עבור לתוכן העמוד
Menu

ממשל טראמפ מנסה לגבש נוסחה להסדר

ממשלת ירדן הודיעה בסוף השבוע כי הנשיא טראמפ ישלח נציג שישתתף בוועידת הפסגה הערבית, ככל הנראה במטרה לקדם את ההסדר החדש שמנסה הנשיא טראמפ לגבש

תכנית טראמפ על הפרק: בעוד כמה ימים תתכנס בירדן ועידת הפסגה הערבית. חרושת של שמועות וידיעות סותרות אופפת את הכינוס, שבמרכזו אמור לעמוד נושא הסכסוך הישראלי פלסטיני. אחמד אבו אל-ריט, מזכ"ל הליגה הערבית, אמר ב-25 במרץ לעיתון "אלווטן" הסעודי כי מחמוד עבאס יגיש לוועידת הפסגה הערבית יוזמת שלום חדשה. למרות הכחשותיו של צאיב עריקאת, הוא לא נסוג בו מדבריו.

אולם, אין עשן בלי אש. נראה כי לחלק מהמנהיגים הערביים, כמו לעבדאללה מלך ירדן, שיעמוד בראש הוועידה, יש כבר קשר ישיר לממשל החדש והם בקיאים בהלכי הרוח וברעיונות המתגבשים לקראת הפגישה החשובה באמצע החודש הבא, בין הנשיא טראמפ לבין מחמוד עבאס. ממשלת ירדן הודיעה בסוף השבוע כי הנשיא טראמפ ישלח נציג שישתתף בוועידת הפסגה הערבית.

מדינה פלסטינית זמנית

ההתנגדות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לרעיון פתרון "שתי המדינות" באה לידי ביטוי בדברים שאמר על כך שהוא מוכן להציע לפלסטינים "מדינה מינוס" ועל רצונו להשאיר את בקעת הירדן ומזרח ירושלים תחת ריבונות ישראלית. העמדה הזו ברורה גם לממשל האמריקני החדש. לכן אין זה מפתיע שהוא מחפש דרך ביניים להסדר, שתענה על הצרכים הביטחוניים של ישראל ועל השאיפות הלאומיות של הפלסטינים.

העיתון "ראי אל-יום" דיווח ב-24 במרץ כי מדינות ערב החלו לדון עם הרשות הפלסטינית לקראת כינוס ועידת הפסגה הערבית בקבלת "תוכנית שרון" המדברת על הקמת מדינה פלסטינית זמנית על 60 אחוזים משטח הגדה, בתמורה לכך שהרשות הפלסטינית תקבל סיוע כספי ענק מהממשל החדש לחיזוק כלכלתה.

למעשה, מדובר בשלב השני של תוכנית "מפת הדרכים". ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל שכנע את הנשיא בוש לקבל את התוכנית הזו באופן זמני, כדי לדחות את רעיון "שתי המדינות" וגם נשיא המדינה שמעון פרס ז"ל וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ניסו לשכנע את יו"ר הרשות להסכים להצעה, אך הוא דחה אותה על הסף.

גם העיתון המזרח ירושלמי "אל-קודס" דיווח ב-22 במרץ כי הממשל החדש מגבש  את "תוכנית הנקודות" שיציע הנשיא טראמפ למחמוד עבאס בפגישתם בבית הלבן.

על התוכנית עובדים ג'ארד קושנר, יועצו המיוחד של הנשיא, סטיב באנון היועץ האסטרטגי של טראמפ והשליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט, שביקר באחרונה באזור ונפגש עם ראש הממשלה נתניהו ועם מחמוד עבאס. עפ"י הדיווח, תוכנית "המדינה הזמנית" שיציע הנשיא טראמפ נותנת לו גמישות ותמרון, היא מורידה מסדר היום את נושא "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים ומשאירה את בקעת הירדן ומזרח ירושלים, באופן זמני, תחת ריבונות ישראל.

החשש של הפלסטינים מהתוכנית הזו הוא שמדובר בדבר זמני שעלול להפוך לדבר קבוע. הם אכן יקבלו עצמאות על חלק גדול משטח הגדה, אך ההסכמה לתוכנית תהפוך את הבעיה הפלסטינית לבעיה של גבולות, ללא פתרון סוגיית הפליטים שהוא לב הבעיה, שלא לדבר על המסגדים בהר הבית וירושלים המזרחית, שהם רואים בה את בירתה של המדינה הפלסטינית.

