עבור לתוכן העמוד
Menu

ועידת פת"ח: המצוקה המדינית של הפלסטינים

הועידה השביעית של תנועת פת"ח הסתיימה בשבוע שעבר מבלי לקבוע אסטרטגיית מאבק פלסטינית חדשה. היא אומנם קבעה כי יש לאמץ את עיקרון "ההתנגדות העממית החדשה" אולם מדובר למעשה באימוץ מחדש של האסטרטגיה של מחמוד עבאס בדבר בינאום הסכסוך והמאבק בישראל בכל המוסדות הבינלאומיים ובמקביל פעילות בשטח של הפגנות נגד גדר ההפרדה, ההתנחלויות והחרמת מוצרים ישראלים. […]

הועידה השביעית של תנועת פת"ח הסתיימה בשבוע שעבר מבלי לקבוע אסטרטגיית מאבק פלסטינית חדשה. היא אומנם קבעה כי יש לאמץ את עיקרון "ההתנגדות העממית החדשה" אולם מדובר למעשה באימוץ מחדש של האסטרטגיה של מחמוד עבאס בדבר בינאום הסכסוך והמאבק בישראל בכל המוסדות הבינלאומיים ובמקביל פעילות בשטח של הפגנות נגד גדר ההפרדה, ההתנחלויות והחרמת מוצרים ישראלים.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח סבורים כי אם ימונה בסופו של דבר מרוואן ברגותי, המרצה עונש של חמישה מאסרי עולם בכלא הישראלי, לתפקיד סגנו של מחמוד עבאס בתנועת פת"ח, יצביע הדבר על כך שהרש"פ מתכננת לצאת למאבק בישראל באותו הסגנון שנוהל בזמנו המאבק לשחרור נלסון מנדלה מהכלא בדרום אפריקה והמלחמה בשלטון האפרטהייד.

כרגע נראה שמחמוד עבאס חושש מתגובתה של ישראל למינויו של ברגותי לסגנו במיוחד לאחר הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר כי מרוואן ברגותי הינו פעיל טרור האחראי למותם ופציעתם של עשרות אזרחים ישראלים.

תלותו של מחמוד עבאס בישראל גברה בשבועות האחרונים נוכח כוונתו לפרוש מהחיים הפוליטיים בעתיד הקרוב ולהבטיח "מעבר בטוח" לו ושני בניו, החשודים בשחיתות, למעבר לקטאר.

בינתיים נוקטת הרש"פ שני מהלכים מדיניים שמטרתם נועדה לנסות ולשמר את אופציית "פיתרון שתי המדינות".

המהלך הראשון עוסק בניסיון למנוע הטלת וטו אמריקני במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת החלטה של הפלסטינים שתוגש למועצה בתחילת החודש הבא בנושא ההתנחלויות.

משלחת פלסטינית הכוללת את מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, ד"ר צאיב עריקאת, הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הפלסטיני וחוסאם זמלט, יועצו של יו"ר הרש"פ תצא השבוע לוושינגטון לפגישה עם שר החוץ ג'ון קרי כדי לבקש ממנו כי ממשל אובאמה היוצא ימנע מהטלת וטו במועצת הביטחון על הצעת ההחלטה בעניין ההתנחלויות.

ההחלטה האחרונה של מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות הייתה ב1980 בזמנו ממשלו של הנשיא ג'ימי קרטר, מדובר בהחלטה 465 של המועצה.

המשלחת הפלסטינית תיפגש כנראה גם עם נציגיו של הממשל החדש של הנשיא דונלד טראמפ, הפלסטינים רואים בממשל הזה ממשל המוטה יותר מכל ממשל אמריקני אחר לטובתה של ישראל.

הם מודאגים מהצהרותיו של טראמפ כי ההתנחלויות אינן מהוות מכשול לשלום ונגד כפיית פיתרונות מדיניים על ישראל בניגוד לרצונה.

עפ"י מקורות בכירים ברש"פ המשלחת הפלסטינית תבהיר לנציגי הממשל החדש את "הקוים האדומים" של הפלסטינים בכל סוגיות הסכסוך.

המשימה הפלסטינית היא להבהיר לממשל החדש כי פתרון שתי המדינות הוא בסכנה נוכח מדיניות ההתנחלויות של ממשלת ישראל אשר חלק משריה אף דורש לספח לישראל את שטחי סי בגדה ומתנגד להקמתה של מדינה פלסטינית.

המהלך השני עוסק בתיאום הפלסטיני-צרפתי לכינוסה של ועידת שלום בינלאומית בפאריז ב-21 בחודש למרות התנגדותה של ישראל בניסיון לכפות עליה את "פתרון שתי המדינות" ולקבוע לוח זמנים לביצועו.

צרפת פועלת כבר חצי שנה כדי לארגן את הועידה הזו. בקיץ שעבר היא ארגנה בפאריז "ועידה מכינה" ללא השתתפותם של נציגי ישראל והפלסטינים, הייתה זו ועידה טקסית שבה נכח שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אך נעדר ממנה שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב.

במהלך החודשים האחרונים הציע נשיא רוסיה פוטין לארח במוסקבה מפגש בין יו"ר הרש"פ לראש הממשלה נתניהו אך ראש הממשלה ביקש לדחות את המפגש.

עתה הודיע ראש הממשלה נתניהו לנשיא צרפת הולנד כי הוא מוכן לשיחות ישירות עם מחמוד עבאס בפאריז אולם ללא כינוסה של הועידה הבינלאומית בהתאם לעיקרון הישראלי התומך במשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים.

צרפת תצטרך להחליט האם נוכח עמדת ישראל היא מקיימת את הועידה, דוחה אותה לשנה הבאה או שמבטלת אותה לחלוטין.

צרפת, בתיאום עם הרש"פ, מנסה לייצר "חומת מגן" ל "פיתרון שתי המדינות".

בכירים ברש"פ מודים כי כפי שהדברים נראים כעת הרש"פ נקלעה למצוקה מדינית בעקבות ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בארה"ב דבר שמשליך ישירות על הדיפלומטיה הבינלאומית בנושא הבעיה הפלסטינית.

להערכתם, גם הנשיא אובאמה יהסס להימנע מהטלת וטו במועצת הביטחון על החלטה אנטי ישראלית.

כישלון פלסטיני בזירת האו"ם וכישלונה של הועידה הבינלאומית, אם תחליט צרפת לקיימה בכל זאת למרות התנגדותה הנחרצת של ישראל, עלולים להוות מכה מדינית קשה לרש"פ ולמעמדו של מחמוד עבאס.

בכירים בפת"ח מזהירים כי מכה מדינית לרש"פ עלולה לעורר מחדש גל של אלימות בשטחים, לא מן הנמנע כי לקראת כניסתו של הנשיא החדש דונלד טראמפ ב-21 בינואר לבית הלבן ינקטו הפלסטינים בפעולות אלימות בשטח כדי להבהיר לנשיא האמריקני כי אינם מוכנים לוותר על שאיפותיהם הלאומיות.