עבור לתוכן העמוד
Menu

מחמוד עבאס נמנע מלמנות את סגנו

למרות הבטחות חוזרות ונשנות כי ימנה לעצמו סגן מתוך התנועה, נמנע יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, מצעד זה - דבר שעלול להוביל לקרבות ירושה אלימות, בעתיד.

למרות הבטחותיו החוזרות ונשנות לחברי הועדה המרכזית של תנועת פת"ח בחודשים האחרונים, כי ימנה לעצמו בקרוב סגן מתוך התנועה, נמנע יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, מהצעד הזה.

הציפייה בתנועת פת"ח הייתה שהמהלך יקרה מייד לאחר כינוס הועידה השביעית של פת"ח, בתחילת חודש דצמבר שעבר, ברמאללה – אך הדבר לא קרה. עבאס כינס לכמה דיונים את הועדה המרכזית של פת"ח, כדי לדון בנושא, אך היא לא הצליחה להגיע להכרעה. עפ"י גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס תימרן את חברי הוועדה, שכולם נאמניו, כדי שלא לבחור אף אחד משמות המועמדים שהיו מונחים לפניה.

שני השמות הבולטים מבין המועמדים להתמנות לתפקיד סגן יו"ר תנועת פת"ח היו של מרוואן ברגותי, המוחזק בבית הכלא בישראל ומרצה עונש של חמישה מאסרי עולם, על רצח אזרחים ישראלים, ושל ג'בריל רג'וב, חבר הועדה המרכזית של פת"ח.

הדיונים בועדה המרכזית של פת"ח בנושא אמורים להימשך ללא הגבלת זמן. מדובר בבחירת אדם משורות פת"ח לתפקיד חשוב, שאמור לתת לו עדיפות בבוא הזמן לרשת את מחמוד עבאס כיו"ר התנועה ואולי גם כראש אש"פ והעומד בראש הרשות הפלסטינית.

מחמוד עבאס נאלץ להסכים למהלך הזה תחת לחץ של חברי הנהגת פת"ח בגלל גילו המתקדם ומצבו הרפואי. לפני כמה חודשים עבר בהצלחה צינתור בליבו, אך בהנהגת פת"ח חוששים כי אם לא ימונה לו בהקדם סגן, שייבחר בהסכמה כך שיוכל למלא את מקומו במידה שייבצר ממנו להמשיך בתפקידו, עלול הדבר להביא לפרוץ מעשי אלימות בין המועמדים השונים לתפקיד. בנוסף, חשוב לזכור שאויבו המר של עבאס, מחמד דחלאן, הקים מליציות חמושות במחנות הפליטים בגדה, יוכל להפעילם "בקרבות ירושה", דבר שיזעזע את יציבות שלטונה של הרשות הפלסטינית.

אתר האינטרנט של חמאס, "אלריסאלה",  דיווח ב-28 בינואר מפי בכיר בפת"ח כי לחצים ערביים ואזוריים על מחמוד עבאס הם שמקשים עליו למנות לעצמו סגן בתנועת פת"ח. לטענת הבכיר, כמה ממדינות ערב תומכות בג'בריל רג'וב לתפקיד הסגן ולעומתן מדינות ערביות אחרות רוצות לראות בתפקיד הסגן דמות דיפלומטית, עם ניסיון מדיני. רג'וב אמר לפני כמה ימים כי זכותו של מחמוד עבאס לבחור את סגנו בזמן המתאים וכי הוא יתמוך בכל מי שיבחר עבאס.

עפ"י גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס החליט שלא למנות בינתיים לעצמו סגן  ולנקוט בשיטת הסחבת. נראה כי הוא חושש משני המועמדים, ג'בריל רג'וב נחשב בעיניו כחתרן בלתי נלאה, שאם ימנה לסגנו, סביר להניח כי יפעל מאחורי גבו כדי להדיחו.

