עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק בצמרת חמאס

הבחירות הפנימיות בתנועת חמאס אמורות להתקיים בקרוב ובמסגרתן ייבחר מנהיג חדש לתפקיד ראש הלשכה המדינית של התנועה במקומו של ח'אלד משעל שהודיע כבר על פרישתו. עפ"י גורמים בחמאס, משעל אמור למלא תפקיד של כבוד בתנועה שייתפר במיוחד עבורו, יתכן שהוא ימונה לתפקיד של מזכ"ל התנועה. ח'אלד משעל גם לוטש עיניו לתפקיד יו"ר הרש"פ והיה רוצה […]

הבחירות הפנימיות בתנועת חמאס אמורות להתקיים בקרוב ובמסגרתן ייבחר מנהיג חדש לתפקיד ראש הלשכה המדינית של התנועה במקומו של ח'אלד משעל שהודיע כבר על פרישתו.

עפ"י גורמים בחמאס, משעל אמור למלא תפקיד של כבוד בתנועה שייתפר במיוחד עבורו, יתכן שהוא ימונה לתפקיד של מזכ"ל התנועה.

ח'אלד משעל גם לוטש עיניו לתפקיד יו"ר הרש"פ והיה רוצה מאוד להתמודד בבחירות כלליות מטעם חמאס לתפקיד.

תנועת חמאס מתכוננת לשלב הבא בזירה הפוליטית הפנים-פלסטינית אחרי סיום שלטונו של מחמוד עבאס, היא מנצלת את המשבר העמוק בתוך תנועת פת"ח ומגבירה את פעילותה כדי לרכוש עוד תומכים בשטח במגמה להשתלט גם על הגדה.

היא מנסה לשפר את היחסים עם מדינות ערב המתונות ובראשן מצרים ולהציג עצמה כתנועת שחרור לאומית שאיננה חלק מתנועת "האחים המוסלמים" ואין לה קשר לטרור של דאע"ש בסיני.

לכן, חשוב מאוד לתנועה מי יעמוד בראשה וינהיג אותה לקראת האתגר הבא של הניסיון להשתלט על הגדה לאור מה שנתפס בחלק גדול של דעת הקהל הפלסטינית ככישלונה המנהיגותי של הרש"פ, המבוי הסתום בתהליך המדיני ולמעשה כישלון הסכם אוסלו שהיה גולת הכותרת של אש"פ בעשרים השנים האחרונות.

על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של התנועה מתמודדים כמה מועמדים, ד"ר מוסא אבו מרזוק שהיה בעבר בתפקיד לפני ח'אלד משעל והיום משמש בתפקיד סגן יו"ר הלשכה המדינית ואסמעיל הניה שצמח מן השטח ברצועת עזה והיה ראש הלשכה של השיח' אחמד יאסין מייסד תנועת חמאס.

אסמעיל הניה יצא לפני כחודשיים מרצועת עזה לסעודיה ולקטאר כדי להכין את התמודדותו על התפקיד, הוא נחשב כרגע כמועמד המוביל והוא החל בפעילות בין ערבית כדי לבסס את מעמדו.

בין היתר הוא נפגש עם השיח' יוסף קרדאווי ,הדמות הבכירה ביותר בהנהגת תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, והצטלם עימו ביחד עם ח'אלד משעל בתמונה שאמורה לסמל את "ברכת הדרך" של תנועת "האחים המוסלמים".

אסמעיל הניה נחשב לדמות הפוליטית המובילה של חמאס ברצועה והוא רוצה לנהל את תנועת חמאס כשהוא נע עפ"י הצורך על הציר של עזה-דוחא.

 

המאבק בין איראן לקטאר על השליטה

אסמעיל הניה נתמך גם על ידי קטאר כמועמד המוביל לראשות הלשכה המדינית, אולם, מסתבר כי גם לאיראן יש רצון עז להשתלט על הנהגת חמאס ולהעמיד בראשה את המנהיג המזוהה עמה.

