עבור לתוכן העמוד
Menu

מצוקת הפלסטינים בלבנון

נראה שהלבנונים לא יכולים לשכוח את פצעי העבר בהיסטוריה המודרנית שלהם ומדי פעם הם מחטטים בפצעיהם כדי להפיק לקחים מהמתרחש במדינה. שבוע בלבד חלף מאז ביקורו של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בלבנון וכבר יצאה נגדו אחת הדמויות הבכירות בלבנון,הפטריארך המארוני בשארה בוטרוס אל-ראעי. בראיון שהעניק לתוכנית "חדית' אל-ערב", בערוץ "סקיי ניוז" בשפה הערבית, הוא […]

נראה שהלבנונים לא יכולים לשכוח את פצעי העבר בהיסטוריה המודרנית שלהם ומדי פעם הם מחטטים בפצעיהם כדי להפיק לקחים מהמתרחש במדינה. שבוע בלבד חלף מאז ביקורו של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בלבנון וכבר יצאה נגדו אחת הדמויות הבכירות בלבנון,הפטריארך המארוני בשארה בוטרוס אל-ראעי.

בראיון שהעניק לתוכנית "חדית' אל-ערב", בערוץ "סקיי ניוז" בשפה הערבית, הוא התייחס לבעיית הפליטים הסורים שהגיעו ללבנון וניצל את ההזדמנות לסגור חשבון עם אש"פ.

הוא האשים את הפליטים הפלסטינים בגרימת מלחמת האזרחים בלבנון ב-1975, הביע שאט נפש ממספרם ההולך וגדל במדינה וקרא להם לצאת מלבנון. ההתבטאות החריפה של בשארה אל-ראעי באה יומיים לאחר חילופי ירי כבדים בין גורמים פלסטינים לגורמים לבנונים במחנה הפליטים עין אל-חילווה, שבמהלכם נפצעו 6 אנשים, אחד מהם בכיר בתנועת חמאס.

זעם בקרב הפלסטינים

דבריו של הפטריארך המארוני, שמשקפים את השנאה של העדה הנוצרית-מארונית לפלסטינים, עוררו סערה בלבנון וגל של גינויים. אך קול המחאה של הרשות הפלסטינית, אש"פ או תנועת חמאס, לא נשמע.

גם בשטחים היה זעם רב על דבריו של הפטריארך אל-ראעי וגורמים בכירים בתנועת פת"ח הסבירו את שתיקתו של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בכך שהוא חושש שכל התבטאות בנושא תסבך את 400 אלף הפלסטינים החיים ב- 12 מחנות הפליטים בלבנון.

בפגישה עם נשיא לבנון החדש מישל עון ב-23 בפברואר אמר מחמוד עבאס כי "הפליטים הפלסטינים בלבנון הם אורחים והם ישובו לבתיהם ולמולדתם הפלסטינית". עם זאת, יו"ר הרשות הפלסטינית נמנע מלבקר במהלך ביקורו בלבנון במחנות הפליטים, דבר שעורר זעם רב בקרב תושבי המחנות. מקורביו נימקו זאת במצב הביטחוני הרעוע במחנות הפליטים, אולם הדבר מעיד על ירידת מעמדו ומעמד תנועת פת"ח בקרב הפליטים הפלסטינים.

נציגי פת"ח התפטרו באחרונה מחברותם בוועדה הביטחונית המשותפת של הפלגים הפלסטינים לשמירת הביטחון  במחנות הפליטים. דבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית במהלך ביקורו בלבנון מעידים על כך שעבאס ממשיך להשלות את הפליטים הפלסטינים בדבר אפשרות חזרתם לבתיהם ולרכושם אך במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון יש אכזבה גדולה מההבטחות שלו.

