עבור לתוכן העמוד
Menu

המלך עבדאללה מהלך על חבל דק

עבדאללה השני, מלך ירדן, עסוק בחודש האחרון בפעילות מדינית אינטנסיבית מאז שנועד בוושינגטון עם הנשיא החדש של ארצות הברית דונלד טראמפ. המלך הירדני היה המנהיג הערבי הראשון שעמו נועד הנשיא האמריקני החדש לאחר כניסתו לבית הלבן ונראה שנוצרו ביניהם כימיה טובה ואינטרסים הדוקים לשיתוף פעולה במלחמה בטרור, בבלימת ההתפשטות האיראנית ובטווית הסדר מדיני בין ישראל […]

עבדאללה השני, מלך ירדן, עסוק בחודש האחרון בפעילות מדינית אינטנסיבית מאז שנועד בוושינגטון עם הנשיא החדש של ארצות הברית דונלד טראמפ. המלך הירדני היה המנהיג הערבי הראשון שעמו נועד הנשיא האמריקני החדש לאחר כניסתו לבית הלבן ונראה שנוצרו ביניהם כימיה טובה ואינטרסים הדוקים לשיתוף פעולה במלחמה בטרור, בבלימת ההתפשטות האיראנית ובטווית הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים.

כבר בתחילת שיתוף הפעולה ביניהם, הצליח המלך עבדאללה לשכנע את הנשיא טראמפ לגבי משמעות "ההשלכות המסוכנות", לדבריו, של העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. לדעת עבדאללה, העברת השגרירות עלולה לפגוע קשה באינטרסים האמריקנים במזרח התיכון ולהזיק כבר בתחילת דרכו של הממשל החדש ליחסים בינו לבין מדינות ערב.

הנשיא טראמפ נענה לבקשת המלך הירדני ועד כה נמנע מלהודיע על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. צוות אמריקני הגיע אומנם לישראל לבדוק את ההשלכות של המהלך, אך לא נראה שהדבר יקרה בזמן הקרוב, נוכח המאמצים של שליח הממשל החדש, ג'ייסון גרינבלט, להביא לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

עפ"י גורמים ברשות הפלסטינית,המלך הירדני היה גם פעיל בארגון שיחת הטלפון הראשונה בין הנשיא טראמפ ליו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס.

המלך הירדני ומחמוד עבאס התקרבו בשבועות האחרונים ותיאמו עמדות לקראת כניסת הנשיא טראמפ לבית הלבן, מתוך אינטרס משותף לשכנע את הנשיא האמריקני לקבל את עיקרון פתרון "שתי המדינות" ולכפות אותו על ממשלת נתניהו.

המלך הירדני מודאג מאוד מהצהרות ראש הממשלה נתניהו כי הוא מוכן להקמת "מדינה פלסטינית מינוס" בלבד ושמירה על המשך השליטה הביטחונית הישראלית לאורך נהר הירדן ועל הריבונות הישראלית במזרח ירושלים הכוללת גם את הר הבית ומסגד אל-אקצא.

החשש הירדני הוא שנסיגת ישראל מרעיון פתרון "שתי המדינות" תביא להחייאת הרעיון הישן ש"ירדן היא פלסטין" והיא המולדת החלופית בה הפלסטינים צריכים להקים מדינה עצמאית משלהם. דהיינו, בצד המזרחי של הירדן.

ועידת הפסגה הערבית

במקביל לפעילותו המתואמת עם הממשל החדש החל המלך עבדאללה  לגבש הסכמות בין מנהיגי מדינות ערב בתוקף היותו היו"ר התורן של ועידת הפסגה הערבית שתיפתח בירדן ב-29 בחודש. בירדן נשלמות ההכנות האחרונות לוועידה. מדובר בוועידה החשובה ביותר בשש השנים האחרונות, מאז פרוץ תופעת "האביב הערבי", נוכח העובדה שבארצות הברית התחלף הממשל והנשיא החדש התחיל לגבש מדיניות חדשה במזרח התיכון.

עפ"י גורמים פלסטינים, הנשיא טראמפ ביקש מהמלך עבדאללה לסייע לו באמצעות הוועידה הערבית לשכנע את מדינות ערב הסוניות המתונות להצטרף לציר החדש שהוא שואף להקים, כדי לבלום את התפשטותה של איראן במזרח התיכון. בשבוע שעבר שיגר המלך עבדאללה  את שר החוץ הירדני אימן ספדי לפגישה במצרים עם עמיתו סאמח שוכרי, כדי לתאם עמדות לקראת הועידה. לירדן ומצרים הסכמי שלום עם ישראל ולשתיהן אינטרס לקדם הסדר בין ישראל לפלסטינים.

המלך הירדני, בתיאום עם יו"ר הרשות, מתכוון להעלות את הבעיה הפלסטינית לראש סדר היום של הוועידה. ככל  הנראה הוא פועל להעברת החלטה המאמצת מחדש את יוזמת השלום הערבית ואת עיקרון פתרון "שתי המדינות", כתנאי לכל הסדר בין ישראל לפלסטינים.

המלך עבדאללה מנסה גם לגבש הסכמות ערביות לגבי מלחמת האזרחים בסוריה והמצב בעיראק ובלוב. למרות שיתוף הפעולה הביטחוני ההדוק בין ירדן לסוריה לגבי מניעת חדירת ארגון דאע"ש לצפון ירדן מדרום סוריה, אימץ המלך עבדאללה את עמדת הליגה הערבית ולא הזמין את הנשיא בשאר אסד לוועידה, למרות העובדה שמצרים ביקשה זאת.

