עבור לתוכן העמוד
Menu

מכה לטרור במצרים

כוחות הביטחון במצרים רשמו ב-4 באוגוסט הצלחה גדולה במאבקם העקוב מדם בטרור של שלוחת דאע"ש בצפון סיני כשהצליחו לחסל את מנהיג הארגון המכונה "אבו דועא אלאנצארי". יחד עם מנהיג הארגון נהרגו עוד 45 פעילים בקרב עם כוחות צבא מצרים אשר הצליחו גם לתפוס מאגרים גדולים של נשק, תחמושת וחומרי חבלה בצפון סיני. חיסולו של אבו […]

כוחות הביטחון במצרים רשמו ב-4 באוגוסט הצלחה גדולה במאבקם העקוב מדם בטרור של שלוחת דאע"ש בצפון סיני כשהצליחו לחסל את מנהיג הארגון המכונה "אבו דועא אלאנצארי".

יחד עם מנהיג הארגון נהרגו עוד 45 פעילים בקרב עם כוחות צבא מצרים אשר הצליחו גם לתפוס מאגרים גדולים של נשק, תחמושת וחומרי חבלה בצפון סיני.

חיסולו של אבו דועא אלאנצארי מהווה מכה  מבצעית ומורלית מוצלחת לשלוחה של דאע"ש בצפון סיני אולם הוא איננו מחסל את פעילות השלוחה המונה עפ"י הערכות שונות בין 2000 ל 3000 פעילים, רבים מהם מבני השבטים הבדואים בצפון סיני.

עפ"י מקורות מצריים, אבו דועא אלאנצארי עמד בראש הארגון שנקרא "אנצאר בית אלמקדס" והוא שדחף לכך שהוא יחבור ב-2012  לארגון דאע"ש ויהפוך לשלוחה שלו בחצי האי סיני, ואכן כך קרה בפועל והארגון אף שינה את שמו ל"שלוחת סיני" ונשבע אמונים למנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי.

עפ"י דיווח ברשת "פוקס ניוז", אבו דועא אלאנצארי היה המוח המתכנן של הפלת המטוס הרוסי בשמי שארם א-שיח' בסיני.

מקורות מצריים מסרו כי הוא עסק בתיאום הפעילות של השלוחה בסיני עם ארגון דאע"ש בסוריה, עיראק ולוב וגם עם תנועת חמאס ברצועת עזה, בין היתר הוא היה אחראי לפיגועים נגד הכוח הרב לאומי המוצב בסיני.

השלוחה של דאע"ש בצפון סיני מנהלת מאבק קשה בצבא המצרי ובכוחות המשטרה בצפון סיני, היא ניסתה בעבר גם לבצע פיגועים במקומות אחרים במצרים כמו באזור קהיר, יש לה קשרים הדוקים עם הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה והיא מסייעת לה בהברחות של נשק לתוך הרצועה, בתמורה מקבלים הפצועים שלה טיפול רפואי בבתי החולים ברצועה ומדריכים של חמאס מסייעים לה באימונים צבאיים.

השלוחה של דאע"ש בסיני נהנית מתמיכה גדולה של האוכלוסיה המקומית הבואית בצפון סיני והיא הצליחה לגייס צעירים רבים ממנה לשורותיה.

האוכלוסיה הבדואית רוכשת שנאה רבה לצבא המצרי אשר בנוסף לצעדי הביטחון הקשים שהוא נוקט בצפון סיני הוא פגע בענף הפרנסה העיקרי של הבדואים שהוא ענף ההברחות לרצועת עזה.

באחרונה פרסם הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי צו המאריך את מצב החירום בצפון סיני לתקופה של שלושה חודשים נוספים, הצו שאושר בפרלמנט מטיל מגבלות קשות על חיי היום יום של האוכלוסיה הבדואית בצפון סיני ומעורר תרעומת רבה.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב6 באוגוסט כי לאחר חיסולו של מנהיג דאע"ש אבו דועא אלאנצארי שיגר הנשיא המצרי א-סיסי את אחד מיועציו הצבאיים לפגישה עם השיח'ים הבדואים בצפון סיני במטרה להרגיע את הרוחות.

