עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכנות שביוזמה הצרפתית

שר החוץ של צרפת מגיע לשיחות בישראל וברשות הפלסטינית כדי לקדם את היוזמה הצרפתית שבסיסה וועידה בינלאומית, שתקים "פורום תומך" בינלאומי בשיחות בין ישראל לפלסטינים. אם לא יושג הסכם – תכיר צרפת במדינה פלסטינית. בסוף השבוע פורסם כי אם יסכימו הפלסטינים להכיר "במדינה יהודית" תרכך ישראל את התנגדותה ליוזמה. הבעיה היא שבנוסחים המקוריים של היוזמה […]

שר החוץ של צרפת מגיע לשיחות בישראל וברשות הפלסטינית כדי לקדם את היוזמה הצרפתית שבסיסה וועידה בינלאומית, שתקים "פורום תומך" בינלאומי בשיחות בין ישראל לפלסטינים. אם לא יושג הסכם – תכיר צרפת במדינה פלסטינית. בסוף השבוע פורסם כי אם יסכימו הפלסטינים להכיר "במדינה יהודית" תרכך ישראל את התנגדותה ליוזמה.

הבעיה היא שבנוסחים המקוריים של היוזמה אמנם הזכירה צרפת את "המדינה היהודית", אבל הדיפלומטיה הפלסטינית השקיעה מאמץ רב להוציא את הניסוח הזה מן היוזמה, תוך איום בפסילתה, ולא ברור איך תוכל עכשיו צרפת להחזיר נוסח זה למקורו.

על מנת לעקוף את ההתנגדות של ישראל ליוזמה, שהיא בבחינת מנוף להסדר כפוי בהובלת צרפת, ואת התנגדות הפלסטינים לעצם העיקרון של שיחות עם ישראל, החליטו הצרפתים לכנס את הפורום הבינלאומי ללא השתתפות ישראל והפלסטינים.

הפלסטינים בירכו על הפורמט הזה, כי הוא קרוב ליוזמתם לכנס קבוצת דיון בינלאומית שתנסח פתרון לבעיה הפלסטינית כדוגמת הפורומים הבינלאומיים על סוגיית הגרעין האיראני, וחיפוש פתרון לסוריה.

גישה כזאת מסוכנת מאוד מכיוון שאם רוצים להשוות את הפתרון לבעיה הפלסטינית למשבר סוריה- הרי הבעיה הפלסטינית חייבת להתפתח למימדי איום המצדיקים זאת. ההיקף המצומצם של האינתיפאדה הפלסטינית לא מצדיק זאת, ואכן יש בתוך חוגי פתח הטוענים טענה זאת, והם לוחצים למאבק מזויין בהיקף מלא כדי לגרור את העולם לכפות פתרון.

בשלב הזה אבו מאזן מתנגד לכך, אך האינטרס הפלסטיני והמעורבות הצרפתית עלולים להוביל לכך.