עבור לתוכן העמוד
Menu

אין ארוחות חינם, אז האם האופוריה הפלסטינית מוצדקת?

זה ידוע כי כבוד הוא דבר חשוב מאוד למנהיגים במזרח התיכון. עפ"י מקורות פלסטינים בכירים, יו"ר הרשות הפלסטינית היה בסוף השבוע במצב רוח מרומם ביותר. כבודו האבוד הוחזר לו, אחרי שבועות ארוכים של השפלה על ידי הנשיא דונלד טראמפ. הנשיא האמריקני קרא לו בשיחת הטלפון ביניהם במילה PRESIDENT וזה עשה את הכול עבורו. כותב מאמר […]

זה ידוע כי כבוד הוא דבר חשוב מאוד למנהיגים במזרח התיכון. עפ"י מקורות פלסטינים בכירים, יו"ר הרשות הפלסטינית היה בסוף השבוע במצב רוח מרומם ביותר. כבודו האבוד הוחזר לו, אחרי שבועות ארוכים של השפלה על ידי הנשיא דונלד טראמפ. הנשיא האמריקני קרא לו בשיחת הטלפון ביניהם במילה PRESIDENT וזה עשה את הכול עבורו.

כותב מאמר המערכת של עיתון "אלקודס",  שתודרך ע"י גורם פלסטיני בכיר, תיאר במאמר את שיחת הטלפון כ"סטירת לחי מצלצלת לישראל שתכננה לדלג מעל הבעיה הפלסטינית כדי להתקרב למדינות ערב".

לדברי מחמוד עבאס,הנשיא טראמפ הזכיר בשיחה עמו את מחוייבותו לתהליך השלום ולפתרון "שתי המדינות", יו"ר הרשות הפלסטינית היה מרוצה, מבחינתו, הממשל החדש הכיר בלגיטימיות שלו כנשיא ומנהיג העם הפלסטיני, הוא מוכן להמתין את הזמן הדרוש עד שהממשל ילמד את נושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, זה לא אומר שהוא יוותר על "הקווים האדומים" (ת'וואבת-בערבית) הפלסטינים, הוא יסביר זאת לג'ייסון גרינבלט, שליחו של הנשיא טראמפ בפגישה עמו השבוע ויבקש להמשיך את המשא ומתן עם ישראל מהנקודה שבה הוא נפסק בתקופתו של שה"ח לשעבר ג'ון קרי, המגמה היא להמשיך בשיטת "הסלאמי" כפי שהונהגה בזמנו על ידי יאסר ערפאת.

אולם, עפ"י מקורות בכירים ברשות הפלסטינית, מחמוד עבאס יבהיר לשליח האמריקני כי המשא ומתן המתחדש עם ישראל חייב להיות מוגבל בזמן ולהביא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. "איננו מעוניינים במשא ומתן לשם המשא ומתן", יבהיר עבאס.

הנשיא האמריקני רוצה להשיג "עסקה גדולה" בין ישראל לפלסטינים, כמו כל נשיא חדש הוא סבור שיוכל ל"רבע את המעגל" ולהשיג הישג היסטורי חשוב, לכן הוא ביקש מראש המשלה נתניהו לרסן את הבניה בהתנחלויות, הוא לא העביר את השגרירות האמריקנית מת"א לירושלים ומנסה ליצור תנאי פתיחה טובים לחידוש המשא ומתן ובינתיים לנסות ולגבש תוכנית חדשה לשלום במזרח התיכון.

למלך הירדני עבדאללה היה תפקיד חשוב בהבהרת העמדה הפלסטינית לנשיא טראמפ. עפ"י גורמים פלסטינים, המלך הסביר לנשיא האמריקני כי העברת השגרירות האמריקנית למערב ירושלים יכולה להיעשות רק אם במקביל תכיר ארה"ב במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית.

עפ"י מקורות פלסטינים, שיחת הטלפון בין הנשיא טראמפ למחמוד עבאס תואמה בין ראש הCIA מייק פומפיאו לגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, ושגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי הולי, הסבירה לנציג הפלסטיני ריאד מנצור, כי הנשיא טראמפ יעמוד בשיחת הטלפון על עיקרון המשא ומתן הישיר בין הצדדים.

ויתור זמני על בינאום הסכסוך

לא ברור עדיין מתי תתקיים הפגישה בין הנשיא טראמפ לבין מחמוד עבאס בבית הלבן, גורמים פלסטינים העריכו כי הפגישה תתקים רק בחודש יוני, אולם גורמים פלסטינים אחרים מעריכים כי היא תתקיים הרבה קודם. בכל מקרה, האופוריה של מחמוד עבאס משיחת הטלפון עם טראמפ אמורה לדעוך במהירות.

