עבור לתוכן העמוד
Menu

לפי קטאר – המדינה הפלסטינית היא בעזה

בעוד יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), מנסה להתסיס את העולם הערבי והאסלאמי נגד כוונת הממשל האמריקני החדש להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים, הודיעה קטאר על החלטתה להקים שגרירות בעזה. השגרירות תוקם בקרבת חוף הים על שטח של חמישה דונמים. ההחלטה של קטאר להקים את שגרירותה בעזה דווקא בעיתוי הזה מעוררת גל של […]

בעוד יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), מנסה להתסיס את העולם הערבי והאסלאמי נגד כוונת הממשל האמריקני החדש להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים, הודיעה קטאר על החלטתה להקים שגרירות בעזה. השגרירות תוקם בקרבת חוף הים על שטח של חמישה דונמים.

ההחלטה של קטאר להקים את שגרירותה בעזה דווקא בעיתוי הזה מעוררת גל של פרשנויות בשטחים.

בתנועת פת"ח אומרים באופן בלתי רשמי כי בכך מודה קטאר למעשה כי המדינה הפלסטינית תקום בסופו של דבר ברצועת עזה בלבד וכי ההודעה הקטארית באה בהמשך לבלון הניסוי שהפריח בכיר החמאס מוסא אבו מרזוק בשבוע שעבר, בדבר פדרציה בין רצועת עזה לגדה, כפיתרון אפשרי לבעיית הפיצול והמחלוקות בין חמאס לפת"ח.

גורמים בחמאס דוחים את הטענות האלה ואומרים כי בסה"כ מדובר במהלך טכני משלים מכיוון שהשגריר הקטארי שוהה ברצועת עזה משנת 2007, לאחר שהתנועה השתלטה על הרצועה וגירשה ממנה בכוח את פעילי הרשות.

קטאר ידועה כתומכת הראשית בעולם הערבי של תנועות חמאס ו"האחים המוסלמים". אולם, מה שמפתיע בכירים בתנועת פת"ח היא שתיקתו של יו"ר הרשות, עבאס, המוביל בעצם ימים אלה קמפיין נגד ישראל בזירה הבינלאומית ונגד כוונת ממשל טראמפ להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים.

האינטרסים של עבאס – הכוונה של קטאר?

למחמוד עבאס יש אינטרסים אישיים בכל הקשור לקטאר והוא מוכן לבלוע כל צפרדע שהיא מאכילה אותו. לשני בניו, יאסר וטארק, עסקים ענפים בקטאר ועפ"י גורמים בתנועת פת"ח, יו"ר הרשות מתכנן לעבור לגור בקטאר, יחד עם בני משפחתו, לאחר שיפרוש מהחיים הפוליטיים.

משמעות בניית השגרירות הקטארית בעיר עזה היא כי קטאר מודיעה בפועל כי היא מבינה כי לא תקום מדינה פלסטינית בגדה וכי בירת המדינה הפלסטינית תהייה בעיר עזה. למעשה, בכך מתעלמת גם קטאר מהחלטת האו"ם מ 2012 המכירה במדינה פלסטינית עצמאית בקווי '67, שבירתה היא מזרח ירושלים.

פרשנים שונים בשטחים קושרים בין הודעת של קטאר על בניית השגרירות בעיר עזה לבין ההודעה הצפוייה של ממשל טראמפ על העברת השגרירות לירושלים ורואים בכך אף רמז כי בניגוד להודעות הרשות, קטאר איננה מתכוונת לשבור את הכלים ולקלקל את יחסיה עם הממשל החדש, אם אכן תעביר ארה"ב את השגרירות לירושלים. אחרים רואים בכך סימן לתיאום בשתיקה בין קטאר לישראל, לקראת יישום תוכניתו של השר נפתלי בנט, לפיה תוקם מדינה פלסטינית ברצועת עזה בלבד, שטחי C בגדה יסופחו לישראל ובשאר השטחים תוקם אוטונומיה פלסטינית.

לא רק תנועת חמאס והליגה הערבית שותקות על כוונת קטאר לבנות את שגרירותה בעזה, גם שאר הפלגים הפלסטינים שומרים על שתיקה תקשורתית.

איך שלא מסתכלים על ההחלטה הקטארית ברור שהיא משרתת את האג'נדה של תנועת חמאס הרואה בעצם שליטתה ברצועת עזה הישג היסטורי חשוב של תנועת "האחים המוסלמים", שהצליחה להקים לה אמירות אסלאמית על חלק גיאוגרפי חשוב של "פלסטין" ההיסטורית, המונה כשני מיליון בני אדם.

ברצועת עזה כבר מספרים התושבים בדיחות כי משמעות הקמת השגרירות הקטארית בעזה היא בניית מקלט בטוח נוסף להנהגת חמאס מפני התקפות ישראל. עפ"י מקורות פלסטינים, הנהגת חמאס הסתתרה במהלך שלושת מבצעי צה"ל ברצועה בשנים האחרונות בבונקרים מתחת לבית החולים שיפא בעיר עזה. לאחר שתוקם שגרירות קטאר בעזה יהיה לה מקום נוסף להסתתר בו בעת הצורך.