עבור לתוכן העמוד
Menu

איך ולמה שומרת ישראל על שלטונו של מחמוד עבאס?

הודעת שב"כ על עצירת תשתית חמאס שאיימה על השלטון ברשות לא הפתיעה את יוני בן-מנחם, שמסביר איך ולמה עוזרת מדינת ישראל ליו"ר הרשות הפלסטינית לשמור על כוחו.

למרות שיו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, מנסה לנגח את ישראל מעל כל במה בינלאומית אפשרית ולהביא לבינאום הסכסוך עמה, מסתבר כי מנגנוני הביטחון של ישראל עושים מאמצים כבירים לשמור על שלטונו של עבאס מפני האויב העיקרי שלו בזירה הפלסטינית – תנועת חמאס.

ישראל נענית לרוב לבקשותיו של  מחמוד עבאס בכל מה שקשור להשגת יציבות בשלטונו. כך, לדוגמא, סייעה ישראל בכל שנדרש ליו"ר הרשות לצורך כינוס הוועידה השביעית של תנועת פת"ח ברמאללה, לפני כחודשיים. עבאס קיבל את כל הסיוע מישראל, כולל מעצרים של גורמי אופוזיציה שרצו לטרפד את הוועידה, כדי לוודא את השתלטותו המלאה על תנועת פת"ח.

מבחינת ישראל, מחמוד עבאס הוא הרע במיעוטו מכל הגורמים החזקים בתנועת פת"ח, שהיא בעצם מפלגת השלטון בגדה. השב"כ פרסם השבוע הודעה רשמית כי בשבועות האחרונים עצר 13 פעילי חמאס וחשף מפקדה של חמאס, שפעלה באזור רמאללה, שכללה עשרות פעילים. הפעילים לקחו חלק בפעילות המפקדה, שמטרתה לחזק את השפעת חמאס בשטחי הגדה בשורה של מעשים כמו תמיכה כספית במשפחות מחבלים, פעילות באגודות צדקה וחינוך אסלאמיות ועוד. פעילות המפקדה הזו מומנה ע"י פעילי חמאס בעזה ובמדינות נוספות.

בהודעת השב"כ נאמר כי "חשיפת התשתית מלמדת על המשך כוונתיה האסטרטגיות של חמאס להפעיל ולבסס את מעמדה בשטח, תוך ניסיון למוטט את שלטון הרשות, וזאת במקביל לניסיונותיה הרבים של התנועה להוציא לפועל פיגוע טרור קשים". נכון לעכשיו, הרשות הפלסטינית שומרת על שתיקה ולא הגיבה על הודעת השב"כ.

אין זו הפעם הראשונה שישראל מגנה על שלטונו של מחמוד עבאס בגדה. תנועת חמאס תכננה להפיל את שלטונו כבר ב-2014. באוגוסט 2014 ביקר ראש השב"כ דאז, יורם כהן, במוקאטעה ברמאללה והביא ליו"ר הרשות הפלסטינית מידע עדכני על עשרות חברי התארגנות גדולה של חמאס בגדה, שתכננו להפיל את שלטון הרשות הפלסטינית בראשותו, ונעצרו על ידי ישראל זמן קצר לפני מימוש תכניותיהם. יו"ר הרשות הביע באזני ראש השב"כ הערכה גדולה לפעילות הסיכול של ישראל, שהצילה את שלטונו.

חשיפת התשתית החדשה של חמאס על ידי ישראל מעידה כי תנועת חמאס ממשיכה במאמציה לחתור תחת הרשות הפלסטינית ולנסות ולהשתלט על הגדה, כפי שהשתלטה על הרצועה ב-2007. עבאס על סף פרישה מהחיים הפוליטיים הפלסטינים. הוא עדיין לא מינה לו יורש, אך בכירי פת"ח כבר התבטאו כי הם מתנגדים לרעיון שעד לקיום הבחירות לנשיאות בשטחים יחליף את מחמוד עבאס בתפקיד הנשיא, בכיר החמאס ד"ר עזיז דוויק מאזור חברון. עזיז דוויק הינו יו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית ועפ"י חוק היסוד הפלסטיני, הוא שצריך למלא את מקומו של הנשיא, עד לעריכת בחירות כלליות בשטחים.

סביר להניח, בהסתמך על ניסיון העבר, כי ישראל עדכנה את הרשות הפלסטינית על תפיסת התשתית של חמאס טרם פירסום ההודעה של השב"כ וזאת במסגרת התיאום הביטחוני המתחייב מהסכמי אוסלו.

מי שחיפש תשובה לשאלה מדוע מחמוד עבאס איננו מבטל את התיאום הביטחוני עם ישראל יכול כעת להבין כי גם יו"ר הרשות הפלסטינית מרוויח אישית מהתיאום הביטחוני הזה. זה גם יכול להסביר את ההתבטאות המפורסמת שלו, לפני כשנתיים וחצי, כי "התיאום הביטחוני עם ישראל הוא קדוש".

נכון שמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית מסכלים פיגועים נגד ישראל מתוך שטחי הגדה, אך באותה העת ישראל מנצלת את יכולותיה המודיעיניות המצויינות לשמור על שלטונו של מחמוד עבאס ועל יציבותה של הרשות הפלסטינית. יש פה אינטרס משותף של שני הצדדים, מה שנקרא    .WIN-WIN SITUATION

יו"ר הרשות הפלסטינית העביר כבר לפני יותר משנה החלטה בועד הפועל ובמועצה המרכזית של אש"פ בדבר ביטול התיאום הביטחוני עם ישראל אך ההחלטה הזו נותרה בבחינת דיו על הנייר ו "מס שפתיים" ששילם עבאס לאופוזיציה הפלסטינית. הוא יודע היטב כי אם הוא יבטל את התיאום הביטחוני באופן אוטומטי, ישראל גם עלולה להפסיק ולהגן עליו מפני תנועת חמאס.

מתנגדיו של עבאס טוענים כי הודעת השב"כ הישראלי נועדה לסכסך בין תנועת חמאס לתנועת פת"ח. בנוסף נטען, כי ישראל פרסמה את ההודעה לקראת כניסתו של הנשיא דונלד טראמפ לבית הלבן, כדי להראות לו שנוכחותה הצבאית בגדה הינה הכרחית וכי היא אפילו מגנה על שלטונו של יו"ר הרשות הפלסטינית.

אין ספק שהודעת השב"כ הביכה את חמאס. העובדה שהרשות שומרת על שתיקה רועמת, מעידה על כך שהיא יודעת כי ההודעה נכונה וגם, שהיא אסירת תודה לישראל. חמאס שוב נחשפת כתנועת טרור חתרנית הפועלת עפ"י האידיאולוגיה של "האחים המוסלמים" לנסות ולהקים "ח'ליפות אסלאמית" בכל תא שטח אפשרי.

התשתית של חמאס, שנחשפה ע"י השב"כ, מעידה על כך שמאמצי הפיוס שמפגינה חמאס כלפי פת"ח אינם כנים ואמתיים. מדובר במשחק פוליטי של צביעות והונאה. בעוד היא תומכת בפומבי בסיום הפיצול בין הגדה לרצועה, היא פועלת בחשאי להפיל את שלטון הרשות הפלסטינית בגדה. זו המטרה העיקרית שלה ולא השגת אחדות פלסטינית.