עבור לתוכן העמוד
Menu

גוף חלופי לאש"פ?

תנועת חמאס ניצלה את חולשתו של אש"פ ושל העומד בראשו וארגנה ועידה גדולה ביחד עם תנועת "האחים המוסלמים" בטורקיה תחת הכותרת "הוועידה העממית של הפלסטינים בחו"ל".  בוועידה שנפתחה באיסטנבול ב-25 בפברואר בחסות ממשלת טורקיה, משתתפים כ 5000 נציגים של הפזורה הפלסטינית. עפ"י טענת המארגנים, הפזורה הפלסטינית מונה 6 מיליון בני אדם שיכולים לתרום רבות לקידום […]

תנועת חמאס ניצלה את חולשתו של אש"פ ושל העומד בראשו וארגנה ועידה גדולה ביחד עם תנועת "האחים המוסלמים" בטורקיה תחת הכותרת "הוועידה העממית של הפלסטינים בחו"ל".  בוועידה שנפתחה באיסטנבול ב-25 בפברואר בחסות ממשלת טורקיה, משתתפים כ 5000 נציגים של הפזורה הפלסטינית.

עפ"י טענת המארגנים, הפזורה הפלסטינית מונה 6 מיליון בני אדם שיכולים לתרום רבות לקידום פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ומימוש "זכות השיבה" של הפליטים שהיא לב ליבה של הבעיה הפלסטינית. הוועידה התכנסה בניגוד לדעתם של ראשי אש"פ וללא התייעצות עימם.

אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"פ, אמר ב-23 בפברואר כי "מטרת הועידה היא למצוא גוף חלופי לאש"פ על ידי אנשים המשתייכים לתנועת חמאס ולתנועת "האחים המוסלמים" בחו"ל". הוא הוסיף כי לוועידה יש מטרה פוליטית והיא ליצור פירוד בקרב הפזורה הפלסטינית וכי הכתובת היחידה של הפלסטינים החיים בפזורה הינה אש"פ. כינוס הועידה בניגוד להסכמת אש"פ נתפס בשטחים כהתרסה של תנועת חמאס על הלגיטימיות של אש"פ כארגון הגג המייצג את כל הפלסטינים.

סלמאן אבו סיתה, ראש הוועדה המכינה את הוועידה, אמר בדברי הפתיחה שלו כי הסכם אוסלו גרוע יותר מהצהרת בלפור וכי אש"פ והמועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) נמחקו. הוא תקף את מחלקת הפליטים באש"פ אשר מתעלמת לדבריו מזכויות הפליטים ושאל לאן הגיעו החקירות בנושא השחיתות  בכספים בקרן הלאומית הפלסטינית.

בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס התגלעה בחודשים האחרונים מחלוקת עקב כוונתו של מחמוד עבאס לכנס את המל"פ ברמאללה. חמאס הביעה התנגדות לכך שהכינוס יהיה "בחסות הצבא הישראלי", דבר שיאפשר לישראל למנוע הגעת צירים להשתתפות בוועידה, ודרשה להעביר את מקום הכינוס לחו"ל, אך יו"ר הרשות הפלסטינית עומד על שלו ואיננו מוכן לוותר.

הועידה באיסטנבול מתכנסת בתקופת שפל של אש"פ וחולשה מדינית של הרשות הפלסטינית עקב חילופי הממשל בארצות הברית והמבוי הסתום במשא ומתן עם ישראל. הסכסוך הישראלי-פלסטיני נמצא במשבר עמוק ותנועת חמאס מחפשת כל דרך אפשרית לנגח את הרשות הפלסטינית והעומד בראשה ולהבליט את כישלון התוכנית המדינית של אש"פ במהלך 20 השנים האחרונות, שמתבטאת בחתימה על הסכם אוסלו וההכרה במדינת ישראל.

כינוס הועידה איננו תורם למאמצי התיווך בין הרשות הפלסטינית לחמאס בנסיון להשיג פיוס לאומי למרות שמארגני הועידה טוענים שאחת ממטרותיה היא  לקרב בין העמדות של הפלסגים הפלסטינים השונים.

זעם במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מודאג מאוד מכינוס הועידה באיסטנבול. הוא ניצל את ביקורו בלבנון בסוף השבוע לשגר מסר לפליטים הפלסטינים החיים בלבנון כי הוא מטפל בבעיותיהם, מדובר  ב350 אלף איש החיים ב-12 מחנות פליטים. בפגישה עם נשיא לבנון החדש מישל עאון ב-23 בפברואר אמר מחמוד עבאס כי "הפליטים הפלסטינים בלבנון הם אורחים והם ישובו לבתיהם ולמולדתם הפלסטינית".

