עבור לתוכן העמוד
Menu

מה אפשר וצריך ללמוד מהירי הסורי לעבר מטוסי חיל האוויר?

פוטנציאל ההסלמה בצפון גדול יותר ממה שסברנו עד כה. לא בטוח שעול מלחמת האזרחים ימנע מאויבינו להקדיש משאבים להרתעת ישראל. שלילת הלגיטימציה מנוכחותה של איראן בסוריה נחוצה מתמיד. שום דבר בירי לעבר מטוסינו לא היה לא צפוי. היכולת הסורית ידועה היטב וגם את הכוונה הסורים לא הסתירו. אחרי התקיפה הקודמת, הם הזהירו, כי יגיבו על […]

פוטנציאל ההסלמה בצפון גדול יותר ממה שסברנו עד כה. לא בטוח שעול מלחמת האזרחים ימנע מאויבינו להקדיש משאבים להרתעת ישראל. שלילת הלגיטימציה מנוכחותה של איראן בסוריה נחוצה מתמיד.

שום דבר בירי לעבר מטוסינו לא היה לא צפוי. היכולת הסורית ידועה היטב וגם את הכוונה הסורים לא הסתירו. אחרי התקיפה הקודמת, הם הזהירו, כי יגיבו על המשך הפעילות ההתקפית של צה"ל בשטחם.

מובן מאליו גם ההיגיון העומד בבסיס הפעולה (נסיון ליצור הרתעה) והקלות בה יכלו להיערך לביצועה (הם הרי יודעים מתי מתבצע משלוח אמל"ח איכותי מאיראן לחיזבאללה דרך שטחם אם אכן היה זה היעד לתקיפה, ויכולים להכין מראש את כוחות ההגנה האווירית, כדי לקדם את התקיפה הישראלית הצפויה).

באותה מידה ברור שישראל אינה יכולה להשלים עם המשלוחים האלה, שרוסיה לא תנקוף אצבע למנוע אותם, שארה"ב בחרה להיות לא רלוונטית כרגע בהקשר הזה ושאיראן וחיזבאללה ימשיכו במאמציהם לנצל את שליטתם בפועל בסוריה כדי להמשיך במאמץ העברת הנשק האיכותי.

אז מה בכל זאת אפשר וצריך ללמוד מכל זה? ראשית שפוטנציאל ההסלמה בצפון גדול יותר ממה שסברנו עד כה, על בסיס ההנחה שעול מלחמת האזרחים ימנע מאסד ומחיזבאללה להקדיש משאבים להרתעת ישראל. הישגיו של מחנה אסד-איראן-חיזבאללה, בחלב ובאיזורים נוספים אינם מכריעים את המערכה, אבל מחזקים את ביטחונו העצמי עד כדי נכונות לנסות ולפגוע במטוסים ישראלים.

שנית, ניתן ללמוד שהמאבק בישראל הוא יעד מרכזי של מחנה זה, המוכן ליטול סיכונים כדי להמשיך במאמץ ההתעצמות מול ישראל, על בסיס שליטתו בציר מאיראן ללבנון.

ושלישית, שאם הממשל האמריקני החדש ימשיך לגמגם בנושא האיראני, תוך התעלמות מהצהרותיו המוקדמות בעניין הסכם הגרעין, המחנה האיראני יילך ויפרש גמגום זה כחולשה, יגלה תעוזה גוברת וינסה להציג את טראמפ כנמר של נייר. הסכם הגרעין היה זה שסלל את הדרך למתן לגיטימציה למעמדה של איראן בסוריה, כעת על ממשל טראמפ לשלול מאיראן את הלגיטימציה הזאת, כדי לשוב ולמתן את סיכוני ההסלמה.

על ישראל להעלות את הנושא בדחיפות מול וושינגטון, ובה בעת להבהיר כי היא לא תירתע ותדבוק במחויבותה לפגוע במשלוחי האמל"ח האיכותי מאיראן לחיזבאללה ובניסיון האיראני ליצור בסיס טרור נגד ישראל בצפון רמת הגולן, שכבר הוגדרו על ידי המערכת הפוליטית כולה כקו אדום.