עבור לתוכן העמוד
Menu

התכנית המדינית של קרי

עפ"י גורמים פלסטינים בכירים, יו"ר הרש"פ לא התבטא סתם באחרונה כי שנת 2017 תהייה שנת הסיום של "הכיבוש" הישראלי בשטחים, היה לו כנראה בסיס שעליו הסתמך כשאמר את הדברים. התיאום הפלסטיני עם ממשל אובאמה היוצא היה במפגש האחרון בוושינגטון של המשלחת הפלסטינית בראשות ד"ר סאיב עריקאת לבין שר החוץ האמריקני ג'ון קרי וצוותו שם תואם סופית […]

עפ"י גורמים פלסטינים בכירים, יו"ר הרש"פ לא התבטא סתם באחרונה כי שנת 2017 תהייה שנת הסיום של "הכיבוש" הישראלי בשטחים, היה לו כנראה בסיס שעליו הסתמך כשאמר את הדברים. התיאום הפלסטיני עם ממשל אובאמה היוצא היה במפגש האחרון בוושינגטון של המשלחת הפלסטינית בראשות ד"ר סאיב עריקאת לבין שר החוץ האמריקני ג'ון קרי וצוותו שם תואם סופית המהלך במועצת הביטחון של האו"ם בעניין ההתנחלויות שבו תמנע ארה"ב בהצבעה.

גם צרפת הוכנסה בסוד הענינים ונעשה גם תיאום האמריקני-צרפתי נוסף לקראת הועידה הבינלאומית שאמורה להתכנס בפאריז ב-15 בינואר.

הפלסטינים נערכים כעת להפיק את המירב מהחלטת מועצת הביטחון האחרונה שקבעה כי ההתנחלויות אינן חוקיות.

מומחי משפט המייעצים לרש"פ בוחנים כעת את ההחלטה כדי לתרגמה למישור המעשי, המהלך הראשון יהיה כנראה לפעול נגד מוסדות וחברות  בינלאומיים הנמצאים בקשר עם ההתנחלויות.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי אמר ב-26 בדצמבר כי הפלסטינים יפנו לבית הדין הפלילי בהאג בבקשה להאיץ מהלכים בעניין ההתנחלויות מכיוון שהחלטת מועצת הביטחון בנושא היא מחייבת.

ד"ר מחמד א-שתייה, חבר הועדה המרכזית של פת"ח, אמר כי יוקם צוות פלסטיני לתיעוד הפקעות הקרקעות, בניית ההתנחלויות וההשתלטות על מקורות המים בשיתוף עם המשרד לתיאום עניינים הומניטריים בשטחים OCHA)) השייך לאו"ם.

 

"המכה השנייה" לישראל

ועידת פאריז שתתכנס כאמור ב-15 בינואר אמורה להיות זירת הפעולה להנחתת המכה המדינית השניה של ממשל אובאמה ביחד עם צרפת על מדינת ישראל כדי לקבוע עובדות מדיניות ולמעשה למלכד את הממשל הנכנס של טראמפ לפני מועד כניסתו לבית הלבן.

עד כה הודיעו כ-50 שרי חוץ על השתתפותם בועידת פריז, גם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ישתתף בה.

העיתון המזרח ירושלמי "אלקודס" פרסם ב-26 בדצמבר מפי מקורות יודעי דבר  את התוכנית האמריקנית של ממשל אובאמה שאותה גיבש שר החוץ ג'ון קרי במסמך הנקרא "הסכם המסגרת" שבו הוא מפרט את עקרונות הממשל לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני בהסכם שלום עתידי.

עפ"י מקורות מהימנים, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי יפרט את תוכן המסמך בנאום שישא לקראת ועידת פאריז או מהלכה.

"הסכם המסגרת" של ג'ון קרי כולל את סיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני במסגרתו תוקם מדיני פלסטינית בקווי 57 שבירתה היא מזרח ירושלים.

עפ"י התוכנית של שר החוץ האמריקני, בין 75 ל 80 אחוזים של המתנחלים בגדה יישארו תחת ריבונות ישראלית תוך יישום עיקרון חילופי השטחים של גושי ההתנחלויות בגדה עם שטחים שתתן ישראל תמורתם בגודל ובהיקף שווים.

המסמך קובע שהפלסטינים צריכים להכיר בישראל כ "מדינת לאום" של העם היהודי בתמורה לכך שישראל תכיר במדינה פלסטינית שבירתה היא מזרח ירושלים ושני הצדדים יודיעו על סיום הסכסוך ביניהם.

המסמך לא מתייחס כלל לסוגיית הפליטים הפלסטינים ולדרישת הפלסטינים ל "זכות השיבה" של הפליטים או מתן פיצויים.

המסמך האמריקני מתייחס לפתרון הנוכחות הישראלית בבקעת הירדן במסגרת הסדר הקבע, הוא קובע כי ישראל תפנה את ההתנחלויות בבקעת הירדן בתוך 3-4 שנים ותעביר את השליטה למדינה הפלסטינית.

הפיקוח על הנעשה בשטחי בקעת ירדן יהיה באמצעים טכנולוגיים רבים שיהיו בפיקוחה של ארה"ב.ארצות הברית החלה כבר לגייס תמיכה אירופית לתכנית וגורמים אירופאים פנו לגורמים ברש"פ כדי להביע את תמיכתם בתכנית.

הסיכוי שהרש"פ תסכים לתכנית כזו שאיננה מציעה שום פתרון לסוגיית הפליטים שהיא לב הסכסוך הוא קלוש, אבל, עפ"י גורמים פלסטינים בכירים,הודעת הסיכום של ועידת פריז עשויה לכלול כמה אלמנטים חשובים מהתוכנית הזו שיאומצו אח"כ על ידי הקוורטט ומועצת הביטחון של האו"ם לפני ה-20 בינואר.

נראה כי ממשל אובמה רוצה להנחית מכה מדינית שנייה על ישראל וגם על הנשיא הנכנס דונלד טראמפ וליצור פלונטר מדיני שיהיה קשה להתירו, בכך יקבעו עובדות במוסדות הבינלאומיים באשר למתווה פתרון הסכסוך האפשרי בין ישראל לפלסטינים ששום נשיא אמריקני חדש לא יוכל להתעלם מהן.

ישראל נמצאת בפני מתקפה  מדינית משולשת כבדה של הרש"פ-ממשל אובאמה-צרפת והיא צריכה  לנסות ולבלום אותה עד שהנשיא החדש דונלד טראמפ ייכנס לתפקידו, מדובר באתגר לא פשוט.