עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים לא נעתרת לנסיונות הפיוס של חמאס.

מצרים איננה חוזרת בה מההאשמות שהפנתה כלפי תנועת חמאס כי אנשיה היו מעורבים ברצח התובע הכללי המצרי השאם ברכאת ב-29 ביוני 2015 באמצעות מכונית תופת שהופעלה בסמוך לשיירה שבה נסע בקהיר. למרות מאמציה של תנועת חמאס להתפייס עם מצרים ולהכחיש את מעורבותה ברצח, פרסם התובע הכללי המצרי נביל צאדק ב-7 במאי הודעה רשמית שבה מסר […]

מצרים איננה חוזרת בה מההאשמות שהפנתה כלפי תנועת חמאס כי אנשיה היו מעורבים ברצח התובע הכללי המצרי השאם ברכאת ב-29 ביוני 2015 באמצעות מכונית תופת שהופעלה בסמוך לשיירה שבה נסע בקהיר.

למרות מאמציה של תנועת חמאס להתפייס עם מצרים ולהכחיש את מעורבותה ברצח, פרסם התובע הכללי המצרי נביל צאדק ב-7 במאי הודעה רשמית שבה מסר כי העביר את תיקיהם של 67 נאשמים מתנועת "האחים המוסלמים" לבית הדין הפלילי המצרי בתום החקירה עמם.

בהודעה נאמר כי הנאשמים קשרו קשר עם גורמים בזרוע הצבאית של חמאס ועם הנהגת "האחים המוסלמים" שנמלטה לחו"ל כדי לפגוע בכמה מסמלי המדינה במטרה ליצור אנדרלמוסיה וחוסר יציבות במצרים.

לצורך כך, נאמר בהודעה, הם הקימו קבוצות "איכותיות" מיוחדות שחלק מהן עבר אימונים קרביים במחנות של תנועת חמאס שכללו הכנת מטעני נפץ, תקשורת מאובטחת ומעקב אחרי אישים במצרים.

העברת הנאשמים למשפט בבית הדין הפלילי המצרי ופרסום ההודעה הרשמית מטעם הפרקליטות המצרית מעידים על כך שהמשטר המצרי דחה את כל ההסברים  ונסיונות השכנוע של תנועת חמאס וכי הוא נחוש למצות את הדין עם הנאשמים מבלי לבטל את הקשר שלהם לתנועת חמאס.

שר הפנים המצרי מג'די עבד אלע'פאר האשים לפני כחודשיים במסיבת עיתונאים רשמית שכינס את תנועת חמאס במעורבות ברצח התובע הכללי המצרי.

חמאס הכחישה נמרצות את ההאשמות המצריות אך חששה מסנקציות חמורות של מצרים נגדה שיערערו את יציבות שלטונה ברצועת עזה.

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, פנה לעזרה לבית המלוכה הסעודי, בעקבות הלחצים הסעודים ניאותה מצרים לקבל משלחת רמת דרג של חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק ,סגן יו"ר הלשכה המדינית של התנועה.

ביקורה של משלחת חמאס במצרים נמשך יומיים והיא נפגשה עם צמרת המודיעין המצרי, אח"כ היא יצאה להתייעצויות עם הנהגת התנועה בדוחא ושבה  למצרים כדי לחתום על מסמך מפורט שבו היא מתחייבת שלא להתערב בענייניה הפנימיים של מצרים ולא לפגוע בביטחון הלאומי המצרי.

החיזור של חמאס אחרי מצרים בא לידי ביטוי גם בצעדים פומביים. בכירי התנועה הכחישו בראיונות לתקשורת כל קשר מנהלי או מבצעי לתנועת "האחים המוסלמים" במצרים, ברצועת עזה הורדו שלטים וכרזות ענק שבהם נראו מנהיגי "האחים המוסלמי" לצד מנהיגי חמאס ואמצעי התקשורת של חמאס הפסיקו את הביקורת על שלטונו של הנשיא א-יסי.

גם במצרים ננקטו צעדים הדדים והופסקה ההתקפה על חמאס באמצעי התקשורת הרשמיים.

אולם למרות הרגיעה התקשורתית היחסית בין מצרים לחמאס נראה כי מצרים לא השתכנעה מהטענות ומההכחשות שהשמיעו בכירי התנועה במהלך ביקורם במצרים.

הראיה הבולטת לכך הינה העובדה שלא חל שום שינוי בהתייחסות המצרית למעבר רפיח שהוא פתח היציאה היחיד מרצועת עזה לעולם הערבי.

מצרים לא נכנעה ללחצים הסעודיים, לא "קנתה" את הההכחשות של חמאס, היא ממשיכה להעריך כי חמאס מסייעת באופן פעיל לתנועת "האחים המוסלמים" במצרים וכי יש לה שיתוף פעולה מבצעי הדוק עם שלוחת דאע"ש בסיני הנקראת "מחוז סיני".

שיתוף הפעולה עם דאע"ש כולל אימונים שעורכים אנשי הזרוע הצבאית של חמאס לפעילי דאע"ש, סיוע לוגיסטי וטיפול רפואי לפצועי דאע"ש בבתי החולים ברצועה בתמורה לכך שדאע"ש מסייע בהברחת נשק מסיני לזרוע הצבאית בתוך הרצועה.

מצרים גם ערה למאמצים של חמאס המתואמים עם טורקיה לנסות ולהשיג לנשיא ארדאן "דריסת רגל " ברצועת עזה שיפחיתו במידה רבה את התלות של חמאס במצרים.

התכנון החמאסי-טורקי הוא להקים נמל ימי צף או לפתוח קו תעבורה ימית מרצועת עזה לקפריסין הטורקית, בהסכמת ישראל, כדי להקל את המצור ולהעביר כמויות אדירות של סחורות לרצועה בבלעדיות של טורקיה.

טורקיה מעניקה מקלט מדיני למנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים ומפלגת השלטון בה הנקראת "הצדק והפיתוח" היא חלק מתנועת "האחים המוסלמים" העולמית.

נראה כי המשטר המצרי נחוש שלא לעשות שום מחווה כלפי תנועת חמאס מכיוון הוא איננו מאמין להבטחותיה והוא מעדיף להמשיך בלחץ בלתי פוסק עליה כדי לנתק אותה משיתוף פעולה עם גורמי הטרור הפועלים נגד משטר א-סיסי במצרים.

גם הקשר של חמאס עם המשטר הטורקי הוא לצנינים בעיני המשטר המצרי אשר מקווה, ואולי אף פועל בין השאר בערוצים השקטים מול ישראל, כדי שטורקיה לא תקבל שום דריסת רגל ברצועת עזה בתמורה לנרמול היחסים עם ישראל.