עבור לתוכן העמוד
Menu

ממשל טראמפ לומד את הסוגיה הישראלית-פלסטינית

ממשל טראמפ מתנהל בזהירות רבה בכל הקשור לסוגיה הפלסטינית ונמנע כרגע מלקבל החלטות משמעותיות. מדיניות הממשל החדש תתברר רק לאחר הפגישה בין טראמפ לנתניהו בפברואר

 

ממשל טראמפ מתנהל בזהירות רבה בכל הקשור לסוגיה הפלסטינית ונמנע כרגע מלקבל החלטות משמעותיות. מדיניות הממשל החדש תתברר רק לאחר הפגישה בין הנשיא טראמפ לראש הממשלה נתניהו בחודש הבא, עד אז אין לצפות להפתעות.

ההודעה של דובר הבית הלבן השבוע כי הנשיא טראמפ הורה להקפיא את העברת הסיוע הכספי לרשות הפלסטינית בסך 221 מיליון דולר, שאותו אישר הנשיא לשעבר ברק אובאמה זמן קצר לפני שעזב את הבית הלבן, מדאיגה את בכירי הרשות הפלסטינית. הנימוק שנמסר מהבית הלבן היה כי הנשיא מודאג מאופן הוצאת כספי משלם המיסים האמריקני והוא רוצה ללמוד את כל ההיבטים הקשורים בכך, כדי לוודא שהכספים שיוצאים, אכן משרתים את האינטרסים האמריקנים.

הפלסטינים חוששים מאוד גם מהדיווח ב "ניו יורק טיימס"  כי הנשיא טראמפ מגבש צווים לצמצום תפקידה של ארה"ב ובארגונים בינלאומיים והפחתת הסיוע הכספי האמריקני לארגונים הנותנים חברות מלאה לרשות הפלסטינית או אש"פ. כיום לאש"פ מעמד של מדינה משקיפה באו"ם ולא חברות מלאה.

אם יחתום הנשיא טראמפ על צווים כאלה הדבר עשוי לפגוע במאמצי הפלסטינים לקבל מעמד של חברות מלאה ל "פלסטין" באו"ם. ה"שרירים" שעשה הנשיא האמריקני החדש עד כה  נועדו לאותת כי הצהרותיו במהלך מערכת הבחירות היו רציניות והוא התכוון אליהן, הנשיא טראמפ יודע היטב כמה חשוב הסיוע הכספי הישיר להמשך קיומה של הרשות הפלסטינית. הוא אינו מעוניין בקריסתה, אך פשוט מנסה להעביר את המסר ליו"ר הרשות כי הוא "בעל הבית החדש" שיש להתחשב גם בעמדותיו. כדברי האמרה "בעל המאה הוא בעל הדעה".

גם הימנעותו של הממשל החדש מלהכריז עד כה על קיום הבטחתו של דונלד טראמפ במהלך קמפיין הבחירות, בדבר העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, נועדה לאותת לממשלת נתניהו כי הנשיא טראמפ החל ללמוד לעומק את הסוגיה הפלסטינית והוא איננו ממהר לקבל שום החלטה בנושא כדי שלא לעשות טעויות.

ממשל טראמפ מגלה זהירות רבה בגלל מורכבות הבעיה הפלסטינית וההשלכות הרחבות של כל צעד חד-צדדי בנושא על האינטרסים האמריקנים. בד-בבד, הפלסטינים מנסים להציג את הימנעות הממשל החדש מלהודיע על העברת השגרירות לירושלים כהצלחה שלהם. מקור פלסטיני בכיר אמר לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי ההנהגה הפלסטינית קיבלה מסרים מרגיעים כי ממשל טראמפ מקפיא את תוכניתו להעברת השגרירות לירושלים כדי לנסות ולדחוף תהליך מדיני חדש באזור. הנושא איננו נמצא על הפרק, נטען בדיווח, והלחץ הפלסטיני עזר.

אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"פ, טען כי הסימנים הראשונים מעידים כי הנשיא טראמפ נסוג בו מהבטחתו בעניין העברת השגרירות לירושלים וכי הוא מתייחס לנושא כהבטחת בחירות. מג'דלאני הסביר כי הלחץ הבינלאומי והערבי על הממשל החדש פעל. הנשיא טראמפ מגלה עמדה אחראית, הוא מבין את ההשלכות של החלטה כזו שעלולה להתסיס  את הסכסוך ולפגוע באינטרסים אמריקנים והוא חייב להתנהג בהתאם לחוק הבינלאומי והחלטת האו"ם 181, שהעניקה לירושלים מעמד של עיר בינלאומית, החלטה שכל  מדינות העולם מכירות בה.

מלבד הדיווח הבודד הזה בעיתון "א-שרק אלאווסט", שמקורו איננו ברור, אין שום אינדיקציה כי הנשיא דונלד טראמפ שינה את עמדתו בנושא העברת השגרירות לירושלים, ייתכן שמדובר במלחמה פסיכולוגית שמנהלים הפלסטינים ובחלק מהקרב על דעת הקהל, דובר הבית הלבן מסר כי "התחילו דיונים ראשונים בנושא".

