עבור לתוכן העמוד
Menu

דעה: ברשות נערכים לגל טרור סביב העברת שגרירות ארה"ב לירושלים

שנת 2017  נפתחה מבחינת ישראל בסימן רע, הפיגוע הקשה נגד חיילי צה"ל שבמהלכו נהרגו ארבעה חיילים בטיילת ארמון הנציב בירושלים איננו מבשר טובות, לאחר ארבעה חודשים של רגיעה ממשית בגל הטרור המכונה "אינתיפאדת הבודדים". הפלסטינים מתארים את פיגוע הדריסה כפיגוע המציין את המשכה של "אינתיפאדת הבודדים". פיגועי דריסה הינם תופעה נפוצה במסגרת "אינתיפאדת הבודדים" הפלסטינית […]

שנת 2017  נפתחה מבחינת ישראל בסימן רע, הפיגוע הקשה נגד חיילי צה"ל שבמהלכו נהרגו ארבעה חיילים בטיילת ארמון הנציב בירושלים איננו מבשר טובות, לאחר ארבעה חודשים של רגיעה ממשית בגל הטרור המכונה "אינתיפאדת הבודדים".

הפלסטינים מתארים את פיגוע הדריסה כפיגוע המציין את המשכה של "אינתיפאדת הבודדים". פיגועי דריסה הינם תופעה נפוצה במסגרת "אינתיפאדת הבודדים" הפלסטינית עם זאת גם ארגון דאע"ש השתמש בשיטה הזו בחלק מפיגועיו באירופה.

גורמי הביטחון בישראל חוששים שבגלל שהפיגוע נחשב כהצלחה בקרב הפלסטינים הוא יעודד קיצונים נוספים לחקותו, גם ברחוב הפלסטיני יש הערכה דומה.

הרשות הפלסטינית לא גינתה את הפיגוע וגורמים בתנועת פת"ח אפילו שיבחו אותו, למרות שייתכן והמחבל היה תומך דאע"ש. אי אפשר לנתק את הפיגוע מאווירת ההסתה שיצרה הרשות הפלסטינית בימים האחרונים, לקראת כניסתו של הנשיא האמריקני החדש, דונלד טראמפ, לבית הלבן ב-20 בינואר ועל רקע הודעתו בקמפיין הבחירות, כי בכוונתו להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים.

כבר בשבוע שעבר העבירה הרשות הפלסטינית הנחיה לדרשנים במסגדים בגדה להעלות את נושא העברת השגרירות האמריקנית לירושלים בדרשות יום השישי בתפילות במסגדים.

ב-10 בינואר קראה הרשות הפלסטינית שוב לכל המסגדים להעלות את הנושא בדרשות יום השישי הקרוב (13 בינואר) ולצלצל בכל פעמוני הכנסיות בירושלים ובשטחים ביום ראשון הבא (15 בינואר).

לכך יש להוסיף את ההצהרות המתלהמות באמצעי התקשורת של יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, יועצו מחמד הבאש וצאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, כי העברת השגרירות האמריקנית לירושלים הינה "חציית קו אדום" ו"הכרזת מלחמה על מדינות ערב והאסלאם".

ההסתה הזו החלה כבר לחלחל לתוך השטח וצפויה להתגבר בימים הקרובים מכיוון שהחשש ברש"פ הינו שהנשיא טראמפ יודיע כבר בנאום ההשבעה שלו ב-20 בחודש על החלטתו להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים.

מבחינתה של הרשות הפלסטינית מדובר בסכנה מידית וממשית ולמחמוד עבאס אין שום בעיה, למרות התיאום הביטחוני עם ישראל, לשחרר את הרסן ולייצר הסתה למעשי אלימות במיוחד באזור ירושלים שבה שולטת ישראל והאחריות הביטחונית מוטלת עליה.

אווירת ההסתה שיוצרת הרשות הפלסטינית על הרקע הזה הינה דלק לחידוש מעשי הטרור,קשה מאוד מבחינה מודיעינית לסכל פיגועים של בודדים וההצלחה של הפיגועים מעודדת מעשי טרור נוספים, במיוחד כשמחמוד עבאס מציג את העברת השגרירות האמריקנית כפגיעה במעמדם של ירושלים ומסגד אלאקצא.