איראן מממנת באופן שוטף וקבוע את הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אלקסאם", ב2011 היא הפסיקה לממן את הזרוע המדינית של התנועה בעקבות מחלוקת קשה עם ח'אלד משעל על מלחמת האזרחים בסוריה וסירובו של משעל לתמוך במשטרו של בשאר אסד.

כתוצאה מכך נאלץ ח'אלד משעל להעביר את מפקדת חמאס מדמשק לדוחא.

אחד האנשים המזוהים ביותר עם איראן בצמרת חמאס הינו ד"ר מחמוד א-זהאר, חבר הלשכה המדינית של התנועה.

בצעד בלתי צפוי וחסר תקדים בחריפותו הוא הודיע בימים האחרונים על התמודדותו על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית תוך השמצתם של ח'אלד משעל ואסמעיל הניה.

בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות "אלווטן" בלבנון ב-23 בדצמבר, אמר מחמוד א-זהאר כי הוא פועל להקים קואליציה בתוך תנועת חמאס כדי לאפשר את הצלחתו בבחירות כדי לעמוד בראש הלשכה המדינית לאחר שח'אלד משעל "הפקיר את הקווים האדומים והעקרונות שעליהם ולמענם קמה תנועת חמאס".

הוא האשים את ח'אלד משעל ואסמעיל הניה בנאמנות לקטאר וטורקיה והוסיף כי ישנם מנהיגים בתנועה הפועלים בשירות הציר הזה  ברצועת עזה כדי לרדוף את תנועת "אל-צאברין" הפרו איראנית.

הוא שיבח את תמיכתה של איראן בפלסטינים וציין כי היא מספקת לפלסטינים כסף ונשק נגד האוייב הישראלי ואמר כי נוכחותה בסוריה הכרחית לשמירה על האיזון באזור.

א-זהאר הכחיש כי מתבצעים מעשי טבח בעיר חלב בסוריה ותיאר זאת כהמצאות של המערב כדי להפיל את משטרו של בשאר אסד.

הוא טען כי חמאס עשתה טעות כשעזבה את סוריה והטיל את האחריות לכך על ח'אלד משעל,
"אנחנו בגדנו  בסוריה שאימצה אותנו לחיקה ודקרנו אותה בגבה מכיוון שבעל ההחלטה בחמאס פעל עפ"י אג'נדות חיצוניות" הוא הסביר, בהתייחסו לח'אלד משעל.

הוא קרא לפעילי התנועה "להזרים דם חדש להנהגה הפוליטית ולהעניש את מי שמכר את התנועה לטובת אינטרסים אישיים ואג'נדות חיצוניות".

מועמד נוסף הרואה עצמו כיורשו של ח'אלד משעל הינו יחיא סנוואר ממייסדי התנועה ומי שנחשב כדמות המובילה של הזרוע הצבאית.

יחיא סנוואר, ממשוחררי "עסקת שליט" תומך באיראן וממתנגדיו העיקריים של ח'אלד משעל, לפני כשנה וחצי הוא הורה להוציא להורג את מחמד א-שתיאווי, בכיר בזרוע הצבאית ברצועה ומנאמניו של ח'אלד משעל, באשמת בגידה ומסירת מקום מסתורו של מחמד דף לישראל במהלך מבצע "צוק איתן".

המאבק בצמרת התנועה מחריף וגורמים בחמאס אינם מוציאים מכלל אפשרות גם הידרדרות למאבקים אלימים.

לכן, מוקדם מידי להכתיר את אסמעיל הניה כיורשו הוודאי של ח'אלד משעל כפי שעשו חלק מאמצעי התקשורת הערביים.

מאחורי הקלעים פועלת איראן במלוא הכוח לנסות ולהשתלט על ראשות התנועה והמאבקים הפנימיים מתחילים לבצבץ החוצה ולצבור תאוצה.

המאבק הוא בין איראן השיעית לציר הקטארי-טורקי הסוני לגבי השאלה מי ישפיע על ההנהגה החדשה של חמאס ויכתיב את מהלכיה והוא עדיין לא הוכרע.