עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס נערך להדחת מתנגדיו

לפני כחצי שנה הקים יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במחטף פוליטי את בית המשפט החוקתי העליון בצעד שנועד לבצר את שלטונו ואת מעמדו כדיקטטור. תנועת חמאס התנגדה להחלטה אשר נועדה לאפשר למחמוד עבאס לקבוע בעצמו את יורשו או למנות לו סגן כרצונו בניגוד לחוק היסוד הפלסטיני. הקמת בית המשפט החוקתי העליון נועדה למעשה לעקוף את סמכויות […]

לפני כחצי שנה הקים יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במחטף פוליטי את בית המשפט החוקתי העליון בצעד שנועד לבצר את שלטונו ואת מעמדו כדיקטטור.

תנועת חמאס התנגדה להחלטה אשר נועדה לאפשר למחמוד עבאס לקבוע בעצמו את יורשו או למנות לו סגן כרצונו בניגוד לחוק היסוד הפלסטיני.
הקמת בית המשפט החוקתי העליון נועדה למעשה לעקוף את סמכויות המועצה המחוקקת הפלסטינית (הפרלמנט).

על-פי חוק היסוד הנהוג בתחומי הרש"פ ברגע שיו"ר הרש"פ מתפטר או פורש מהחיים הפוליטיים אמור ראש המועצה המחוקקת (הפרלמנט) למלא את מקומו במשך 60 ימים עד לעריכת בחירות כלליות לנשיאות.

קיימת מחלוקת משפטית בקשר לחוק הזה, בתנועת פתח טוענים כי הרש"פ הינה כלי ביצועי של אש"ף ולכן מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ הוא שצריך להתמנות כממלא-מקום יו"ר הרש"פ ולא יו"ר המועצה המחוקקת, שהוא כרגע איש חמאס.

הקמת בית המשפט החוקתי מסייעת להכריע בסוגיה הזו כפי שרוצה מחמוד עבאס. הקמת בית המשפט החוקתי העליון מאפשרת גם למחמוד עבאס לעקוף את המועצה המחוקקת הפלשתינית, שגם כך היא משותקת בגלל המחלוקת בין אש"פ לחמאס, ולנקוט בצעדים נגד חברי המועצה "המורדים" ברש"פ או שמתנגדים לו באופן אישי והנהנים מחסינות פרלמנטארית.
למשל, יריבו הפוליטי המושבע מחמד דחלאן או חברת המועצה המחוקקת נג'את אבו בכר שמתחה באחרונה ביקורת קשה על השחיתות ברש"פ וזומנה לחקירה אצל גורמי הביטחון של הרש"פ ברמאללה. על-פי הצו הנשיאותי שפורסם, בית המשפט החוקתי העליון הוא המוסד הגבוה ביותר שעומד מעל הפרלמנט הפלשתיני ומעל למערכת המשפט ולרשות המבצעת.

יש לו סמכות לבטל חוקים שחוקקה המועצה המחוקקת או לפנות למועצה ולדרוש ממנה לשנותם או לבטלם, באופן תיאורטי בית המשפט החדש יכול לבטל את החוק שבהסתמך עליו הוקמה המועצה המחוקקת או לקבל החלטה לפזרה.

עכשיו החליט בית המשפט החוקתי העליון להרחיב את סמכויותיו ולאפשר לו לבטל את החסינות של חברי המועצה המחוקקת הפלסטינית.

על ההחלטה החדשה מסר ב-6 בנובמבר עלי אבו דיאכ, שר המשפטים ברש"פ.

ההחלטה מעוררת סערה בשורות  תנועות פת"ח וחמאס.

אחמד בחר, מבכירי תנועת חמאס, אמר כי החלטת בית המשפט איננה בתוקף מכיוון שבית המשפט עצמו הוקם באופן בלתי חוקי.

הוא קרא לכל הסיעות בפרלמנט הפלסטיני "לשים קץ לדיקטטורה של מחמוד עבאס".
מתנגדיו של מחמוד עבאס בתנועת פת"ח מגדירים את ההחלטה כפגיעה בעצמאות מערכת המשפט הפלסטינית וכצעד מכין  לפיזור המועצה המחוקקת הפלסטינית.

נג'את אבו בכר, חברת המועצה המחוקקת  אמרה כי ההחלטה הינה "המסמר האחרון בארון המתים של הדמוקרטיה הפלסטינית" וקראה לכל חברי המועצה להתכנס והגיש התפטרות המונית כתגובה על ההחלטה.

המהלך של מחמוד עבאס מעיד על נחישותו ללכת עד הסוף מול מתנגדיו ובראשם יריבו המר מחמד דחלאן.

שיאו של המאבק אמור להיות בסוף החודש שהוא המועד שבו אמורה להתכנס הועידה השביעית של פת"ח ברמאללה.

עפ"י גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס מתכוון לגרש את מחמד דחלאן ותומכיו מכל מוסדות התנועה ובכך לבצר את מעמדו.

מקורביו של מחמוד עבאס מתכוונים להעלות בועידה שאלות כמו מי אחראי לנפילת רצועת עזה לידי חמאס ב2007 ומי אחראי למותו של יאסר ערפאת בניסיון לגלגל את ההאשמה לכיוונו של מחמד דחלאן.

למרות המחלוקת של מחמוד עבאס עם "הרביעיה הערבית" (מצרים, ירדן, סעודיה ומאע"מ) התומכות במחמד דחלאן, הוא מרגיש מספיק בטוח להסיר את הכפפות ולטפל במתנגדיו בעוצמה רבה.

הוא עדיין נהנה מתמיכתן של ישראל, ארה"ב, רוסיה ומדינות האיחוד האירופי ונערך ל"פרישה בטוחה" עם בני משפחתו לקטאר תוך ניסיון להבטיח את שלומם והשמירה על העסקים הענפים של שני בניו בשטחים.