בתמורה לכך, מוכן הנשיא טראמפ להקפיא את העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים ולהעניק סיוע כלכלי נדיב לרשות הפלסטינית.

ויתור על בינאום הסכסוך

אם יסכים יו"ר הרשות הפלסטינית לתוכנית הזו, הוא ידרש להפסיק לאלתר את כל המהלכים הפלסטינים נגד ישראל בזירה הבינלאומית, באו"ם ובבית הדין הפלילי בהאג, כולל הימנעות מלהצטרף כ"מדינה" לאמנות הבינלאומיות. הנשיא טראמפ מוכן להתחייב בפניו של מחמוד עבאס כי הוא יטפל באופן אישי בתהליך המדיני בין הרשות הפלסטינית לישראל וכי ההתנחלויות הגדה יפסיקו להתרחב.

כפי שהדברים נראים, ממשל טראמפ מבין כי הוא יתקשה לדרוש מישראל להסכים בשלב הזה לפתרון "שתי המדינות" ולכן הוא מחפש נוסחה להסדר ביניים ארוך טווח לתקופה של 10-15 שנים שבמהלכו הצדדים יוכלו לבנות אמון ביניהם ולהתקדם לעבר הסדר הקבע שבו יידונו מעמדה של ירושלים, המקומות הקדושים, הגבולות הסופיים ו"זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים.

במקביל ל"תוכנית הנקודות" עובד גם הממשל על הנוסחה שאמורה לאפשר את התנעת חידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים ללא תנאים מוקדמים. השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט נועד בשבוע שעבר בוושינגטון עם הצוות הישראלי כדי לסכם את ההגבלות על הבניה בהתנחלויות.

יש התקדמות בנושא, אבל עדיין לא הושגו הסכמות סופיות לגבי נוסחת ההקפאה החלקית של הבניה בהתנחלויות שישראל מוכנה לה כדי להתניע את חידוש המשא ומתן. אולם, מסתבר כי גם לישראל יש תנאים כדי לחזור לשולחן הדיונים עם הפלסטינים והיא סבורה כי לא רק היא צריכה לשלם במטבע כלשהו  אלא "עיקרון ההדדיות" חייב לחול על גם על הצד הפלסטיני.

נאיף חוואתמה, ראש ארגון "החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין" (חז"ד) חשף ב-24 במרץ בעת ביקור במוסקבה את התנאים הישראלים לחידוש המשא ומתן. לדבריו, השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט הביא למחמוד עבאס תנאים ישראלים לחידוש המשא ומתן.  התנאים העיקריים הינם:

א.כינוס ועידה אזורית שתשיק את המשא ומתן.

ב.הקמת ועדה ישראלית-אמריקנית  בעניין הגבלת הבניה בהתנחלויות.

ג.הפסקת הטרור וההסתה, כולל בתוכניות הלימודים.

ד.הפסקת תשלום קצבאות למשפחות האסירים הביטחוניים וה "שהידים".

ה. הרחבת הפעילות של מנגנוני הביטחון הפלסטינים לכל שעות היממה.

חוואתמה טען כי יש לחצים אמריקנים לכפות על הרשות הפלסטינית לקבל את התפיסה הישראלית של אוטונומיה ומנהל עצמי ללא ריבונות על שטח ואין מדובר בתוכנית של "שתי מדינות או "מדינה אחת". ואכן, נראה כרגע כי ממשל טראמפ רוצה לנוע בזהירות קדימה ואיננו מתחייב באופן ברור על פתרון "שתי המדינות"אלא שומר על עמימות ומשאיר זאת למשא ומתן בין שני הצדדים.

הממשל גם ממתין לראות את החלטות ועידת הפסגה הערבית בענין הפלסטיני ומשם יחליט כיצד להתקדם. מייד לאחר הפסגה יצאו הנשיא א-סיסי ועבאללה מלך ירדן לוושינגטון לפגישה עם הנשיא טראמפ, במחצית חודש אפריל יגיע גם מחמוד עבאס לבית הלבן לפגישה עם הנשיא ועד אז יגבש הנשיא האמריקני את הצעתו.