לגבי ברגותי, העובדה שהוא עצור בכלא הישראלי מקלה מאוד על עבאס, מכיוון שהוא איננו מאיים על מעמדו בפת"ח. הסיכויים שישראל תשחרר את מרוואן ברגותי מן הכלא שואפים לאפס, אך עבאס חושש ממנו בגלל היותו מקורב לאויבו המר, מחמד דחלאן.

המשימה העיקרית של עבאס נותרה למצוא את האדם הנאמן ביותר, שיהפוך ליורשו בבוא הזמן, ושיבטיח את פרישתו ומעבר משפחתו בשלום להתגורר בקטאר. השיקול השני, מציאת יורש שימנע פגיעה בעסקים הענפים של שני בניו, יאסר וטארק, בשטחים ושיאפשר להם להמשיך לפעול, למרות הטענות שהם מושחתים.

נראה כי מאבק הירושה ברשות הפלסטינית יימשך בחודשים הקרובים, יו"ר הרשות הפלסטינית סבור כי עדיין כוחו במותניו ולכן אין מה למהר מבחינתו במינוי סגן. ביטוי לכך נתן נאיף חוואתמה, ראש ארגון החזית הדמוקרטית, בראיון שהעניק לעיתון הירדני "אל-ע'ד" ב-30 בינואר, בו אמר כי "שאלת הירושה של מחמוד עבאס נדחתה עד הודעה חדשה".

המשך המאבק נגד מחמד דחלאן

האויב העיקרי של מחמוד עבאס בשורות פת"ח נותר מחמד דחלאן, אשר אינו קופא על שמריו ומתכנן לכנס בקהיר ועידה בראשותו בחודש הבא, בהשתתפות כאלפיים מפעילי פת"ח מהשטחים.

מדובר במפגן כוח של דחלאן, בשיתוף מצרים, כדי להראות כי זו הוועידה האמיתית של פת"ח ולא הוועידה שכינס מחמוד עבאס ברמאללה, שממנה הורחקו כל נאמניו של דחלאן.

העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-31 בינואר מפי מקורבים לדחלאן, כי הוא איננו מתכוון להקים גוף מקביל לפת"ח, או לפרוש מן התנועה. עבאס חושש כי הפעילות של דחלאן נועדה לצבור כוח בתנועת פת"ח, כדי להדיחו ולרשת את מקומו ולכן הוא נלחם בו בחורמה.

עפ"י הוראתו של עבאס, ניסו מנגנוני הביטחון הפלסטינים בגדה לסכל מבצע של דחלאן ותומכיו לחלק כמה אלפי שמיכות למשפחות ההרוגים והאסירים הביטחוניים בחברון, ראמאללה, שכם ומזרח ירושלים. המבצע עצמו מומן ע"י מדינות האמירויות הערביות וסטודנטים הנאמנים לדחלאן, הצליחו לחלק את השמיכות לחורף בכמה אזורים בגדה.

מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית תפסו כמות של 4000 שמיכות על גבי משאיות, שהיו בדרכן לכפר יאטא באזור חברון ועצרו כמה סטודנטים. דחלאן ממשיך לנסות ולבנות מעוזי כוח בגדה ולשפר את מעמדו בדעת הקהל הפלסטינית, באמצעות תרומות ופעילות צדקה למען הנזקקים.

הוא מאמין שיצליח בסופו של דבר, באמצעות אסטרטגיה נכונה, להשיב לעצמו את המעמד שהיה לו עד לפני חמש שנים, כשעבאס הצליח לגרשו מתנועת פת"ח ואף לרשת אותו בתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית.

לקראת הוועידה שמתכנן מחמד דחלאן בקהיר גובר המתח בתוך תנועת פת"ח בשטחים. מנגנוני הביטחון של עבאס מזהירים את פעילי פת"ח שלא לנסוע לקהיר. הוועדה המרכזית של פת"ח אמורה לקבל בקרוב החלטה כי כל פעיל של פת"ח שישתתף בוועידה של דחלאן יודח מן התנועה. בינתיים נראה שדחלאן נחוש לקיים את הוועידה, חרף העובדה שעבאס מנסה לשכנע את הנשיא א-סיסי למנוע את כינוסה.