אין זו הפעם הראשונה שמחמוד עבאס מבקר בלבנון  וביקורו שם נחשב לביקור טקסי ולא לביקור שנועד להתמודד עם הבעיות הקשות של הפליטים במדינה. זאת ועוד, כוחו של מחמד דחלאן, יריבו הפוליטי המר של מחמוד עבאס, הינו חזק מאוד בקרב מחנות הפליטים בלבנון, ורבים מהפליטים תולים בו תקוות ולא במחמוד עבאס.

אתר החדשות הלבנוני "ג'נוביה" דיווח ב-24 בפברואר כי נשיא לבנון מישל עון דחה את הצעתו של מחמוד עבאס שצבא לבנון יכנס למחנות הפליטים ויפרוס שם את שליטתו הביטחונית. במחנות הפליטים בלבנון יש כעס רב על הצעתו של יו"ר הרשות הפלסטינית ורבים מהפליטים רואים בה ניסיון התחמקות של אש"פ ועבאס מהטיפול בבעייתם וניסיון להרוויח זמן.

מצבם של הפליטים הפלסטינים הגרים בלבנון הוא הגרוע ביותר בהשוואה לשאר הפלסטינים המתגוררים בפזורה. הם סגורים בתוך מחנות פליטים, חיים ברמת חיים נמוכה ונתונים למאבקים בין פלגים שונים בלבנון ובין הפלגים הפלסטינים לבין עצמם. לבנון מונעת מהם זכויות בטענה שנוכחותם במדינה הינה זמנית עד לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אחת הבעיות העיקריות הינה כוונתה של ממשלת לבנון להקים גדר ביטחון גבוהה סביב מחנה הפליטים עין אל-חילווה הסמוך לצידון, מדובר במחנה גדול המונה כ-80 אלף תושבים שבו יש מאבקים אלימים בין פלגים שונים, כולל בין תומכיו של מחמד דחלאן לנאמניו של מחמוד עבאס. הקמת הגדר ונקודות פיקוח אלקטרוניות מקשה על חיי הפליטים במחנה עין אל-חילווה ונותנת להם תחושה של חיים בבית כלא גדול.

החותנת של יאסר ערפאת

מי שהתגייסה להגן על הפליטים הפלסטינים בגלוי הייתה העיתונאית המפורסמת הנוצריה ריימונדה טוויל, אמה של סוהא ערפאת והחותנת של יאסר ערפאת. במאמר שהיא פרסמה בעיתון הפלסטיני "אלקודס" המזרח ירושלמי ב-14 במרץ היא קראה לפטרירארך המארוני בשארה אל-ראעי להתנצל על דבריו שפגעו בפליטים הפלסטינים בלבנון.

"בעוד האפיפיור פותח את שערי הוותיקן בפני הפליטים אתה דורש מהם לחזור לארצם, לאן יחזרו הפליטים הפלסטינים.. האם אתה רוצה לגרש את הפליטים בשם ישו הנוצרי מעוזם של הנדכאים?" היא כתבה במאמר.

רימונדה טוויל הטילה את האחריות למלחמת האזרחים בלבנון על הכנסיה הקתולית, על נשיא סוריה חאפז אלאסד, על הפלנגות ועל "הכוחות הלבנונים". היא הזכירה לפטריארך אל-ראעי את טבח הפליטים הפלסטינים בסברה ושתילא ולא שכחה להזכיר את המלחמות שהביא ארגון חזבאללה על לבנון ואת הרס שכונת אלדאחיה בבירות.

מאמרה של ריימונדה טוויל זכה לתגובות נלהבות בשטחים והגביר את הביקורת על שתיקתו של מחמוד עבאס. רבים ברחוב הפלסטיני סבורים שאסור היה ליו"ר הרשות הפלסטינית, שנחשב לנציג הרשמי של העם הפלסטיני, להבליג על דבריו החמורים של הפטריארך אל-ראעי ולמצוא את הדרך המתאימה להעמיד את אל-ראעי במקומו. השתיקה של מחמוד עבאס מתפרשת כהתעלמות נוספת ממצבם הקשה של הפליטים בלבנון ואת המשך התעסקותו בהישרדותו הפוליטית האישית בלבד.