עבור לתוכן העמוד
Menu

תיאום ישראלי-פלסטיני נגד חמאס

הימים הם ימים קריטיים בתחום הביטחוני. כל זרועות מערכת הביטחון הישראלית שוקדות לסכל את תגובת הטרור הצפויה של חמאס על חיסולו של בכיר חמאס מאזן פוקהא ברצועת עזה. זהו גם אחד המבחנים של התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית המתקיים למרות כל הקשייים מאז הסכם אוסלו. במערכת הביטחון מעריכים כי תגובת חמאס יכולה לבוא מרצועת […]

הימים הם ימים קריטיים בתחום הביטחוני. כל זרועות מערכת הביטחון הישראלית שוקדות לסכל את תגובת הטרור הצפויה של חמאס על חיסולו של בכיר חמאס מאזן פוקהא ברצועת עזה. זהו גם אחד המבחנים של התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית המתקיים למרות כל הקשייים מאז הסכם אוסלו.

במערכת הביטחון מעריכים כי תגובת חמאס יכולה לבוא מרצועת עזה בניסיון לחטוף חייל או אזרח בגבול, או לחלופין, לנסות ולפגוע בירי צלפים מרחוק בחיילים של צה"ל. ההערכה היא כי חמאס לא תפתח בירי רקטות לעבר ישראל שיענה בתגובה חזקה ועלול לדרדר את המצב הביטחוני לסבב לחימה נוסף. עם זאת, לחמאס אין אינטרס כרגע לפתוח בעימות צבאי רחב היקף.

התרחיש הצפוי הנוסף הוא שחמאס תגיב באמצעות "החוליות הרדומות" שלה בגדה שיבצעו פיגוע נגד חיילים או מתנחלים בשטחי הגדה, או שהן יחדרו לישראל ויבצעו פיגוע במרכז הארץ. חמאס עלתה על עץ גבוה בכך שהתחייבה לנקום, למרות שאין בידיה שום ראיה שישראל חיסלה את מאזן פוקהא. היא איננה רוצה לרדת ממנו, לכן פיגוע נקם הינו רק שאלה של זמן, מהרגע שבו חוסל מאזן פוקהא. בכיר חמאס, אוסאמה חמדאן, אמר ב-26 במרץ כי "לחיסול מאזן פוקהא יהיו השלכות שהן הפוכות ממה שישראל חושבת והרבה יותר גרועות ממה שהיא מצפה".

זעם ותסכול בחמאס

עסקת שליט היתה הצלחה גדולה מבחינת חמאס, היא היתה בטוחה שהצליחה לסדר "תעודת ביטוח" לכל מי ששוחרר ובחר לחזור לדרך הטרור. אולם ישראל לא אפשרה זאת ועצרה 64 פעילי חמאס ששוחררו בעסקה וחזרו לעסוק בטרור. אם אכן ישראל חיסלה את מאזן פוקהא, הרי שיש פה מסר לחמאס על נחישות ישראל להילחם בטרור. אחת ההשערות היא שהוא היה בבחינת "פצצה מתקתקת", שלא הייתה שום דרך לנטרלה אלא בחיסול פיזי. חמאס חשה שכללי המשחק השתנו. יש בכך גם מסר ישראלי לקראת עסקת חילופי השבויים הבאה, כל אסיר משוחרר פלסטיני שישתלב בהנהגת הזרוע הצבאית או יעסוק בטרור ברמת השטח צריך לדעת שישראל תבוא עמו חשבון.

המלחמה החשאית

כרגע מתנהל קרב מוחות ומודיעין בין ישראל לחמאס לגבי תגובת הנקם על החיסול. שני הצדדים מנסים לסגור את הפרצות בשורותיהם. חמאס מנסה לאתר את הפרצה הביטחונית והמודיעינית שאפשרה לישראל לאסוף את המודיעין הדרוש ולבצע את החיסול, מבלי להשאיר "טביעות אצבע" ואילו ישראל מנסה לאתר את הפרצות הביטחוניות שדרכן יכולה חמאס לעשות פיגוע.

הסיכול המודיעיני של ישראל, יהיה יעיל ככל שיהיה, איננו יכול למנוע במאת האחוזים את הפיגוע הבא. הוא יכול לעכב אותו אך בסופו של דבר הוא יגיע. כאן נכנסת לתמונה הרשות הפלסטינית ששולטת בשטחי A בגדה ויש לה מנגנוני ביטחון בשטח האוספים גם הם מידע מודיעיני ומבצעים מעצרים וחקירות.

