עבור לתוכן העמוד
Menu

ממשלת אחדות לאומית פלסטינית

נציגי הפלגים הפלסטינים השונים נועדו במוסקבה, במטרה להגיע להסכם אחדות לאומי. אלא שכלל לא בטוח שיו"ר הרשות יקדם הסכם אחדות זה, או שחמאס תסתפק בו.

נציגי כל הפלגים הפלסטינים סיימו השבוע מפגש בן שלושה ימים, שאירח מרכז מחקרים רוסי במוסקבה, שעסק בדרכים לסיום המחלוקות והפיצול בין הגדה לרצועה והגעה לפיוס לאומי. בכינוס השתתף גם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב וע"פ מקורות פלסטינים הוא אמר למשתתפים כי המשך הפיצול פוגע בבעיה הפלסטינית וכי הקהילה הבינלאומית מנצלת זאת ללחוץ ולסחוט את הפלסטינים.

במסיבת עיתונאים בתום הכינוס הודיע בכיר פת"ח עזאם אלאחמד, האחראי על ניהול מגעי הפיוס עם תנועת חמאס, כי כל הפלגים הגיעו להסכמה לפנות ליו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, תוך 48 שעות, כדי להתחיל עמו בהתיעצויות להקמת ממשלת אחדות לאומית. בכיר חמאס, ד"ר מוסא אבו מרזוק, אמר כי הקמת ממשלת אחדות לאומית היא המנגנון שיפתור את כל הנושאים שנוצרו בתקופת הפיצול בין הגדה לרצועה.

המפגש של הפלגים הפלסטינים במוסקבה הינו מפגש נוסף בשורה של מפגשים שמטרתם להגיע לפיוס לאומי, לפני כמה שבועות התקיים מפגש דומה גם בשוויץ. אולם, לרוסיה תפקיד חשוב בזירה הבינלאומית. היא יכולה להשפיע על הנשיא האמריקני החדש דונלד טראמפ והיא יכולה גם להשפיע על ראש הממשלה בנימין נתניהו, בגלל שליטתה הצבאית על חלקים בסוריה ועל המרחב האווירי שלה. רוסיה סבורה שללא פיוס לאומי פלסטיני, לא ניתן להתקדם לשום הסדר מדיני עם ישראל. כזכור, באחרונה הציע הנשיא פוטין לארח במוסקבה מפגש ישיר בין ראש הממשלה נתניהו לבין יו"ר הרשות עבאס.

בשטחים לא מתרגשים מההודעה של הפלגים הפלסטינים שפורסמה במוסקבה. תושבי הגדה עדים כבר כ-12 שנים לשורה של מפגשים, הודעות ומסיבות עיתונאים של הפלגים הפלסטינים בדבר פיוס לאומי – אולם בפועל לא קרה שום דבר בשטח. תנועת פת"ח חתמה על שלושה הסכמי פיוס עם תנועת חמאס, בקהיר, במכה ובמחנה הפליטים שאטי בעזה. עפ" הסכם שאטי, הוקמה גם ממשלת ההסכמה הלאומית בראשותו של ראמי חמדאללה, הפועלת עד היום, אך תנועת חמאס מונעת ממנה לפעול ברצועת עזה. חמאס הקימה "ממשלת צללים" ברצועה שהיא שמנהלת אותה ושומרת על האינטרסים של תנועת חמאס.

"הודעת מוסקבה"  של הפלגים הפלסטינים מגלגלת את תפוח האדמה הלוהט לחיקו של מחמוד עבאס והיא בגדר המלצה. ברצותו, ייזום עבאס מגעים להקמת ממשלת אחדות לאומית ואם לא ירצה בכך, הוא איננו מחוייב לעשות זאת. "ההודעה" ממליצה גם להקים את ממשלת האחדות הלאומית לפני כינוס המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ). בכך הם מאותתים ליו"ר הרשות כי לא יוכל לכנס את המל"פ ללא הסכמת כל הפלגים הפלסטינים. העובדה שהעיתונות הרשמית של הרשות התעלמה מ"הודעת מוסקבה" מעידה על כך שיו"ר הרשות הפלסטינית לא מתרגש ממנה.

מקורות ברשות מעריכים כי ההודעה נועדה בעיקר לרצות את שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ולאפשר לו להציג "הישג" בעצם הכינוס במוסקבה. כל הפלגים הפלסטינים מעוניינים ביחסים טובים עם רוסיה ולכן הביעו גמישות בדיונים ונכונות לפרסם את ההודעה, אך אין הדבר מסמל בהכרח השגת התקדמות ממשית בדרך לפיוס לאומי.

מקורות בתנועת פת"ח מציינים כי משבר החשמל ברצועת עזה הוא דוגמא טובה לחילוקי הדעות העמוקים בין תנועת חמאס לתנועת פת"ח. המשבר נפתר זמנית, לאחר סיוע של טורקיה וקטאר לחמאס בעזה ולא כתוצאה מהבנות בין הרשות לחמאס.

עבאס דורש מתנועת חמאס להודות בפומבי בטעויות שעשתה מאז השתלטה בכוח על רצועת עזה ב-2007, כתנאי לפתרון מצוקת החשמל. מדובר בתנאי שחמאס איננה יכולה לקבל וסביר להניח שבעוד תקופה מסויימת שוב תפרוץ החוצה מצוקת החשמל.

ההסכמה על הקמת ממשלת אחדות לאומית פלסטינית הושגה למעשה כבר בשנה שעברה, בשיחות הפיוס בין חמאס לפת"ח שהתקיימו בדוחא, אך המחלוקת הייתה על שאלת המצע המדיני של ממשלת האחדות. סלע המחלוקת היה סירובה של תנועת חמאס לקבל את המצע המדיני של אש"פ כמצע של ממשלת האחדות, בגלל שהוא מכיר במדינת ישראל. מחלוקת סבוכה לא פחות הינה שאלת תשלום המשכורות ל-40 אלף פקידים ברצועת עזה, שתנועת חמאס צירפה למנגנון הממשלתי, אחרי שהשתלטה על הרצועה ב-2007. הרשות מתייחסת אליהם כאנשי חמאס ומסרבת לשלם את משכורותיהם.

לכן, יש להתייחס בזהירות ל"הודעת מוסקבה", חרף העובדה שהיא חיובית מבחינת כל הפלגים הפלסטינים. הדרך לפיוס לאומי פלסטיני אמיתי היא ארוכה מאוד וספק אם תושג. רק השבוע פרסם השב"כ הישראלי הודעה על לכידת חברי התארגנות גדולה של חמאס ברמאללה, שפעלה לזעזע את שלטון של הרשות הפלסטינית ולהפילו. זו המטרה האמיתית של חמאס ולא פיוס לאומי עם הרשות.