הפגישה המתוכננת עם הנשיא האמריקני כובלת את ידיו היטב בכל הקשור לתוכניותיו לבינאום הסכסוך עם ישראל. מחמוד עבאס תכנן לפנות בקרוב לבית הדין הפלילי בהאג, הוא תכנן גם לפנות למועצת הביטחון כדי לדרוש את יישום החלטה 2334 בעניין אי חוקיות ההתנחלויות וגם לדרוש את קבלת "מדינת פלסטין" באו"ם במעמד של חברה מלאה. כל התוכניות האלה יאלצו להמתין, ממשל טראמפ כבר הזהיר את הרשות הפלסטינית בתחילת דרכו שלא לפנות מחדש אל הדרך הזו.

טראמפ – עודד את מצב רוחו של עבאס, אך ידרוש תמורה לכבוד שנתן

הממשל לא סומך על הרשות הפלסטינית

דובר מחלקת המדינה אמר בשבוע שעבר בשיחה עם כתבים בבית הלבן כי ארה"ב שוקלת להעביר את הכספים שהוקפאו, שהיו מיועדים לרשות הפלסטינית בסך 220 מיליון דולר, לארגונים הומניטאריים ולתוכניות לבניית תשתית, לתחום החינוך ולשיקום רצועת עזה.

הרשות הפלסטינית הופתעה לגמרי מההודעה וסברה שמדובר בטעות או בספין תקשורתי. כתב העיתון הפלסטיני "אלאיאם", שופרה של הרשות הפלסטינית, הצליח להשיג את ההודעה המקורית שנמסרה לכתבים בבית הלבן ורק אז פורסמה הידיעה בעיתונו.

הכוונה הזו של ממשל אובאמה מעידה על כך שממשל טראמפ איננו סומך על הרשות הפלסטינית ומוסדותיה בכל מה שקשור לשקיפות וטוהר מידות. ברקע הדברים גם חשש של גורמים בממשל החדש כי חלק מהכספים ישמשו למימון התשלומים וההקצבות של הרשות הפלסטינית לאלפי משפחות האסירים הביטחוניים וה"שהידים". לכן, סביר להניח שהממשל מנסה למנוע הגעת כספים אמריקנים לתמיכה בטרור הפלסטיני.

ועידה אזורית והיוזמה הערבית

עפ"י הדיווח בעיתון "א-שרק אלאווסט" מה-11 במארס, המלך הירדני עבדאללה ינסה להשיג פריצת דרך מדינית במהלך ועידת הפסגה הערבית ב-29 בחודש בירדן, שתונח על שולחן הפגישה בין הנשיא טראמפ למחמוד עבאס, בבית הלבן.

גורמים פלסטינים מעריכים כי מטרת המלך הירדני היא לפייס בין הרשות הפלסטינית למצרים ולנסות להשיג הסכמה פלסטינית-ערבית לכינוס ועידה אזורית. הוועידה תשיק את חידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים, עפ"י היוזמה המצרית, אותה דחה בזמנו עבאס, שהעדיף על פניה את היוזמה הצרפתית, מה שהעכיר את היחסים בינו לבין הנשיא א-סיסי.

הנשיא טראמפ לא עשה את המחווה כלפי מחמוד עבאס  והזמינו לבית הלבן ללא סיבה חשובה. הכל עניין של אינטרסים. הוא מייחס חשיבות רבה לוועידת הפסגה הערבית בירדן, היה חשוב לו לרכך את הפלסטינים ומדינות ערב המתונות לקראת הועידה מכיוון שהוא רוצה ליזום את ההקמה של הציר הערבי הסוני המתון בראשותה של מצרים שיבלום את התפשטותה של איראן השיעית.

הציר הזה יכול גם לספק את "המטרייה האזורית" להשקה מחדש של המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים.

עבאס, א-סיסי ועבדאללה יחד עם ג'ון קרי – בניסיון הקודם לשיתוף פעולה אזורי

האם האופוריה ברשות הפלסטינית מוצדקת?

תחושה של אופוריה אופפת את ההנהגה הפלסטינית. בעקבות שיחת הטלפון של הנשיא טראמפ אל יו"ר הרשות הפלסטינית הוסרה בבת אחת תחושת המועקה הכבדה שאפפה אותה בשבועות האחרונים ובמיוחד לאחר גירושו של ג'בריל רג'וב ממצרים. גורם פלסטיני בכיר אומר כי מבחינתו של יו"ר הרשות הפלסטינית שיחת הטלפון מהנשיא טראמפ הייתה הדבר החשוב ביותר שקרה לו השנה שהציל אותו מהמצב המדיני המתדרדר.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס משול ברחוב הפלסטיני ל "סוס מת", יריבו המר מוחמד דחלאן ממשיך להכות בו מבחינה פוליטית, בסוף השבוע שעבר הוא כינס בפאריז ועידה גדולה של תנועת פת"ח ואתמול ועידה נוספת של המגזר הנשי ברצועת עזה, דחלאן מוביל את הקו כי הזרם שלו מייצג את הרוח האמיתית של תנועת פת"ח ואת מורשתו של יאסר ערפאת.