תוכנית הפעולה הפלסטינית

במקביל לקמפיין ההסתה באמצעי התקשורת גיבשה הרשות הפלסטינית תוכנית פעולה מדינית למרות שאין לה שום מידע קונקרטי אם אכן הנשיא טראמפ יזכיר את הנושא בנאום ההשבעה שלו.

עד עתה גם לא ברור האם מדובר בהודעה אמריקנית, אם אכן תהיה כזו, שתכריז על העברת השגרירות האמריקנית למערב ירושלים, באופן כזה שהקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים תמשיך לפעול כרגיל, או שמדובר גם על הכרה בכך שירושלים המאוחדת הינה בירת ישראל.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס שיגר בתחילת השבוע איגרת לנשיא דונלד טראמפ שבה הסביר את ההשלכות של צעד כזה וביקש ממנו לשקול מחדש את החלטתו. במקביל הוא שלח איגרות בנושא למנהיגי מדינות המערב ומדינות ערב.

בשבת מחמוד עבאס יגיע לרומא כדי להשתתף בטקס חנוכת השגרירות הפלסטינית בוותיקן. בהזדמנות זו יעלה יו"ר הרשות הפלסטינית את הנושא בפני האפיפיור ויבקש ממנו לצאת בקריאה פומבית לנשיא טראמפ לשקול מחדש את החלטתו.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי ייצא לקוואלה לאמפור, בירת מלזיה, להשתתף בפגישת שרי החוץ של הארגון לשת"פ אסלאמי ב-19 בחודש. המפגש מתקיים כדי לדון במצבה של הקהילה המוסלמית במינאמר, אך הוא צפוי לקרוא לנשיא טראמפ, יום לפני השבעתו כנשיא, לחזור בו מכוונתו להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים.

כמו כן מתכננת הרשות הפלסטינית שורה של פעולות במועצת הביטחון של האו"ם ובמועצה לזכויות אדם של האו"ם, באם הנשיא טראמפ יודיע בנאום ההשבעה שלו על העברת השגרירות לירושלים.

לאן פני הדברים?

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי הגדיר את הצעדים שנקטה הרשות הפלסטינית, בראיון שהעניק לעיתון "אל-איאם" ב-10 בינואר "כצעדי מנע מקדימים", נוכח חששה של הרשות הפלסטינית כי ההודעה על העברת השגרירות לירושלים תימסר כבר ב-20 בחודש.

בנוסף לכך השמיעו בכירים פלסטינים, כמו ד"ר צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, איומים על ביטול ההכרה של אש"פ בישראל, בחינה מחדש של הסכמי אוסלו, פירוק הרשות הפלסטינית והצטרפות מידית של "פלסטין" ל-16 ארגונים בינלאומיים.

הכרזה אפשרית כזו של הנשיא טרמפ תהווה מכה מדינית קשה לרש"פ לאחר הצלחתה האחרונה במועצת הביטחון בעניין ההתנחלויות ולאור קיום ועידת פאריז בנושא קידום השלום – דרך התערבות בינ"ל. מבחינת הפלסטינים, פעולה כזו מהווה הכרה אמריקנית בירושלים כבירה המאוחדת של ישראל, מתן אישור להמשך הבנייה במזרח ירושלים ובהתנחלויות ופגיעה קשה בעקרון "פיתרון שתי המדינות".

כבר עכשיו מזהירה הרשות הפלסטינית את ממשל טראמפ כי צעד כזה לא יאפשר לארה"ב להמשיך ולתווך בין ישראל לרש"פ מכיוון שהיא לא תחשב בעיניהם כ "מתווך הוגן".

הרשות הפלסטינית נזהרת מאוד שלא לקרוא לביצוע מעשי אלימות אולם בשטח, ובמיוחד במזרח ירושלים, עלול קמפיין ההסתה של הרשות הפלסטינית להתפרש כמתן "אור ירוק" לביצוע פיגועים נגד ישראל במיוחד כשמחמוד עבאס שוב מנפנף בדגל הפגיעה במעמדם של ירושלים ומסגד אל-אקצא.

המשחק של מחמוד עבאס הוא מסוכן, הוא מנסה "לרכוב על נמר האלימות", בדיוק כפי שעשה קודמו יאסר ערפאת, מתוך הנחה מוטעית כי הוא יכול לשלוט בו ולרסנו, אולם העניינים עלולים לצאת מכלל שליטה ולגלוש לגל אלימות וטרור גדול.