עבור לתוכן העמוד
Menu

מתיחות בין מצרים לרש"פ

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הנמצא בשלהי כהונתו, אינו מעוניין בקידומה של היוזמה המצרית של הנשיא א-סיסי מכיוון שמדובר ביוזמה לועידה אזורית שתשיק משא ומתן ישיר עם ישראל בחסות מצרית ולא בועידה בינלאומית כפי שקובעת היוזמה הצרפתית שאמורה לכפות פיתרון על ישראל ולהכניס אותה לסד של לוח זמנים לסיום המשא ומתן ונסיגה לקווי 67. היוזמה של […]

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הנמצא בשלהי כהונתו, אינו מעוניין בקידומה של היוזמה המצרית של הנשיא א-סיסי מכיוון שמדובר ביוזמה לועידה אזורית שתשיק משא ומתן ישיר עם ישראל בחסות מצרית ולא בועידה בינלאומית כפי שקובעת היוזמה הצרפתית שאמורה לכפות פיתרון על ישראל ולהכניס אותה לסד של לוח זמנים לסיום המשא ומתן ונסיגה לקווי 67.

היוזמה של הנשיא א-סיסי פוגעת, מבחינתו של מחמוד עבאס, באסטרטגיה שהוא קבע לבינאום הסכסוך עם ישראל, גרירתה למוסדות הבינלאומיים ועידוד החרם נגדה במדינות העולם.

למחמוד עבאס יש בעיה הוא איננו יכול לצאת באופן חזיתי נגד מצרים והנשיא א-סיסי, לכן הוא מושך זמן ומנסה למסמס את היוזמה המצרית ולקדם את היוזמה הצרפתית, זו הסיבה שעד עכשיו לא נקבעה פגישה משולשת בקהיר בין הנשיא א-סיסי, ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

מסקר שערך השבוע המכון המזרח ירושלמי לתקשורת(JMCC) עולה כי רוב הציבור הפלסטיני בשטחים איננו מכיר את היוזמה הצרפתית.

48.9 אחוזים מאלה שמכירים אותה סבורים כי היא לא תשנה דבר ואילו 28.2 אחוזים סבורים שהיא משרתת את העניין הפלסטיני.

18.9 אחוזים אמרו שמדובר בהתפתחות שלילית הפוגעת בבעיה הפלסטינית.

לפני יותר משבוע נפגש מחמוד עבאס עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד לבחון דרכים לקדם את היוזמה הצרפתית ואילו את מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, צאיב עריקאת, הוא שיגר לקהיר לפגישה עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי.

בתום הפגישה עם שר החוץ המצרי הודיע צאיב עריקאת באמצעי תקשורת שונים כי "יש זהות עמדות בין עמדת מצרים לעמדה הפלסטינית, אף ערבי לא מתנגד ליוזמה הצרפתית ומי שמתנגד לה היא ישראל ".

הדברים של עריקאת נכונים בחלקם, מצרים איננה מתנגדת ליוזמה הצרפתית אולם היא רוצה לקדם את יוזמתו של הנשיא א-סיסי גם מתוך הערכה מעשית שהיוזמה הצרפתית בתהליך גסיסה ואין סיכוי שהיא תתקבל על ידי ישראל.

אולם, צאיב עריקאת הסתיר את חילוקי הדעות של הרש"פ עם מצרים, עפ"י מקורות בכירים בתנועת פת"ח, מצרים דחתה בקשה שהגיש עריקאת כבר לפני כמה שבועות בשם הרש"פ לכנס בקהיר את הרביעייה הערבית כדי לדון בנושא ההתנחלויות ובלוח הזמנים להגשת הצעת החלטה למועצת הביטחון של האו"ם בדבר הפסקת ההתנחלויות.

הרביעייה הערבית הינה גוף של הליגה הערבית והיא כוללת את מצרים, סעודיה, בחריין ומאע"מ בראשות מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אלריט שמטרתה בין היתר לגבש המלצות למליאת הליגה הערבית, מחמוד עבאס מקפיד לקבל מטרייה ערבית שתגבה אותו לכל המהלכים שהוא יוזם במועצת הביטחון.

האתר "אלח'ליג און ליין" דיווח ב-27 ביולי כי מצרים דחתה על הסף את הבקשה הפלסטינית, זו גם הסיבה שנוסח החלטה כזו לא הובא לדיון בועידת הפסגה הערבית שהתקיימה השבוע במאוריטניה.

מצרים לא נענתה לבקשת הרש"פ בעניין ההתנחלויות מכיוון שהיא מעריכה שבעיתוי הנוכחי עלולה החלטה כזו לחבל ביוזמתו של הנשיא א-סיסי, עפ"י הגורמים בתנועת פת"ח, ירדן ניסתה לתווך בין הרש"פ למצרים אך העמדה המצרית הייתה נחרצת.

הרש"פ הקפיאה בחודש אפריל שעבר את הגשת הצעת ההחלטה בעניין ההתנחלויות למועצת הביטחון כדי לתת סיכוי ליוזמה הצרפתית, לפני חמש שנים הטילה ארצות הברית וטו בדיון במועצת הביטחון על הצעת החלטה דומה שהגישו הפלסטינים למועצת הביטחון.

אולם, למתיחות בין הרש"פ למצרים ישנו היבט נוסף והוא שאלת מאבק הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ.

הנשיא המצרי א-סיסי מעוניין שמחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס שהודח מתנועת פת"ח, יהיה יו"ר הרש"פ הבא.

לפני כמה חודשים פנה הנשיא המצרי בבקשה למחמוד עבאס להתפייס עם מחמד דחלאן ולאפשר את חזרתו לשטחים ולשורות פת"ח אך בקשתו נתקלה בהתנגדות עזה מצדו של עבאס.

מצרים מעריכה כי מחמוד עבאס יירד בקרוב מן הבמה הפוליטית והיא מעוניינת כי יורשו יהיה מקובל עליה, מבין כל המועמדים מחמד דחלאן הוא המועדף בעיניה, לדחלאן יש יחסים מצויינים עם הנשיא א-סיסי והוא גם תיווך בין מצרים לאתיופיה בנושא בניית סכר "התחייה" (סד אלהנדה-בערבית) שעלול לפגוע במכסות המים של מצרים מנהר הנילוס.

התנגדותו של מחמוד עבאס לבקשת הנשיא המצרי בעניין מחמד דחלאן והיוזמה המצרית מהווים כרגע עננה המעיבה על יחסיה של הרש"פ עם מצרים.

אולם, עפ"י מקורות מצריים, הנשיא א-סיסי נחוש לקדם את יוזמתו המדינית החדשה, מחמוד עבאס נמצא בפני דילמה קשה וההערכה בתנועת פת"ח היא כי הוא ייאלץ בסופו של דבר "ליישר קו" עם הנשיא המצרי לפחות בעניין יוזמתו המדינית החדשה.