לכך יש להוסיף את הזעם הרב ברחוב הפלסטיני כלפי הרשות הפלסטינית אשר מנגנוני הביטחון שלה פיזרו בכוח רב, עפ"י הנחיותיו של יו"ר הרשות הפלסטינית, הפגנות בערים רמאללה ובית לחם של חבריו של המבוקש באסל אלאערג' שנהרג בהתקלות עם כוח צה"ל.

ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה הודיע על הקמת ועדת חקירה בראשותו שתבדוק את הנושא, מחמוד עבאס מנסה להכיל בכך את זעם ההמונים אך באותה העת הוא נחוש להמשיך ולדכא ביד ברזל כל הפגנה נגד התיאום הביטחוני עם ישראל כדי למנוע סחף בנושא.

מחמוד עבאס אוהב את הכבוד וגינוני הטקס, הוא בטוח שהזמנתו לפגישה עם הנשיא טראמפ לבית הלבן וכינוס ועידת הפסגה הערבית בירדן ב-29 בחודש ישפרו את מעמדו ברחוב הפלסטיני ויחזירו אותו ואת הבעיה הפלסטינית למרכז העניינים.

מחמוד עבאס מתכנן מהלך נוסף שאמור "להרים אותו מן הקרשים" בקרוב והוא כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) ברמאללה ובחירות באש"ף למרות רוחה של תנועת חמאס אשר דרשה כי הכינוס יתקיים באחת ממדינות ערב ולא תחת "מגפי הכיבוש הישראלי".

יו"ר הרשות הפלסטינית ,באמצעות עזאם אל-אחמד חבר הועדה המרכזית של פת"ח, הצליח להגיע להבנות עם ארגון החזית העממית כי הוא יסכים לכינוס הוועידה ברמאללה בתמורה לשלושה תנאים: העברת סיוע כספי לארגון, מתן דרכונים דיפלומטיים של הרשות הפלסטינית לראשי החזית העממית ושמירת תפקיד סגן יו"ר המל"פ בידי החזית העממית.

בסביבתו של עבאס רואים במפגש הצפוי עם הנשיא טראמפ את תחייתו מחדש של יו"ר הרשות, כגורם אזורי חשוב הנחוץ לצורך השגת רגיעה במזרח התיכון. יו"ר הרשות הפלסטינית מוכן לחידוש המשא ומתן עם ישראל מכיוון שאין לו תוכנית אחרת וכדי להצדיק את האסטרטגיה הפלסטינית של אש"פ ב-20 השנים האחרונות. אולם, הוא מתכוון להציג תנאים בפני הממשל החדש, כמו הפסקת הבניה בהתנחלויות בגדה וקביעת לו"ז מוסכם מראש לסיום המשא ומתן.

אתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-13 במארס כי הנשיא טראמפ יציע למחמוד עבאס עסקה שבמסגרתה יחודש המשא ומתן עם ישראל בתמורה להפסקת ההתנחלויות ואי-העברת השגרירות האמריקנית מת"א לירושלים.

להערכת גורם בכיר בפת"ח, מחמוד עבאס יקבל את ההצעה מכיוון שאין לו אופציה אחרת. זוהי התקווה האחרונה שלו, לפני שהוא פורש מן החיים הפוליטיים ואם יקבל ערבויות ממדינות ערב הוא יהמר על המהלך הזה.

ערעור יציבות שלטון הרשות הפלסטינית?

האופוזיציה הפלסטינית המתנגדת להסכמי אוסלו ולתיאום הביטחוני עם ישראל) (חמאס, ג'יהאד אסלאמי, החזית העממית והחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין הצליחה להתסיס את הרחוב הפלסטיני נגד הרשות הפלסטינית, תוך שהיא מנצלת את אירוע מותו של המבוקש באסל אל-אערג' בהתקלות עם כוח צה"ל ברמאללה.

התגובה האלימה של המשטרה הפלסטינית נגד המפגינים הביאה להסלמה במצב הביטחון בשטח. הזעם ברחוב הפלסטיני בגדה משקף את אובדן האמון ברשות הפלסטינית ובדרכה המדינית ושחיקה משמעותית בלגיטימציה שלה.