הגנרל אחמד ג'מאל א-דין שמע מהם תלונות קשות על התנהגות חיילי הצבא המצרי העורכים חיפושים גופניים על נשים בדואיות, מחסור קשה במי שתיה וניתוק קווי הטלפון והחשמל.

רק מבחן הזמן יעיד על מידת הצלחתו של הצבא המצרי במלחמה בטרור של דאע"ש בצפון סיני. חיסולו של מנהיג הארגון הינו צעד חשוב אך כרגע נראה שהדרך למיגור מלא של שלוחת הטרור הדאע"שית היא עדיין ארוכה, השלוחה הזו הוכיחה בעבר כי יש לה יכולת התאוששות מהירה והיא נוקמת את חיסולם של פעיליה בדרך אכזרית ביותר.

 

ניסיון התנקשות במופתי עלי ג'ומעה

יום לאחר חיסולו של מנהיג דאע"ש בצפון סיני ניסו אלמונים להתנקש בחייו של ד"ר עלי ג'ומעה, המופתי  לשעבר של מצרים הידוע כפוסק הלכה מתון ומפורסם מאוד במצרים ובעולם האסלאמי וממתנגדי האסלאם הפוליטי והג'יהאדיסטי.

ארבעה רעולי פנים ארבו לו בעת שנסע למסגד בקהיר לתפילת יום השישי וירו לעבר מכוניתו, ג'ומעה ניצל בדרך נס ושומר ראשו נפצע באורח קל.

בראיון לאמצעי התקשורת במצרים טען ד"ר ג'ומעה כי הניסיון להתנקש בחייו הוא תגובה של הטרור האסלאמי הקיצוני על חיסולו של מנהיג דאע"ש בצפון סיני וכי המתנקשים ניסו להעכיר את האווירה של חגיגות השנה לפתיחתה של תעלת סואץ החדשה.

את האחריות לניסיון ההתנקשות בג'ומעה נטלה קבוצה המכונה "חסם" אשר פרסמה הודעה רשמית באינטרנט ותמונות של ניסיון ההתנקשות.

גורמי ביטחון מצריים מסרו לעיתון "אליום אלסאבע" ב-6 באוגוסט כי הקבוצה משתייכת לארגון "האחים המוסלמים" וכי חבריה מבצעים פיגועים במתקנים שונים של המדינה ובאנשי משטרה.

בשנה שעברה נטלה הקבוצה את האחריות על רצח קצין משטרה במחוז אלפיום.

אולם, כמה מאמצעי התקשורת המצריים קושרים את ניסיון ההתנקשות בד"ר עלי ג'ומעה למצב בטורקיה.

למופתי עלי ג'ומעה קשרים הדוקים עם המנהיג הגולה פתהוללה גולן שאותו מאשים הנשיא ארדואן בתכנון ניסיון ההפיכה הכושל נגדו.

יום לפני נסיון ההתנקשות בחייו של עלי ג'ומעה התייחס מחמד ג'ורמאז, השר הטורקי לענייני דת בראיון עיתונאי למופתי לשעבר וציין את קשריו ההדוקים עם פתהוללה גולן, האם הדבר מקרי או שיש קשר  בין הדברים?

כמה מאמצעי התקשורת המצריים המזוהים עם השלטון רומזים כי טורקיה הפעילה את קשריה עם "האחים המוסלמים" במצרים כדי שיפגעו בד"ר ג'ומעה, לפני כמה חודשים טענו מקורות ביטחון מצריים כי טורקיה וחמאס היו מעורבות בהתנקשות בחייו של התובע הכללי המצרי השאם ברכאת.

בשורה התחתונה, מבחינתה של מצרים אין שום הבדל בין ארגון דאע"ש לארגון חמאס לארגון אל-קאעדה או לתנועת "האחים המוסלמים".

בכירים מצריים שבים ואומרים בכל הזדמנות כי דאע"ש ,חמאס ואל-קאעדה נולדו "מהרחם של האחים המוסלמים" וכי יש להילחם בכל הארגונים האלה מלחמת חורמה מכיוון שהינם ארגוני טרור.