עבור לתוכן העמוד
Menu

הנוסחה של טראמפ לחידוש המו"מ

נראה כי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ מנסה לרבע את המעגל ולהביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים באמצעות נוסחת פשרה שמאפשרת לשמור מחד על שלמות הקואליציה של נתניהו ומאידך גיסא מספקת באופן חלקי את הדרישות הפלסטיניות. עפ"י גורמים פלסטינים בכירים, השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט הסביר ליו"ר הרשות הפלסטינית בפגישה ברמאללה כי יאלץ להסתפק כרגע בהקפאה […]

נראה כי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ מנסה לרבע את המעגל ולהביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים באמצעות נוסחת פשרה שמאפשרת לשמור מחד על שלמות הקואליציה של נתניהו ומאידך גיסא מספקת באופן חלקי את הדרישות הפלסטיניות.

עפ"י גורמים פלסטינים בכירים, השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט הסביר ליו"ר הרשות הפלסטינית בפגישה ברמאללה כי יאלץ להסתפק כרגע בהקפאה חלקית של ההתנחלויות בגדה בתמורה לחידוש המשא ומתן עם ישראל. גרינבלט הסביר כי נוסחת הפשרה האמריקנית מדברת על האטת הבניה הישראלית בהתנחלויות ואי-פרסום מכרזים חדשים לבניה במהלך המשא ומתן.

העיתון "אל-חיאת" דיווח ב-14 במרץ כי מחמוד עבאס הציב בפני גרינבלט שלושה תנאים לחידוש המשא ומתן: הפסקה מוחלטת של הבניה בהתנחלויות. שחרור הפעימה הרביעית של האסירים הביטחוניים (30 אסירים שנעצרו לפני הסכם אוסלו), וקבלת פתרון "שתי המדינות".

גורמים פלסטינים בכירים מעריכים כי מחמוד עבאס ינסה עוד לשפר מבחינתו את הצעת הפשרה האמריקנית אך בסופו של דבר יענה לה בחיוב מכיוון שאין לו אופציות אחרות. מחמוד עבאס הצליח לקבל הכרה אמריקנית של הממשל החדש במנהיגותו ובלגיטימיות שלו כמנהיג העם הפלסטיני ועתה הוא נדרש להוכיח בפני ממשל טראמפ כי פניו אכן להשגת שלום.

מרכיב נוסף בתהליך קבלת ההחלטות של מחמוד עבאס הינו מצבה כספי של הרשות הפלסטינית. הממשל החדש הקפיא סכום של 220 מיליון דולר שהיו מיועדים לרשות הפלסטינית ועתה הוא שוקל להעבירם לסיוע לגופים הומניטריים העוסקים בשטחים ולשיקומם של רצועת עזה, מחמוד עבאס רוצה את הכסף הזה כדי לחזק את הרשות הפלסטינית ומנגנוני השלטון שלה.

לא ברור עדיין, עפ"י הצעת הפשרה האמריקנית, מה יהיה בגורלם של מפוני הישוב עמונה, האם ימצא הפתרון שהובטח להם לבנות התנחלות חדשה עבורם? הרשות הפלסטינית מתנגדת בתוקף לכל הקמה של התנחלות חדשה בשטח. גם לא ברור אם ממשל טראמפ קיבל את הדרישה הפלסטינית לדון באופציית "פתרון שתי המדינות".

ד"ר צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, נועד ב-14 במרץ עם שגרירים זרים והסביר להם את הצורך להפעיל לחץ בינלאומי על ישראל לשמירה על האופציה הזו. נראה שממשל טראמפ עדיין לא גיבש עמדה סופית בעניין הזו נוכח עמדת ראש הממשלה נתניהו, כי הוא בעד לתת לפלסטינים תמורת שלום אמת "פחות ממדינה" או "מדינה מינוס".

הלקח שמחמוד עבאס למד בשבועות האחרונים היה כי הסבלנות משתלמת. עפ"י מקורות ברשות הפלסטינית, מייק פומפיאו, ראש הסי. איי. איי החדש ביקש ממנו להתאזר בסבלנות עד שתגיע שיחת הטלפון מהנשיא טראמפ ואכן זה קרה.

תפקידה של ירדן

כזכור, עבדאללה מלך ירדן היה המנהיג הערבי הראשון שעמו נפגש הנשיא טראמפ לאחר כניסתו לבית הלבן. כבר בשיחה הראשונה ביניהם הסביר המלך הירדני לנשיא טראמפ את ההשלכות של העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים וכיצד דחיית פתרון "שתי המדינות" מסכנת לדעתו את ירדן.

