עבור לתוכן העמוד
Menu

מדיניות הביטחון של קנדה: גאונות או כישלון ידוע מראש?

קנדה הופכת לשטח ניסוי מסוכן עם האסלאם הקיצוני. כישלון אסטרטגית ההכלה עלול לבוא לידי ביטוי בפיגועי טרור בדומה לאלה שהתרחשו באירופה במהלך השנים האחרונות. המשרד לביטחון הציבור בקנדה, האחראי שירותי הביטחון והמודיעין, פרסם את הסקירה הראשונה בתקופת ממשלת טרודו הליברלית העוסקת באיום הטרור ובדרכי ההתמודדות איתו. הסקירה מציינת שורה ארוכה של ישויות טרור מהאסלאם הסוני והשיעי, ובהם איראן, חיזבאללה, המדינה האסלאמית […]

קנדה הופכת לשטח ניסוי מסוכן עם האסלאם הקיצוני. כישלון אסטרטגית ההכלה עלול לבוא לידי ביטוי בפיגועי טרור בדומה לאלה שהתרחשו באירופה במהלך השנים האחרונות.

המשרד לביטחון הציבור בקנדה, האחראי שירותי הביטחון והמודיעין, פרסם את הסקירה הראשונה בתקופת ממשלת טרודו הליברלית העוסקת באיום הטרור ובדרכי ההתמודדות איתו.

הסקירה מציינת שורה ארוכה של ישויות טרור מהאסלאם הסוני והשיעי, ובהם איראן, חיזבאללה, המדינה האסלאמית של דאעש, אל-קאעידה, בוקו חראם ועוד.ארגוני הטרור הפלסטיניים ובראשם חמאס וחיזבאללה, הנתמכים בגלוי ע"י איראן וחיזבאללה, לא הוזכרו בסקירה זו.

המונח "טרור אסלאמי" אף הוא נעדר מהסקירה. אדרבא, המשרד לביטחון הציבור טען, כי המדינה האסלאמית "אינה אסלאמית", ועל בסיס זה הצהיר כי מעתה לא יכנה אותה בשם המדינה האסלאמית אלא בשם "דאעש", שהם ראשי התיבות בערבית ל"מדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה". מחברי הסקירה לא הסבירו אם שאר ארגוני הטרור (ואיראן) הינם בגדר "אסלאמיים" או שאף הם אינם מייצגים את האסלאם.

קנדה הצהירה על כוונתה להיות המובילה בעולם בהתמודדות עם הטרור האסלאמי (ש"אינו אסלאמי") באמצעות דה רדיקליזציה של מוסלמים שאימצו אידאולוגיה אסלאמית קיצונית שאינה מייצגת האסלאם, וזאת באמצעות מסרים שיערערו ויפריכו את תפיסת עולמם. לשם כך, מתכננת הממשלה להקים בקרוב משרד מיוחד למטרה זו ולמנות יועץ הבקיא באסלאם, ואשר יוכל לסייע לממשלה להבין את היסודות לרדיקליזציה של מוסלמים המביאה אותם לטרור.

השר לביטחון הציבור, ראלף גודייל, הודה כי הממשלה אינה מבינה לאשורן את הסיבות לרדיקליזציה המובילה לטרור. במסיבת עיתונאים לא מכבר אמר גודייל: "היועץ החדש ימונה במהלך השבועות הקרובים… מדובר ביועץ בכיר, ויש לנו שני או שלושה מועמדים מצוינים הנבחנים כעת. אנו נקבל את ההחלטה בעניינם בקרוב מאוד, והאדם שייבחר ינהל מאמץ חשוב ביותר שיסייע לקנדה להבין לאשורו את תהליך הרדיקליזציה, מי פגיע לרדיקליזציה? מדוע אנשים אלה נוטים לרדיקליזציה? מהם הכלים היעילים ביותר, האנשים ושיטות הפעולה הנדרשות כדי למנוע את הבעיה מלכתחילה? ולאחר שהבעיה החלה להתפתח כיצד אנו מתערבים באופן אסטרטגי?" גודייל לא הבהיר אלו קהילות דתיות נוטות יותר לרדיקליזציה.

ראש הממשלה, ג'סטין טרודו, רואה במדיניות הרב תרבותיות מענה לאיום של הטרור. על פי תפיסתו, הבאת עשרות אלפי הפליטים הסורים במהלך השנה האחרונה מפחיתה את הסיכון לטרור בקנדה. הוא ציין עוד, כי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הטרור היא באמצעות חברה פתוחה, ובמיוחד כלפי מוסלמים, אשר תעניק להם הזדמנות להצליח כמו כל אזרח אחר.

בראיונות לערוץ השידור הציבורי CBC הסביר טרודו, כי האסלאם אינו עומד בסתירה לחברה המערבית החופשית והחילונית, וכי תפקידה של הממשלה להעביר מסר זה לציבור. שר החוץ בממשלתו, סטפן דיון, אמר כי האסלאם הוא דת של שלום והמדינה האסלאמית מייצגת תפיסתה מעוותת של האסלאם.

מדיניות ממשלת טרודו מהווה מהפך בהתמודדות בטרור בהשוואת לממשלת הרפר הקונסרסטיבית שהגדירה באופן ברור את האסלאמיזם כאויב המאיים על קנדה ועל הציביליזציה המערבית.

"האסלאם הפוליטי", אותו מייצגת תנועת האחים המוסלמים ודומותיה, אינו נתפס עוד כאיום על הדמוקרטיה בקנדה, אלא נהפוך הוא כגורם חשוב ביצירת רב תרבותיות שביכולתו לצמצם את תופעת הרדיקליזציה ולמנוע טרור. קנדה הופכת אפוא לשטח ניסוי מסוכן עם האסלאם הקיצוני. כישלון אסטרטגיה זו עלול לבוא לידי ביטוי בפיגועי טרור בדומה לאלה שהתרחשו באירופה במהלך השנים האחרונות.