עבור לתוכן העמוד
Menu

מי יעמוד בראש הנהגת חמאס?

עפ"י דיווח בעיתון "ראי אליום" מ-16 ביוני, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, הודיע למקורביו כי לא יציג את מועמדותו פעם נוספת בבחירות הפנימיות בתנועה לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית. הוא צפוי להודיע על כך רשמית לקראת ההתמודדות בבחירות שיתקיימו בסוף השנה. אישור לדברים האלה נתן גם ד"ר מחמוד א-זהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס […]

עפ"י דיווח בעיתון "ראי אליום" מ-16 ביוני, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, הודיע למקורביו כי לא יציג את מועמדותו פעם נוספת בבחירות הפנימיות בתנועה לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית.

הוא צפוי להודיע על כך רשמית לקראת ההתמודדות בבחירות שיתקיימו בסוף השנה.

אישור לדברים האלה נתן גם ד"ר מחמוד א-זהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס בראיון שהעניק לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-16 ביוני כשאמר כי התקנון הפנימי של תנועת חמאס מונע מח'אלד משעל להציג את מועמדותו פעם נוספת בבחירות הקרובות.

עפ"י מקורות בחמאס, הרקע להחלטתו של משעל נובע מהקרע שחל ביחסיו עם הנהגת החמאס ברצועה מאז מבצע "צוק איתן" ואם היחסים ביניהם היו תקינים אפשר היה למצוא דרך לשנות את התקנון הפנימי ולאפשר למשעל להתמודד ולזכות פעם נוספת בתפקיד.

המתיחות הגדולה ביותר הינה בין ח'אלד משעל למחמד דף, ראש הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" הנחשב לאיש החזק בחמאס ומי שיש לו יחסים הדוקים עם חזבאללה ואיראן.

ח'אלד משעל מוביל מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, קו אנטי שיעי, נגד נשיא סוריה בשאר אסד, ארגון חזבאללה ואיראן.

משעל חבר לקואליציה הסונית בראשות סעודיה-טורקיה וקטאר והעביר את מפקדת חמאס מדמשק לדוחא.

המשבר בהנהגת חמאס מתרחש בשיא העימות בין המחנה הסוני בראשות סעודיה למחנה השיעי בראשות איראן אשר נכשלה במאמציה לשכנע את ח'אלד משעל לחדש את הקשרים עמה תמורת סיוע כספי מסיבי לתנועה.

למרות המתיחות ביחסים בין טהרן לח'אלד משעל המשיכה איראן לתמוך בכסף ובנשק בזרוע הצבאית של חמאס.

מתיחות נוספת קיימת ביחסי תנועת חמאס עם מצרים מאז עליית הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי לשלטון, הנשיא המצרי מאשים את חמאס בסיוע לפעולות הטרור של תנועת "האחים המוסלמים" במצרים ולארגון דאע"ש בסיני.

א-סיסי מפעיל לחץ על ממשל חמאס ברצועה באמצעות סגירת מעבר רפיח ברוב ימות השנה בגלל תמיכתה בגורמי הטרור של האסלאם הקיצוני במצרים.

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, ניתן להעריך כי ארבע דמויות מהנהגת חמאס יתמודדו בבחירות הפנימיות הקרובות, "מועצת השורא" (המועצה המייעצת) של התנועה, המונה 60 חברים, אמורה להתכנס ולבחור את יו"ר הלשכה המדינית הבא.

המועמדים לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית הבא הינם:

אסמעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית, מי שהיה ראש הממשלה הפלסטינית ב2007 ובעבר הרחוק יותר הרל"ש של השיח' אחמד יאסין, מייסד תנועת חמאס.

ד"ר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית, בשנות ה90 הוא שימש כבר בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית לפני שהוחלף ע"י ח'אלד משעל, הוא מתגורר בקהיר ויש לו קשרים טובים עם ההנהגה המצרית.

ד"ר מחמוד א-זהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, נחשב כנציגה של איראן בהנהגת התנועה, מדובר בדמות דומיננטית המציגה קו נוקשה נגד הרש"פ וישראל.

יחיא אלסינוואר, ממייסדי תנועת חמאס ביחד עם השיח' אחמד יאסין ב1987,הוא בילה שנים ארוכות בכלא הישראלי ועם שחרורו השתלב בצמרת הזרוע הצבאית של התנועה לצדו של מחמד דף.

בחירת המנהיג החדש של תנועת חמאס תצביע לאיזה כיוון מעוניינת הנהגת התנועה להתקדם בשנה הקרובה, האם לקראת פיוס עם איראן ונטישת המחנה הסוני בראשותה של סעודיה או להמשך המצב הקיים תוך מציאת נוסחה לשיפור היחסים עם איראן.

רוב חברי ההנהגה של חמאס גורסים שהתנועה צריכה לשמור על נייטרליות ולא להתערב במאבקים בין איראן השיעית למחנה הסוני בראשות סעודיה ולנסות להרוויח משני העולמות.

הציפייה בקרב תושבי רצועת עזה היא שתנועת חמאס תיבחר מנהיג שישכיל למצוא את הדרך לשקם במהירות את רצועת עזה ולהסיר את המצור מעל הרצועה.

ברצועה מקווים שהמנהיג החדש יידע לשפר את היחסים עם מצרים, להתפייס עם הרש"פ ולהביא לפתיחתו של מעבר רפיח באופן קבוע ולא דווקא להתעמת באופן צבאי עם ישראל.