לעבדאללה מלך ירדן היה תפקיד חשוב בתיווך בין הנשיא טראמפ למחמוד עבאס. המלך הירדני מודאג מאפשרות ביטול אופציית "שתי המדינות", מחשש שהדבר יבוא על חשבונה של ירדן, שתתפס כמדינה הפלסטינית החלופית. הרי בין 20-25 אחוזים מתושביה הם פלסטינים ובישראל היו כבר התבטאויות של מנהיגים בעבר כי "ירדן היא פלסטין". לכן הוא פועל במרץ רב להביא לחידושו של המשא ומתן המדיני ולהחייאתו של רעיון פתרון "שתי המדינות".

עפ"י דיווח בעיתון "ראי אליום" מה-12 במרץ, המלך עבדאללה הרגיע את מחמוד עבאס כי קיבל מסרים מהנשיא טראמפ שלא לחשוש מבנימין נתניהו ומהימין הישראלי מכיוון ש"הוא יודע איך לטפל בנושא". לכן, סביר להניח כי המלך עבדאללה, שאף הוא בעל עניין רב בחידוש המשא ומתן, ינסה לשכנע את מחמוד עבאס לקבל את הצעת הפשרה האמריקנית.

השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט יצא לירדן לאחר שנפגש עם ראש הממשלה נתניהו ועם מחמוד עבאס כדי לשמוע את עמדותיו של המלך עבדאללה כיצד להתקדם בחידוש התהליך המדיני.

ב-29 בחודש תתכנס בצד המזרחי של ים המלח ועדית הפסגה הערבית, המלך עבדאללה אמור לתאם עם ממשל טראמפ מהלכים שיסיעו את חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. עפ"י מקורות פלסטינים, המלך עבדאללה יוביל, כמארח הוועידה, קבלת החלטה המאמצת מחדש את יוזמת השלום הערבית ופתרון "שתי המדינות".

ההחלטה אמורה גם לחסום את אופציית "השלום האזורי", דהיינו, קיום נורמליזציה בין מדינות ערב לישראל לפני שהושג שלום בין ישראל לפלסטינים. המלך עבדאללה ינסה גם לפייס בין הנשיא א-סיסי למחמוד עבאס ולמצוא פשרה לגבי תפקידו העתידי של מחמד דחלאן וחזרתו לשורות פת"ח.

לאן נעלמה מצרים?

בכל המגעים בין מממשל טראמפ לבין הרשות הפלסטינית בולט תפקידה של ירדן ונפקדת מעורבותה של מצרים. נראה כי ממשל טראמפ מודע למתיחות בין מצרים לרשות הפלסטינית על רקע תמיכתה במוחמד דחלאן כיו"ר הרשות הפלסטינית הבא והמשבר האחרון שבו סולק ג'בריל רג'וב ממצרים.

ייתכן שהממשל ממתין עד לאחר כינוס ועידת הפסגה הערבית בסוף החודש בירדן, שבה אמור המלך עבדאללה לנסות ולפייס בין הנשיא המצרי א-סיסי, לבין יו"ר הרשות הפלסטינית עבאס.

הנשיא טראמפ ייפגש ככל הנראה עם הנשיא המצרי בחודש הבא בבית הלבן. הוא מייחס חשיבות גדולה למצרים שאותה הוא רוצה לראות בראש הציר הערבי הסוני המתון שיבלום את התפשטותה של איראן במזרח התיכון.

מחמוד עבאס מודאג מההתקרבות בין מצרים לתנועת חמאס ברצועת עזה אשר מחזקת את שלטון חמאס ברצועה. יחד עם זאת, הוא לא מוכן למצוא שום פתרון של פשרה בכל הקשור למוחמד דחלאן שירצה את מצרים.

המגעים בין הממשל החדש לרשות ימשכו עד לפגישה בבית הלבן בין הנשיא האמריקני ליו"ר הרשות בניסיון למצוא נוסחה שתאפשר את חידוש המשא ומתן בין הרשות הפלסטינית לישראל. מחמוד עבאס בטוח שההכרה האמריקנית בלגיטימיות שלו היא הדבר החשוב ביותר עבור הפלסטינים. טאהר אל-מצרי, ראש ממשלת ירדן לשעבר, הזהיר ב-14 במרץ מפני ההתלהבות שאחזה ברשות הפלסטינית לצאת למפגש הפסגה בוושינגטון.

הוא הסביר כי ייתכן שמדובר ב"מארב מדיני" מתוכנן, שבו יציג הנשיא טראמפ הצעה למחמוד עבאס לחידוש המו"מ עם ישראל, שאיננה עונה על הדרישות המינימליות של הפלסטינים, אך הוא ייאלץ לקבלה אחרת תוצג הרשות הפלסטינית כ "סרבנית שלום".