עבור לתוכן העמוד
Menu

ביקורו של שר החוץ המצרי בישראל

ביקורו של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בישראל השבוע (10.7) הוא ללא ספק חשוב ומעודד במזרח התיכון השקוע במלחמות אין ספור. הוא מהווה את הצעד השלישי המשמעותי של סיסי בחימום היחסים עם ישראל – החזרת השגריר המצרי לישראל לפני שישה חודשים, הצהרתו במאי שעבר כי הוא רוצה לעזור לישראל ולפלסטינים להגיע להסכם שלום ועכשיו ביקור […]

ביקורו של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בישראל השבוע (10.7) הוא ללא ספק חשוב ומעודד במזרח התיכון השקוע במלחמות אין ספור. הוא מהווה את הצעד השלישי המשמעותי של סיסי בחימום היחסים עם ישראל – החזרת השגריר המצרי לישראל לפני שישה חודשים, הצהרתו במאי שעבר כי הוא רוצה לעזור לישראל ולפלסטינים להגיע להסכם שלום ועכשיו ביקור שר החוץ. ביקורים של שרי חוץ מצרים בישראל הם נדירים. בדרך כלל היו שרי החוץ של ישראל, ראשי ממשלתה ונשיאיה נועדים עם עמיתיהם בקהיר. זו על כן גם עדות על התפתחותו הטובה של השת"פ הביטחוני בין שתי המדינות בעיקר בתחום המודיעיני.

יתכן מאד שסיסי היה רוצה להרחיב את שיתוף הפעולה עם ישראל לתחומי כלכלה, מדע, הייטק וחקלאות נושאים שמצרים זקוקה להם מאד. נראה עם זאת שהוא מעדיף לנקוט בזהירות כדי לא לקומם עליו את האליטות הישנות המורכבות בעיקר מן הממסד האסלמאי ומזרמים לאומנים מן האסכולה של נאצר שנשארו עויינים לישראל למרות 37 שנות שלום. עדיף מבחינתו של סיסי להתחיל לקדם את היחסים עם ישראל באמצעות טיפול בנושא הפלסטיני שם יש למצרים ותק רב עוד מתקופתם של סדאת ומבארק. יתכן איפוא שמדובר כאן במעין מבוא להרחבה משמעותית של היחסים.

חשוב גם להדגיש כי הביקור מורה גם על התחזקות ביטחונו העצמי של סיסי אחרי שנתיים בשלטון ורצונו להפגין את חשיבותה ועוצמתה של מצרים באזור. סיסי הצליח להחזיר למצרים את יציבותה במידה רבה. בתחום הכלכלי הצמיחה ב-2015 הגיעה ל- 4.2% והצפי הוא לצמיחה דומה ב- 2016. זה אינו מספיק למדינה של 90 מיליון תושבים עם אחוז עוני גבוה ובסיס כלכלכי רעוע, אך זו התחלה טובה אחרי חמש שנות משבר מאז נפילתו של מבארק. סיסי גם יכול להצביע על הצלחה יחסית במלחמה בטרור האסלאמי בצפון סיני שם הצליח צבאו להרוג כ- 1000 מחבלים ולצמצם את התקפותיהם, אם כי רב המרחק עדין ממיגורם הסופי.

סאמח שוכרי אמר כי צריך להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים – מה שישפיע לטובה גם על האזור כולו. אלה אמירות שמנהיגים באזור ובעולם רגילים לזרוק לחלל, אלא שכולם יודעים שהסכם עם הפלסטינים לא ישנה את מטרת האירגונים הג'יהדיסטים לכפות ח'ליפות אסלאמית על מדינות המזרח התיכון והעולם כולו. עם זאת כאשר מעצמה כמצרים מוכנה להטיל את כל כובד משקלה חייבים שני הצדדים ישראל והפלסטינים להתחשב בה. ברם, הפער בעמדותיהם  הוא כה רחב שיש למצרים עבודה רבה רבה לפני שנראה תזוזה כלשהי. מכל מקום, שוכרי לא הביא עימו בשורה של רעיונות חדשים ואף הזכיר את היוזמה הצרפתית שאינה מקובלת על ישראל. גם היוזמה הערבית אינה עונה על דרישותיה של ישראל למו"מ דו-צדדי ישיר ללא תנאים מוקדמים עם הפלסטינים.

אומנם נראה שיש לראות ביקור זה גם בקונטקסט האזורי של גיבוש גוש של מדינות פרגמטיות כגון סעודיה, מדינות המפרץ וירדן יחד עם מצרים מול הטרור האסלאמי והחתירה האיראנית באזור. גם טורקיה שינתה את מדיניותה והיא נוקטת במהלכי פיוס מול ישראל ורוסיה. האם תוכל ישראל לקרב בין טורקיה למצרים? ספק רב. ארדואן אמר בשבוע שעבר כי מצרים צריכה לעשות עוד מרחק רב לפני שניתן יהיה לקדם את היחסים בין שתי המדינות. טורקיה המונהגת ע"י שלטון אסלאמי הקרוב לאידיאולגיה של האחים המוסלמים תתקשה להגיע להבנה עם מצרים שם אסורה פעילותם ומנהיגי תנועתם ובכללם הנשיא לשעבר מורסי נמצא בכלא ואף נידון למות.

אכן ביקורו של שוכרי הוא נושא לספקולציות רבות שכן המזרח התיכון הנמצא באנדרלמוסיה מחפש לשוא מאין תבוא הישועה. בכלל לא בטוח שתבוא מתיווך מצרי בין ישראל לפלסטינים. מספיק יהיה אם יקודמו היחסים בין שתי המדינות.