עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ראמ"מ קנדה עלול להפוך למטרה קלה עבור דאעש?

סידורי האבטחה של טרודו אינם נותנים מענה הולם לאיום הטרור. פיגועי הטרור רבי הנפגעים החוזרים ונישנים באירופה צריכים לשמש נורה אדומה עבור שירותי הביטחון בקנדה. שאננות עלולה להתפרש כמטרה קלה עבור המדינה האסלאמית. ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, מאמין באמונה שלמה כי מדיניות הרב תרבותיות של ממשלתו הליברלית, הרואה באסלאם "דת של שלום" שערכיה אינם מנוגדים לערכי הדמוקרטיה המערבית החילונית, מהווה מענה רב עוצמה […]

סידורי האבטחה של טרודו אינם נותנים מענה הולם לאיום הטרור. פיגועי הטרור רבי הנפגעים החוזרים ונישנים באירופה צריכים לשמש נורה אדומה עבור שירותי הביטחון בקנדה. שאננות עלולה להתפרש כמטרה קלה עבור המדינה האסלאמית.

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, מאמין באמונה שלמה כי מדיניות הרב תרבותיות של ממשלתו הליברלית, הרואה באסלאם "דת של שלום" שערכיה אינם מנוגדים לערכי הדמוקרטיה המערבית החילונית, מהווה מענה רב עוצמה מול האידיאולוגיה האסלאמית של המדינה האסלאמית (דאעש) ותנועות אסלאמיות אחרות המאמצות מצע רעיוני דומה.

טרודו סבור, כי השוני והמבדיל בין הקבוצות הלאומיות, האתניות והדתיות בקנדה, אינו מקור של חולשה, אלא אדרבה מקור כוחה של קנדה, וביכולתו להחליש את איום הטרור מבית.

על בסיס תפיסה זו, טרודו חיזר במרץ בשנים שקדמו לבחירות הכלליות באוקטובר 2015 אחר הקול המוסלמי, ולאחר הבחירות הוא אימץ מדיניות של תמיכה מלאה בקהילה המוסלמית ומוסדותיה, ובכלל זה מוסדות המזוהים עם תנועת האחים המוסלמים העולמית.

סידורי האבטחה סביב טרודו מלמדים על הנחת יסוד לפיה הסבירות לפיגועי טרור אסטרטגיים בקנדה נמוכה מאוד. דוגמה בולטת לכך ניתן למצוא בהשתתפותו של טרודו במצעד הגאווה בטורונטו ב-3 ביולי 2016.

כתבים של אתר CIJnews עמדו לאורך הרחוב בו עברה הצעדה ובחנו מקרוב בין היתר את סידורי האבטחה במעגל החיצוני ובמעגל הפנימי:

  • הכניסות לרחובות המובילים לרחוב הראשי בו נערכה הצעדה נחסמו לתנועת כלי רכב ע"י המשטרה,ואולם לא בוצעה כל בדיקה,ולו מדגמית, של האנשים שהגיעו לצפות באירוע.
  • אלפי אנשים עמדו משני צידי הרחוב(ובדירות הצופות לרחוב)במרחק קרוב מאוד מהצועדים, ובהם ראש הממשלה הפדרלי ג'סטין טרודו, ראש ממשלת אונטריו קתלין ווין, ראש עיריית טורונטו ג'ון טורי, שרים, חברי פרלמנט ואישי ציבור אחרים. אחדים בקהל נראים יורים באקדחי/ רובי מים לעבר הצועדים.
  • טרודו צעד ללא חליפת מגן מפני דקירה/ירי וללא אבטחה היקפית,והוא התקרב ואף יצר קשר ישיר עם הקהל.

מדיניות הרב תרבותיות מהווה עבור ארגונים המזוהים אידיאולוגית עם תנועת האחים המוסלמים כתור זהב כדי להרחיב את פעילות ה"דעווה" (הפצת האסלאם)ולצבור כוח פוליטי כדי לשנות את פניה של קנדה ברוח האסלאם. טרודו והמפלגה הליברלית נתפסים אפוא בראייתם כנכסים שחשוב לשמרם ולתמוך בהם בשלב זה.

עבור המדינה האסלאמית (דאעש) טרודו מייצג את כוחות הכפירה וידידותו המופגנת כלפי התנועות האסלאמיות אינה מעניקה לו חסינות. המדינה האסלאמית שוללת את דרכה של תנועת האחים המוסלמים החותרת ליישם את המהפכה האסלאמית באמצעות צבירת כוח פוליטי באופן הדרגתי, ודוגלת בג'יהאד ללא אבחנה כזרז למהפכה האסלאמית.

פיגועי טרור רבי נפגעים בדומה לאלו שהתרחשו בצרפת, בטורקיה, בבנגלדש ובמדינות אחרות משרתים את היעד האסטרטגי של המדינה האסלאמית לערער את הביטחון והכלכלה העולמית, להחליש את המערב ולמשוך קהל של תומכים לג'יהאד לביצוע גלים נוספים של מתקפות טרור.

פגיעה בראש מדינה מערבית נתפסת כ"הישג" ראשון במעלה במאבק נגד הכופרים. ראש הממשלה לשעבר סטיבן הרפר היה היעד של מזימת הטרור מבית ב-2006. חברי התארגנות הטרור תכננו בין היתר לפרוץ לפרלמנט לרצוח את הרפר ולערוף את ראשו.

ב-22 באוקטובר 2014 פרץ מייקל זחאף ביבו, טרוריסט קנדי שהושפע מהמצע הרעיוני של המדינה האסלאמית, לפרלמנט הקנדי כשהוא חמוש ברובה. לאחר קרב יריות חוסל ביבו שרצח קודם לכן חייל קנדי ליד אנדרטת הזיכרון הקרובה לפרלמנט.

המדינה האסלאמית הפנתה בעבר מספר מסרים ישירים למוסלמים בקנדה להשתתף בג'יהאד נגד הכופרים, ולבצע פיגועי טרור בכל אמצעי העומד לרשותם נגד אזרחים וכוחות הביטחון.

סידורי האבטחה של טרודו אינם נותנים מענה הולם לאיום הטרור. פיגועי הטרור רבי הנפגעים החוזרים ונישנים באירופה צריכים לשמש נורה אדומה עבור שירותי הביטחון בקנדה, ולהוביל לשינוי מיידי של תפיסת האבטחה של טרודו, מוסדות המדינה והמקומות הציבוריים. שאננות עלולה להתפרש כמטרה קלה עבור המדינה האסלאמית.