עבור לתוכן העמוד
Menu

האמינות של ערוץ אל-ג'זירה

במהלך מערכת הבחירות לנשיאות בארצות הברית נחשפה המעורבות של קטאר וערוץ אל-ג'זירה במערכת הפוליטית האמריקנית. המעורבות הזו הפכה לאחד הנושאים המעסיקים גם את אמצעי התקשורת הערביים במזרח התיכון. ב-11 בנובמבר, כשביקש כתב אל-ג'זירה בארה"ב לראיין את הנשיא הנבחר דונלד טראמפ  הוא נענה בתגובה "בקרוב אסגור לכם את העסק" ואז סובב לו טראמפ את גבו והלך. […]

במהלך מערכת הבחירות לנשיאות בארצות הברית נחשפה המעורבות של קטאר וערוץ אל-ג'זירה במערכת הפוליטית האמריקנית. המעורבות הזו הפכה לאחד הנושאים המעסיקים גם את אמצעי התקשורת הערביים במזרח התיכון.

ב-11 בנובמבר, כשביקש כתב אל-ג'זירה בארה"ב לראיין את הנשיא הנבחר דונלד טראמפ  הוא נענה בתגובה "בקרוב אסגור לכם את העסק" ואז סובב לו טראמפ את גבו והלך.

עפ"י גורמים אמריקנים, קטאר תמכה במיליוני דולרים באגודה של ביל קלינטון נשיא ארה"ב לשעבר ובעלה של המתמודדת הדמוקרטית לנשיאות הילארי קלינטון.

נג'יב אלנעימי, שר המשפטים לשעבר של קטאר, שהתפטר מהממשלה בגלל מעשי שחיתות שפשו בה, סיפר ב-15 בנובמבר בראיון שהעניק לעיתון המצרי "אלווטן" כי ביל קלינטון עצמו ביקר בקטאר וחנך פרוייקטים שונים שתמכו בו בהמשך, קטאר בחשה במערכת הבחירות האמריקנית והיה לה אינטרס שהילארי קלינטון תיבחר לנשיאה.

אולם, המעורבות של קטאר וערוץ אל-ג'זירה איננה רק בנעשה בארצות הברית, הם מתערבים בנעשה במדינות ערב ובמיוחד בנעשה במצרים.

נג'יב אלנעימי, חשף בראיון את מעורבות תנועת "האחים המוסלמים" במערכת השלטון בקטאר והאופן שבו השתלטה על התקשורת המקומית במדינה ועל ערוץ אל-ג'זירה.

בראיון אישר אלנעימי למעשה את הטענות של משטר א-סיסי כי קטאר וערוץ אלג'זירה חותרים נגד המשטר המצרי.

שלטונות מצרים פועלים מאז הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי מהשלטון באוגוסט 2013 לצמצום פעילות ערוץ אל-ג'זירה במדינה, בין היתר שובשו שידורי התחנה הנקלטים באמצעות הלווין "ניילסאט", נעצרו שישה מעובדיה ואף נאסרו שידוריה במצרים.

שר המשפטים לשעבר של קטאר סיפר בראיון כי כי אנשי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים ומצאו מקלט מדיני בקטאר הצליחו להשתלט על אמצעי התקשורת המקומית בקטאר ובאופן מלא על ערוץ אל-ג'זירה.

לדבריו, בתחילת הקמתו התנהל ערוץ אל-ג'זירה עפ"י קני המידה הבינלאומיים אולם בחמש השנים האחרונות החלו להתערב בו ידיים (זרות) שגרמו ל"ריקבון" בערוץ.

"ערוץ אל-ג'זירה משקר ומפברק ומפר את הקירטריונים הבינלאומיים בניהול התקשורת וניהול השידור החי והמוניטין שלו מזיק לאמינות של קטאר ביחס למצרים" אמר אלנעימי.

שר המשפטים הקטארי לשעבר סיפר כי הפסיק לעקוב אחרי שידורי הערוץ בגלל השקרים שהוא משדר על סוריה ומצרים ובנושאים נוספים.

הוא ציין גם כי תנועת "האחים המוסלמים" פועלת מאחורי הקלעים של הפוליטיקה הקטארית, "כל עוד הדבר נמשך לא יהיו יחסים טובים בין קהיר לדוחא, "האחים המוסלמים" שולטים באופן מוחלט בתקשורת בקטאר והם מסבכים את קטאר למשל עם מצרים שהיא המנהיגה של העולם הערבי, אם נפסיד את מצרים איראן תהיה הכוח המוביל" הוא הסביר.

אלנעימי טען כי העם בקטאר איננו תומך כולו בתנועת "האחים המוסלמים" וכי מי שתומך בתנועה הם מרכזי "אלדעווה" ואגודות הצדקה אשר אוספות עבורם כספים רבים ו"גונבות את העם הקטארי לאור יום".

"אף אחד בשלטון בקטאר איננו מאמין ברעיונות של "האחים המוסלמים", יש פה עניין של אינטרסים" אמר אלנעימי.

שר  המשפטים הקטארי לשעבר סיפר כי הגיש הצעה לנקיטת צעדים נגד האגודות התומכות ב"אחים המוסלמים" אך כל העולם קם נגדו באמצעי התקשורת וטען כי מדובר בפעילות צדקה.

דבריו של השר הקטארי לשעבר שהיה מקורב למערכת קבלת ההחלטות בקטאר מאשרים למעשה כי ערוץ אל-ג'זירה משמש כשופר של תנועת "האחים המוסלמים" בעולם הערבי ושל תנועת חמאס שהינה תנועת הבת שלה.

מדיניות ערביות רבות האשימו במרוצת השנים שחלפו את ערוץ אל-ג'זירה באחריות להסתה והתססת ההמונים שהובילו להפרות סדר בהן.

גם כיום ממשיך הערוץ לשרת את האג'נדה של תנועת "האחים המוסלמים", חמאס וארגון חזבאללה במטרה לזעזע את המשטרים הערבים ובמיוחד את משטרו של נשיא מצרים א-סיסי שהדיח את מחמד מורסי, אחד ממנהיגי התנועה במצרים, מהנשיאות בקיץ 2013.