שיתוף הפעולה המודיעיני הפעם עם ישראל הוא קריטי מבחינתו של מחמוד עבאס מכיוון שהוא מרגיש כי הוא נמצא במבחן אצל הנשיא האמריקני דונלד טראמפ.

הוא חייב להוכיח שהוא שולט בשטחי הרשות הפלסטינית ונלחם בנחישות בטרור, עבאס אמור להגיע במחצית החודש הבא לבית הלבן לפגישה עם הנשיא טראמפ ואם חמאס תצליח להוציא פיגוע משטחי הגדה נגד ישראל לפני הפגישה יהיה זה מבחינתו אסון גדול ופגיעה ביוקרתו ובמעמדו.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח זוהי הסיבה שהוא הנחה את ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים לתת את מלוא הסיוע המודיעיני והביטחוני המקסימלי לשב"כ הישראלי ללא כל פשרות או התחמקויות. זו גם הסיבה לעובדה שהוא ובכירי הרשות הפלסטינית שומרים על שתיקה, הם אינם מגנים את חיסולו של מאזן פוקהא ולא שולחים תנחומים למשפחה המתגוררת בעיירה טובאס באזור ג'נין.

אם תהיה למנגנוני הביטחון הפלסטינים הפעם תרומה חשובה לסיכול פיגועי הנקמה של חמאס, הרי שמחמוד עבאס ירוויח הרבה נקודות שאותן הוא ינסה לנצל בפגישתו עם הנשיא טראמפ, הוא בהחלט בונה על כך שיוכל להציג את עצמו כלוחם בטרור האסלאמי הקיצוני בדיוק כמו טראמפ עצמו.

מעבר לרצון לנקום את מותו של מאזן פוקהא, חמאס מחפשת לבצע פיגוע שהאפקט שלו יהיה כזה שישראל תשקול מחדש את מדיניות החיסולים. היא מחפשת לייצר הרתעה חדשה מול ישראל. גורמים בחמאס טוענים כי זו הייתה הפעם הראשונה שהמוסד הישראלי פעל ברצועת עזה וביצע "פעולה איכותית" ('עמליה נוועיה', בערבית), לכן זה כה חשוב שהתגובה לחיסול תהייה "איכותית יותר".

בינתיים אין לחמאס קצה חוט לגבי האופן שבו נאסף המודיעין על תנועותיו של מאזן פוקהא, על זהות המתנקשים ועל אופן הימלטותם. חמאס הטילה איפול כבד על החקירה, סגרה את הכניסות והיציאות לרצועה ועוסקת בחקירה אינטסיבית בשטח.

אתר האינטרנט "אלמג'ד" שהינו האתר הביטחוני של חמאס, פרסם ב-26 במרץ דיווח כי ישראל מפעילה משתפי פעולה פלסטינים שמשימתם הבלעדית הינה חיסולים פיזים.

מדובר במשת"פים שעברו הכשרה צבאית ושימוש בנשק בתוך הארגונים הפלסטינים ברצועה עצמם והם בבחינת "סוכנים רדומים" עד לרגע הפעלתם. עפ"י הדיווח, ישראל נוקטת באסטרטגיה חדשה הנקראת "המלחמה השקטה" שמטרתה לפגוע ביעדים של חמאס ברצועת עזה ללא "טביעת אצבע" ומבלי שהדבר יביא לסבב לחימה חדש עם חמאס.

מנגד, גורמים בעזה טוענים שמחסלים הגיעו דרך הים וחיסלו את מאזן פוקהא כפי שחוסל אבו ג'יהאד בתוניסיה ב-1988, או כפי שחוסלו שלושת ראשי פת"ח בבירות ב-1973, במבצע "אביב נעורים". גורמים עיתונאיים בעזה מספרים שחמאס בודקת מידע כי המחסלים הגיעו לרצועה עם דרכונים זרים דרך מעבר ארז, כשהם מתחזים לאנשי אונר"א, או נציגים של הסוכנות האמריקנית לסיוע.

חמאס עדיין מגששת את דרכה באפלת החקירה אך במקביל הזרוע הצבאית קיבלה הנחייה להוציא פיגוע שיכאיב לישראל מהר ככל האפשר. עפ"י גורמים בעזה, יחיא סינוואר רותח מזעם, הוא לא הספיק להתייישב בכיסאו החדש כמנהיג הרצועה וכבר חטף מהלומה חזקה ליוקרתו, לכן הוא יעשה הכל כדי לנקום באופן מוצלח בישראל ולשקם את כבודו וכבודה של הזרוע הצבאית.