פיוס בין הנשיא א-סיסי למחמוד עבאס

אתר החדשות הפלסטיני "אמד" דיווח ב-19 במרץ כי המלך עבדאללה הצליח לפייס בין הנשיא המצרי א-סיסי ליו"ר הרשות הפלסטינית עבאס. הנשיא המצרי הזמין את יו"ר הרשות לפגישה עמו בקהיר, כדי לתאם עמדות בנושא ועידת הפסגה הערבית ומאמצי הממשל החדש לחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

עבאס וא-סיסי. המלך עבדאללה מגשר בין הצדדים

הפגישה לא תעסוק בסיבות העיקריות למשבר בין מצרים לרשות, שהן דחיית היוזמה המצרית ע"י מחמוד עבאס והתנגדות לבקשת מצרים להחזיר את מוחמד דחלאן לשורות תנועת פת"ח. בכך הסתיים באופן רשמי המשבר בין מצרים לרשות הפלסטינית, שהביא באחרונה לגירושו של ג'בריל רגו'ב ממצרים ופרסום "רשימה שחורה" האוסרת על כניסתם של בכירי פת"ח המקורבים למחמוד עבאס למצרים.

גורמים בפת"ח טוענים כי הצלחתו של המלך עבדאללה היא חלקית בלבד וכי הנשיא א-סיסי נענה לפנייתו כדי להפגין סולידריות לקראת כינוס ועידת הפסגה הערבית ורצון ליצור תחושת אחדות. אולם, סלע המחלוקת העיקרי בינו לבין מחמוד עבאס על מינויו של מוחמד דחלאן כיורשו בתפקיד נותר בעינו.

 פרשות דקאמסה ותמימי

הירדנים מיקמו את מקום כינוס ועידת הפסגה הערבית במתחם המלונות בחוף המזרחי של ים המלח מסיבות ביטחוניות. מדובר באזור שקל יחסית לאבטח והגישה אליו נוחה. החשש מפני פעולות טרור של דאע"ש הוא גדול נוכח הימצאות "חוליות רדומות" של הארגון בירדן.

עפ"י גורמים ירדנים, במגמה להעביר מסר לארגון דאע"ש כי ירדן לא תשלים עם פעולות טרור שינסו לשבש את הוועידה, הוצאו להורג בשבוע שעבר בירדן  15 פעילים של ארגון דאע"ש שעשו פיגועים בתחומי הממלכה.

כדי להרגיע את האווירה הציבורית הסוערת בירדן הנובעת בעיקר מהמשבר הכלכלי הקשה, נענה המלך עבדאללה, לקראת הוועידה, ללחצים של כמה שבטים בממלכה לשחרר מהכלא את אחמד דקאמסה, רוצח 7 הנערות הישראליות בנהריים, בתום מועד ריצוי עונשו ולא להאריך את מאסרו למרות הלחצים שהופעלו מישראל.

המלך עבדאללה רצה להרפות את הלחץ הציבורי בירדן ולהפגין עמדה עצמאית כי איננו מושפע מלחציה של ישראל למרות הסכם השלום עמה. מסיבה דומה, ככל הנראה, דחה בית משפט ירדני את בקשת ארה"ב להסגיר לידיה את מחבלת החמאס אחלאם תמימי. תמימי, לה אזרחות ירדנית והיא מתגוררת בירדן, סייעה למבצעי הפיגוע במסעדת "סבארו" בירושלים.

הדעה הרווחת בירדן היא כי ארה"ב הפעילה לחץ על ירדן להסגיר לידיה את המחבלת אחלאם תמימי כתוצאה מלחצים שהפעיל הלובי היהודי על הממשל בעקבות שחרורו של הרוצח אחמד  דקאמסה.

משפחותיהן של דקאמסה ותמימי חוששות כי המוסד הישראלי יפעל עתה לחסל את יקיריהן כפי שהוא עשה כביכול כשחיסל בבולגריה את פעיל החזית העממית עומר אל-נאיף, לפני יותר משנה. אל-נאיף נמלט מישראל לאחר שהורשע ברצח תלמיד הישיבה אליהו עמדי בעיר עתיקה בירושלים ב-1983.

מחד גיסא, המלך עבדאללה משתף פעולה עם הממשל האמריקני החדש כדי לסייע לו לפלס את דרכו למזרח התיכון ולהתקרב למדינות ערב מבלי "לדרוך על מוקשים", אך מאידך גיסא הוא מקפיד לתפוס מרחק מארה"ב ומישראל ולהציג את עצמו כמי שדואג לאינטרסים הערבים ובמיוחד לבעיה הפלסטינית.

המטרה הקרובה של המלך עבדאללה היא לעבור את החודש הזה בשלום ולסיים את ועידת הפסגה הערבית כמי שפעל למען השגת אחדות וסולידריות ערבית מבלי לקלקל את היחסים עם הממשל החדש, לכן, אין להתפלא אם בועידת הפסגה הערבית עצמה הוא יפגין קו נוקשה כלפי ישראל כדי לשמור על מעמדה של ירדן כמי שמובילה כביכול את רעיון הקמתה של המדינה הפלסטינית העצמאית והשמירה על ירושלים ומסגד אלאקצא.