עם זאת, יו"ר הרשות הפלסטינית נמנע מלבקר במהלך ביקורו בלבנון במחנות הפליטים, דבר שעורר זעם רב בקרב תושבי המחנות. מקורביו מנמקים זאת במצב הביטחוני הרעוע במחנות הפליטים, אולם הדבר מעיד על ירידת מעמדו ומעמד תנועת פת"ח בקרב הפליטים הפלסטינים.

נציגי פת"ח התפטרו באחרונה מחברותם בוועדה הביטחונית המשותפת של הפלגים הפלסטינים לשמירת הביטחון  במחנות הפליטים. עבאס ממשיך להשלות את הפליטים הפלסטינים בדבר אפשרות חזרתם לבתיהם ולרכושם אך במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון אין ציפיות גדולות מביקורו של מחמוד עבאס במדינה ומהבטחות שלו.

אין זו הפעם הראשונה שמחמוד עבאס מבקר בלבנון  וביקורו שם נחשב לביקור טקסי ולא לביקור שנועד להתמודד עם הבעיות הקשות של הפליטים במדינה. זאת ועוד, כוחו של מחמד דחלאן, יריבו הפוליטי המר של מחמוד עבאס, הינו חזק מאוד בקרב מחנות הפליטים בלבנון, ורבים מהפליטים תולים בו תקוות ולא במחמוד עבאס.

אתר החדשות הלבנוני "ג'נוביה" דיווח ב-24 בפברואר כי נשיא לבנון מישל עון דחה את הצעתו של מחמוד עבאס שצבא לבנון יכנס למחנות הפליטים ויפרוס שהם את שליטתו הביטחונית. במחנות הפליטים בלבנון יש כעס רב על הצעתו של יו"ר הרשות הפלסטינית ורבים מהפליטים רואים בה ניסיון התחמקות של אש"פ ועבאס מהטיפול בבעייתם וניסיון להרוויח זמן.

מצבם של הפליטים הפלסטינים הגרים בלבנון הוא הגרוע ביותר בהשוואה לשאר הפלסטינים המתגוררים בפזורה. הם סגורים בתוך מחנות פליטים, חיים ברמת חיים נמוכה ונתונים למאבקים בין פלגים שונים בלבנון ובין הפלגים הפלסטינים לבין עצמם. לבנון מונעת מהם זכויות בטענה שנוכחותם במדינה הינה זמנית עד לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אחת הבעיות העיקריות הינה כוונתה של ממשלת לבנון להקים גדר ביטחון גבוהה סביב מחנה הפליטים עין אלחילווה הסמוך לצידון, מדובר במחנה גדול המונה כ-80 אלף תושבים שבו יש מאבקים אלימים בין פלגים שונים, כולל בין תומכיו של מחמד דחלאן לנאמניו של מחמוד עבאס. הקמת הגדר ונקודות פיקוח אלקטרוניות מקשה על חיי הפליטים במחנה עין אלחילווה ונותנת להם תחושה של חיים בבית כלא גדול. ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס החל לטפל בסוגיית הגדר מול שלטונות לבנון כבר בחודש נובמבר שעבר, הרבה לפני מחמוד עבאס, כדי לנסות ולעצור את הקמתה.

כרסום במעמד אש"פ

הועידה באיסטנבול הינה הועידה השנייה בנושא הפלסטיני בשבועיים האחרונים המתקיימת בחו"ל ללא נציגים של אש"פ או הרשות הפלסטינית. בשבוע שעבר התקיימה בטהרן "הוועידה השישית לתמיכה באינתיפאדה" בהשתתפות המנהיג הרוחני העליון של איראן עלי ח'מינאי. בוועידה תקף ד"ר רמאדאן עבדאלה שלח', המזכיר הכללי של ארגון הג'יהאד האסלאמי,בחריפות את התיאום הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-24 בפברואר כי מאחורי הקלעים של הועידה נפגש הגנרל קאסם סולימאני, מפקד יחידת "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" האיראניים עם  ראשי הפלגים הפלסטינים שהשתתפו בועידה וביקש מהם להקים מסגרת פוליטית שתתרגם את התמיכה האיראנית בזירה הפנימית והחיצונית אך לא תהיה תחליף לאש"פ כדי להחזיר מחדש את המומנטום לבעיה הפלסטינית כדי שתהיה בראש סדר העדיפויות באזור.

מעמדו של אש"פ ומעמדה של הרשות הפלסטינית הולך ונחלש לא רק בקרב תושבי השטחים אלא גם בקרב הפלסטינים החיים בפזורה, תנועת חמאס מנצלת זאת לטובתה ובטוחה שזו הדרך להפלתה של הרשות הפלסטינית ולהשתלטות על הגדה. הועידה באיסטנבול מהווה כרסום נוסף במעמדם של אש"פ והרשות הפלסטינית שהינו רעוע בלאו הכי ותנועת חמאס נחושה להמשיך ולהחליש את אש"פ והעומד בראשו.