עבור לתוכן העמוד
Menu

קנדה רואה ברב-תרבותיות גורם מסכל טרור

מדיניות ביטחון הפנים החדשה של קנדה בתקופת שלטונו של ג'סטין טרודו עשויה להיתפס על ידי ארגוני הטרור האסלאמיים כתור זהב לבניית תשתיות טרור בקנדה, ולהפוך את קנדה לבסיס לגיוס כספים ופעילים. רלף גודל, השר לביטחון הציבור בממשלת קנדה הציג במאמר באתר הפינגטון פוסט (6.6.16)1 את תפיסת ביטחון הפנים החדשה ההולכת ומתעצבת בימים אלה. המדיניות החדשה נשענת לדברי גודל […]

מדיניות ביטחון הפנים החדשה של קנדה בתקופת שלטונו של ג'סטין טרודו עשויה להיתפס על ידי ארגוני הטרור האסלאמיים כתור זהב לבניית תשתיות טרור בקנדה, ולהפוך את קנדה לבסיס לגיוס כספים ופעילים.

רלף גודל, השר לביטחון הציבור בממשלת קנדה הציג במאמר באתר הפינגטון פוסט (6.6.16)1 את תפיסת ביטחון הפנים החדשה ההולכת ומתעצבת בימים אלה.

המדיניות החדשה נשענת לדברי גודל על איזון בין השמירה על הביטחון לבין הגנה על הערכים הקנדיים, הזכויות והחירויות והיותה של קנדה חברה פתוחה המקדמת בברכה את הכלל.

"איננו יכולים ליהנות מזכויות ומחירויות הפרט ללא ביטחון ציבורי אפקטיבי, ואולם עלינו להשיג את הביטחון הציבורי בדרכים שאינן פוגעות באותה מהות שאנו מבקשים להגן", כתב גודל שהסביר כי הפלורליזם התרבותי הוא מקור עוצמה וביטחון עבור קנדה.

גודל כינה את פיגועי הטרור באוקטובר 2014 בקוויבק ובפרלמנט באוטווה "טרגדיה" (ולא טרור) ופרט את הנקודות המרכזיות במדיניות החדשה שנועדה להתמודד עם האיום של "טרגדיה" דומה בעתיד:

  • שיפור הסדרי מעבר הגבול בין קנדה לארה"ב,ובין היתר כדי להביא לקבלת אישור ביטחוני כבר בשטח קנדה לפני הכניסה לארה"ב.
  • יישומה של מערכת איסוף מידע בסיסי על העוזבים את קנדה כדי לסתום פרצה ביטחונית שהייתה קיימת עד כה,ואשר תוכל מעבר לנושא הטרור לסייע במקרים של חשש לחטיפת ילדים,הברחת בני אדם, הגעה של טרוריסטים, ונתונים על מהגרים.
  • בחינה של רשימת אסורי הטיסה מסיבות ביטחוניות כדי להוציא ממנה אנשים תמימים.
  • הקמת וועדת ביטחון לאומית פרלמנטרית שלחבריה תהיה גישה למידע מסווג,והמנדט שלה יהיה להבטיח את השמירה על האיזון בין ביטחון לזכויות ולחירויות של הציבור.
  • הקמת משרד ארצי חדש לקשר הקהילות השונות,ואשר מטרתו תהיה לפתח מומחיות בזיהוי אנשים העלולים להיות נתונים לרדיקלזציה לאלימות.אנשי המשרד יצרו איתם קשה באופן קונסטרוקטיבי כדי לסכל "טרגדיות" לפני התרחשותן.
  • בחינת יכולת ההתגוננות מפני איום הסייבר,וזאת בשיתוף פעולה בין משרדי הממשלה והמגר הפרטי.

ביצוע תיקונים בחוק C-51, שיכללו בין היתר הגנה מלאה בחוק לפעולות מחאה ופעילות הסברה, תיקון הליכי הערעור על רשימת אסורי הטיסה, הגדרה מדויקת יותר של "תעמולת טרור" ובחינה כוללת של החוקים נגד הטרור בתום שלוש שנים.

מדיניות ביטחון הפנים החדשה של קנדה בתקופת שלטונו של ג'סטין טרודו עשויה להיתפס על ידי ארגוני הטרור האסלאמיים כתור זהב לבניית תשתיות טרור בקנדה, ולהפוך את קנדה לבסיס לגיוס כספים ופעילים.

טרודו חזר והבהיר, כי ערכי האסלאם אינם עומדים בסתירה לדמוקרטיה החילונית המערבית, וכי הלקח המרכזי של פיגועי ה-11 בספטמבר הינו שבכל פעם שמתרחש פיגוע טרור יש להפריד בין הטרור לבין האסלאם.

הדרג המדיני והביטחוני הבכיר בקנדה מאמץ תפיסה חדשה השונה לחלוטין מזו של הממשלה הקונסרבטיבית בראשות סטיבן הרפר שהציגה את "האסלאמיזם"כאיום על הביטחון הלאומי של קנדה.

היא אינה מזהה איום בקרב המנהיגים הדתיים המוסלמים הקיצונים או באידאולוגיה של האחים המוסלמים, חיזב אל-תחריר וארגונים אחרים הפועלים בקנדה. לדידה, איום הטרור קיים אצל יחידים המתפתים לרדיקליזציה, ואדרבה היא סבורה, כי המנהיגות המוסלמית הדתית, כולל זו המזוהה עם האחים המוסלמים, היא בעלת ברית בהתמודדות עם "הטרגדיות".

קנדה עוברת תהליך מואץ של שינוי דמוגרפי הנשען על הגירה מסיבית ממדינות מוסלמיות. בשנת 2016 ייקלטו בקנדה 48 אלף פליטים סורים, רובם המוחלט מוסלמים. המפלגה הקונסרבטיבית מאשימה את הממשלה באימוץ מדיניות מקלה בנושא הטרור ובהעדפת הפליטים המוסלמים מסוריה על פני היזידים, הנוצרים והכורדים משיקולים אלקטורליים בלבד, כפי שבא הדבר לידי ביטוי בקיצור תקופת ההמתנה לקבלת אזרחות לשלוש שנים בלבד, ובכך נסללה הדרך להצבעתם של הפליטים הסורים בבחירות הבאות.

1http://www.huffingtonpost.ca/ralph-goodale/fixing-canada-national-security-framework_b_10309798.html