המצרי DMC כי הנשיא המצרי פתח את שיחתו עם הנשיא טראמפ בעניין הפלסטיני לפני כל נושא אחר ואמר לו: " (הבעיה הפלסטינית) היא בעיית המאה, היא האינטרס של העולם הערבי כולו ולא רק של מצרים".

העלאת הנושא הפלסטיני לראש סדר העדיפויות של הנשיא א-סיסי נועדה להדגיש את חשיבות הנושא בעיני מצרים והעולם הערבי שמצרים נחשבת למנהיגתה.

בהודעה המשותפת שפרסמו הנשיא טראמפ ונשיא מצרים הודגשה החשיבות להשיג התקדמות בדרך להשגת שלום במזה"ת ובמיוחד בכל הקשור לסכסוך הישראלי פלסטיני.

נשיא מצרים העביר לנשיא טראמפ את המסר שסיכם עם עבאללה מלך ירדן ועם יו"ר הרשות הפלסטינית בדבר פתרון "שתי המדינות" כפתרון היחידי לסכסוך הישראלי פלסטיני. אין מידע עד כה מה השיב לו הנשיא טראמפ אבל עפ"י דיווח בעיתון "אלחיאת" ממקורות אמריקנים ארה"ב שואפת לכנס ועידה אזורית בקיץ בוושינגטון בהשתתפות ישראל, הרשות הפלסטינית, מצרים, ירדן ומדינות המפרץ להשקת המו"מ בין ישראל לפלסטינים והתקדמות לכיוון הסדר מדיני.

עבאס וא-סיסי. הרשות ניהנת שוב מתמיכת מצרים

עפ"י הדיווח, ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא טראמפ, כבר דן בנושא עם מנהיגים ערביים, כנראה בשולי הדיונים בועידת הפסגה בירדן. התיאום הערבי-פלסטיני הוא הדוק ומציג בפני הנשיא האמריקני עמדה מאוחדת של שתי מדינות שיש להן הסכם שלום עם ישראל, מצרים וירדן, ושל הרשות הפלסטינית החתומה על הסכם אוסלו.

העמדה הזו נתמכת על ידי הליגה הערבית ומעוגנת ביוזמת השלום הערבית. בכיר פת"ח, מוחמד דחלאן, המקורב לנשיא א-סיסי, ניתח נכון את פגישת הנשיא טראמפ עם הנשיא המצרי. בראיון לטלוויזיה המצרית הוא אמר כי הנשיא א-סיסי פרס "רשת ביטחון" לבעיה הפלסטינית ושוב החזיר אותה לקדמת הבמה הבינלאומית, לאחר שנעדרה ממנה במשך תקופה ארוכה.

גורמים מצרים אמרו כי ממשל אובאמה הבהיר לנשיא מצרים כי בעוד הנשיא אובאמה ראה במצרים חלק מהבעיה, הרי שהוא רואה בה חלק מהפתרון של הבעיה הפלסטינית. יש להניח שהנשיא טראמפ ישמע את אותה העמדה לגבי פתרון הסכסוך מהמלך עבדאללה ומיו"ר הרשות הפלסטינית.

עדיין לא ברורה לגמרי עמדתו של הנשיא טראמפ בעניין פתרון "שתי המדינות" נוכח עמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מוכן ל "מדינה מינוס" כשהריבונות הישראלית נשמרת בבקעת הירדן ובירושלים המאוחדת. עפ"י דיווחים בשבועיים האחרונים בתקשורת הערבית, הנשיא טראמפ מגבש עם צוותו תוכנית להקמת מדינה פלסטינית זמנית על 60 אחוזים משטח הגדה ללא ירושלים ובקעת הירדן אך עם חברות מלאה באו"ם.

זהו למעשה השלב השני של תוכנית מפת הדרכים אשר הפלסטינים דחו בעבר על הסף.

הפעילות המדינית האינטנסיבית הערבית- פלסטינית בוושינגטון מתקיימת בעוד המגעים בין ישראל לממשל החדש על הקפאת חלקית של הבניה בהתנחלויות ועל הקמת התנחלות חדשה במקום התנחלות עמונה הגיעו למבוי סתום. הקבינט הישראלי קיבל החלטה להקים התנחלות חדשה בנימוק שמדובר בהבטחה קודמת שניתנה לתושבי עמונה אך החליט להטיל מגבלות על הבניה בהתנחלויות מתוך התחשבות בעמדת הממשל החדש למרות שלא הושג סיכום סופי בעניין.

ישראל נמצאת כעת בעמדה רגישה מול הממשל החדש שנראה נחוש לטפל ברצינות בסכסוך הישראלי-פלסטיני לא פחות מממשל אובאמה. ההעדרות של נציגים ישראלים בכירים בתקופה הזו מוושינגטון, מלבד השגריר רון דרמר, יוצרת וואקום מסויים ומאפשרת למנהיגי ערב והפלסטינים להציג את עמדתם באופן מורחב בפני הנשיא טראמפ ולהפציר בו לקבל את העמדה הערבית.

ישראל צריכה למצוא בהקדם את הדרך כדי להשפיע באופן יעיל על המתווה להסדר מדיני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני שאותה מכין כעת צוותו של הנשיא טראמפ ולוודא שעקרונות הביטחון שלה נשמרים בכל הצעה אמריקנית.