האופוזיציה הפלסטינית מנסה לייצר תהליך דומה לתופעת "האביב הערבי" של 2011, שבו המונים ייצאו לרחובות בערי הגדה ויתקוממו נגד שלטון העריצות של מחמוד עבאס.

הפגנות בבחריין ב"אביב הערבי" – האם יהיו תמונות דומות בגדה?

גורמים ברשות הפלסטינית דוחים על הסף את האפשרות הזו, לדבריהם גל הזעם יחלוף והרשות הפלסטינית שולטת היטב במצב הביטחוני. הגורמים ברשות הפלסטינית גם סומכים על ישראל שתגיש לה את כל הסיוע הדרוש, במידת הצורך, לשמור על יציבות שלטונו של מחמוד עבאס שהינה מטרה משותפת לשני הצדדים.

לכן, האופוריה של הרשות הפלסטינית היא זמנית בלבד מכיוון שהנהגת הרשות הפלסטינית אמורה לנחות במהירות על קרקע המציאות. גם מהבחינה המדינית, התנאים בשטח לא השתנו, ממשלת ישראל אינה מוכנה כרגע להקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים ולוותר על המשך מדיניות ההתנחלויות.

מחמוד עבאס נמצא בעמדת נחיתות, בניגוד לנשיא אובאמה שטיפח אותו, הוא ניצב מול נשיא חדש שהינו פרו ישראלי מובהק שעמדותיו עד לא מזמן בנושא ההתנחלויות והעברת שגרירות ארה"ב לירושלים היו בסתירה מוחלטת לעמדות הרשות הפלסטינית.

הלכי הרוח ברחוב הפלסטיני הם שהנשיא טראמפ "עובד" על מחמוד עבאס כדי לגרור אותו שוב לביצת המשא ומתן עם ישראל, מבלי להבטיח לו דבר. בנוסף,  כי אין שום סיכוי שהנשיא החדש, המוקף בצוות של יהודים ובת שהתגיירה, יהפוך למצדד בעמדות הפלסטיניות.

למרות זאת, ברשות הפלסטינית אופטימיות גדולה. גורם בכיר בפת"ח אומר, כי לאור המתיחות בין מצרים לרשות הפלסטינית, בגלל מוחמד דחלאן, ירדן היא זו שתוביל את חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים ותארח בשטחה מפגשים אמריקנים-פלסטינים ישראלים תחת לו"ז מוגדר.

לדברים האלה אין אישור משום גורם אחר, הנשיא טראמפ רואה בנשיא א-סיסי את ראש הציר הערבי  הסוני המתון נגד איראן, האם הוא יתעלם מתפקידו האזורי החשוב?

אם מחמוד עבאס חפץ להשיג הישגים מדיניים, הוא יצטרך לעשות הימור גדול מבחינתו ולהפסיק את הפניות והתלונות למוסדות הבינלאומיים נגד ישראל, כלומר, את אסטרטגית בינאום הסכסוך שהינה גולת הכותרת של כהונתו.

האם הוויתורים שמחמוד עבאס יצטרך לעשות כדי  להסתדר עם הממשל החדש הם גדולים מדי עבורו? האם יקריב את יחסיו עם אירופה ורוסיה כדי לשאת חן בעיניו של הנשיא טראמפ? הלכי הרוח ברחוב הפלסטיני הם שאין כל שינוי לטובה במדיניות האמריקנית כלפי הפלסטינים וכי הממשל החדש ימשיך בקו המסורתי שלו התומך באופן מוחלט בעמדות הישראליות.

לכן, תחושת האופוריה עלולה מבחינתו של מחמוד עבאס להתחלף במהירות לתחושה של אכזבה עמוקה. גורמים בממשל מדווחים כי אין בכוונתו של הנשיא טראמפ לכפות בכוח שום הסכם על ישראל שהיא איננה חפצה בו. הוא סבור ששני הצדדים צריכים להסכים לדון בכל הנושאים, ללא כפייה.

סביר להניח שהטקטיקה של עבאס תהייה כנראה, כפי שעשה בעבר; להתחמק מכל הצעה אמריקנית בנושאי המשא ומתן על הסדר הקבע, שאיננה תואמת את "הקווים האדומים" הפלסטינים ולגלגל את האשם לפיתחה של ישראל, כדי להציג אותה כ"סרבנית שלום".

גורם בכיר בפת"ח אומר כי מבחינתו של מחמוד עבאס הפגישה עם הנשיא טראמפ בבית הלבן הינה התקווה האחרונה שלו לשלום, לפני שיפרוש מהחיים הפוליטיים. לקראת סוף הקריירה הפוליטית שלו, מחמוד עבאס לא ייכנס לשום הרפתקה מדינית חדשה שעלולה להכניס אותו להיסטוריה הפלסטינית כמי שהגיש ויתורים לישראל.