עבור לתוכן העמוד
Menu

המסקנות מחיסול בכיר חמאס בסוף השבוע

בסוף השבוע חוסל בפתח ביתו בעזה, מאזן פוקהא, חמאס האשים כמובן את ישראל, והבטיח נקמה. השאלה היא מה ניתן ללמוד מן החיסול, אילו באמת ישראל עומדת מאחוריו, והאם באמת חמאס ינקום, וכיצד

בסוף השבוע חוסל, בפתח ביתו בעזה, מאזן פוקהא, ממשוחררי עסקת שליט, אשר היה ממונה על הטרור נגד ישראל מן הגדה. חמאס האשים כמובן את ישראל, והבטיח נקמה. השאלה היא מה ניתן ללמוד מן החיסול, אילו באמת ישראל עומדת מאחוריו, והאם באמת חמאס ינקום, וכיצד.

מה שמוזר הוא שרק ימים מעטים לפני החיסול נתן חליל לא-חיה, סגנו את מנהיג עזה היום, יחיא סינוואר, הצהרה מעניינת ועל פיה חמאס איננה מעוניינת בסבב מלחמתי חדש עם ישראל, וכי שיקום עזה נמצא בראש מענייניה. הוא לא הזכיר את ה"מוקאוומה" בכלל.

מחמוד א-זהאר, מראשי חמאס בעזה, לא הצטרף לחבריו המתלהמים, וסירב להאשים את ישראל בלי חקירה ובדיקה. מכאן, שתגובת נקמה של חמאס איננה מובנת מאליה, וסבב לחימה חדש בעזה, כך נראה, לא בא בחשבון מבחינת חמאס, ואין זה נמצא בסדר עדיפות שלה. להפך, היא דווקא לא רוצה להיגרר למלחמה.

אבל אין זאת אומרת שהיא לא תגיב. ליתר דיוק, שהיא תעצור את המהלך שפוקהא שקד על הכנתו – בניית התשתית לסבב טרור חדש נגד ישראל מתוך הגדה. מבחינת חמאס, המסר מצד ישראל, אם באמת היא עומדת מאחורי החיסול, הוא שאם הפסקת אש, אז היא חייבת לכלול את כל הגזרות, כולל הגדה.

האם יכולה חמאס להיענות לאתגר? זה יהיה קשה לה. מדוע? מכיוון שגזרת הגדה היא היחידה שבאה בחשבון. לחמאס אין לה אגף של טרור חוץ, כמו לחיזבאללה, כי היא מעוניינת בהכרה אירופית בה, ואינה יכולה לפעול מסיני בגלל ההתקרבות למצרים. כך, שאם היא רוצה לשמור על אופייה כתנועת מוקאוומה, היא חייבת לפעול מתוך הגדה, ובזה היא מתנגשת עם ישראל ועם הרשות הפלסטינית.

בימים אלה חמאס ממשיכה את תהליך בחירת השורא שלה, והעובדה שהאחראי על הטרור בגדה נמצא בעזה מראה כי חמאס איננה בוטחת בשום אגף שלה מחוץ לעזה – לא בגדה ולא בחו'ל.  ליבה של חמאס פועם בעזה, שם מתנהל תהליך בחירת השורא- לא בגדה ולא  בקטר.