לא מן הנמנע כי הנשיא החדש דונלד טראמפ ממתין לפגישתו הצפויה בחודש פברואר בבית הלבן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפני שהוא מקבל את ההחלטה הסופית בנושא. רמז לכך ניתן על ידי דובר הבית הלבן כשנשאל על ידי עיתונאים על החלטת ישראל לבנות 2,500 יחידות דיור חדשות בירושלים, ביהודה ובשומרון: "הנשיא ידון עם ראש הממשלה נתניהו בנושא" השיב וסירב לגנות את ההחלטה הישראלית.

ממשלת ישראל תולה תקוות רבות בממשל החדש בכל הקשור לנושא הפלסטיני, היא רוצה יד חופשית בכל הקשור לבניה בהתנחלויות וגם את העברת שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים. הפלסטינים, לעומת זאת, חוששים מהממשל החדש. הם רצו את הילארי קלינטון כנשיאה ופתחו בקמפיין אגריסיבי ומסע לחצים על הממשל החדש כדי למנוע את העברת השגרירות לירושלים.

העיניים של שני הצדדים נשואות לעבר הבית הלבן והפגישה הצפויה של הנשיא טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית עדיין לא קיבל הזמנה לבית הלבן. בתחילת השבוע אמר ראש הממשלה בישיבת הממשלה כי הוא מציע לפלסטינים "מדינה מינוס", כלומר הוא עדיין מחזיק ב "פיתרון שתי המדינות" וסביר להניח שהוא יציג את התוכנית הזו בפני הנשיא טראמפ.

מבחינת ישראל מדובר בפגישה חשובה מאוד שבה ייערך התיאום המדיני הראשון בין ישראל לממשל החדש בנושא הפלסטיני. הפלסטינים מודאגים מאוד מהמפגש הזה ומ"יישור הקו" הצפוי בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא טראמפ, בסוגיית ההתנחלויות ונושא העברת השגרירות לירושלים. אולם, צריך לזכור כי למרות החששות הפלסטינים הנשיא טראמפ איננו מונח בכיסה של ישראל.

הוא מושפע מיועציו וממערכות השלטון כמו מחלקת המדינה, משרד ההגנה וגופי המודיעין וסביר להניח שהוא מנסה להימנע מטעויות בתהליך קבלת ההחלטות כבר בתחילת דרכו. הנשיא טראמפ הוא איש עסקים במקצועו שרגיל לעשות עסקים תוך שימוש בעיקרן הפשרה או עיקרון "תן וקח". לכן, לא מן הנמנע שהוא ירצה כבר עתה "לגבות מחיר" מדיני מישראל תמורת העברת השגרירות לירושלים ותמיכה במדיניות ההתנחלויות. בפוליטיקה האמריקנית "אין ארוחות חינם".

גם ג'רארד קושנר, חתנו של הנשיא טראמפ שאמור לתווך בין ישראל לפלסטינים הינו איש עסקים שחסר ניסיון דיפלומטי. מקורות ברשות הפלסטינית מעריכים כי המשא ומתן הראשוני של הנהגת הרשות הפלסטינית, עם שליח הממשל החדש למזה"ת יתנהל יותר כ"שיחות עסקים", מאשר משא ומתן מדיני.

לכן, רצוי להנמיך ציפיות ולהמתין בסבלנות עד לפגישת הנשיא טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו. הממשל החדש לומד לעומק את נושא המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, ולכן הוא נמנע כרגע מקבלת החלטות משמעותיות בנושא. הנשיא טראמפ עשוי להכין "הפתעות" לשני הצדדים שאין להם כרגע מושג לאן הוא רוצה להוביל את המשא ומתן העתידי ביניהם. לכן, נזהר ראש הממשלה מלהחליט בנושא סיפוח מעלה אדומים, הוא איננו רוצה "לזעזע את הספינה" בטרם  ייפגש עם הנשיא טראמפ וילמד על כוונותיו.

גם בצד הפלסטיני מתחילים להפנים כי לא  תהייה לרשות הפלסטינית ברירה אלא לחדש את המשא ומתן הישיר עם ישראל, ללא תנאים מוקדמים, כדי שלא להסתכסך עם הממשל החדש כבר בתחילת דרכו.

עפ"י גורמים ברשות הפלסטינית, ההערכה היא כי צפוי מאבק מדיני קשה עם הממשל החדש. גורמים ברשות הפלסטינית מציעים למחמוד עבאס לתגבר את צוות המשא ומתן בראשותו של צאיב עריקאת, גם בשר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי ובחנאן עשראווי, חברת הועד הפועל של אש"פ, המכירה היטב את הזירה האמריקנית והבינלאומית.