עבור לתוכן העמוד
Menu

מנהרות-הנשק האסטרטגי של חמאס

הזרוע הצבאית של חמאס ידעה כבר לפני כמה ימים כי צה"ל חשף את המנהרה ההתקפית שחפר לשטח ישראל. היא זיהתה את עבודות החפירה של כלי ההנדסה של צה"ל במקום וידעה כי זו רק שאלה של זמן עד שהנושא יתפרסם באמצעי התקשורת הישראלים והיא נערכה בהתאם. הקרב בין ישראל לחמאס הוא כעת קרב תקשורתי, המאבק הוא […]

הזרוע הצבאית של חמאס ידעה כבר לפני כמה ימים כי צה"ל חשף את המנהרה ההתקפית שחפר לשטח ישראל. היא זיהתה את עבודות החפירה של כלי ההנדסה של צה"ל במקום וידעה כי זו רק שאלה של זמן עד שהנושא יתפרסם באמצעי התקשורת הישראלים והיא נערכה בהתאם.

הקרב בין ישראל לחמאס הוא כעת קרב תקשורתי, המאבק הוא על התודעה של הציבור הפלסטיני ברצועה. ישראל רוצה להראות כי מצאה פיתרון טכנולוגי לסוגיית המנהרות ואילו תנועת חמאס, שרוצה לשמור על מורל גבוה של הציבור העזתי, מנסה להמעיט בחשיבות ההצלחה הישראלית ופרסמה הודעה כי המנהרה שנתגלתה על ידי ישראל איננה אלא "טיפה בים" במסגרת ההפתעה שהכינה "ההתנגדות" לישראל.

במקביל מנסה חמאס לחזק את אלמנט ההרתעה, אתר האינטרנט של חמאס "אלרסאלה" פרסם ידיעה כי בית המשפט הצבאי של חמאס גזר עונשי מוות בתליה על חמישה תושבי עזה ששיתפו פעולה עם ישראל.

עפ"י הידיעה, אחד מהם שעבד עם השב"כ הישראלי מאז שנת 2008 ועד שנתפס, מסר לישראל מידע על המנהרות הסמוכות לגבול הרצועה.

החשש העיקרי של תנועת חמאס הוא שישראל הצליחה לעשות פריצת דרך משמעותית ומצאה פיתרון טכנולוגי שינטרל את סכנת המנהרות.

היא חוששת שישראל תשמוט מתחת לרגליה את שטיח היתרון שהיה לה, המנהרות נחשבות כנשק אסטרטגי חשוב של התנועה לצד הרקטות ופצצות המרגמה לטווח קצר.

תשובה ישראלית הולמת לסוגיית המנהרות תהווה מכה לאסטרטגיה של חמאס שמטרתה להפתיע את ישראל באמצעות המנהרות, לחדור לשטחה, לבצע פיגוע הרג המוני ולחטוף חיילים ואזרחים כבני ערובה.

 

פגיעה באלמנט "ההפתעה" של חמאס

חשיפת פתח המנהרה ההתקפית של חמאס בשטח ישראל פגעה במסע התעמולה של חמאס והלוחמה הפסיכולוגית שהיא ניהלה נגד ישראל בחודשים האחרונים.

באחרונה גברו ההצהרות של גורמים בכירים בתנועת חמאס בדבר "הפתעה" שמתכננת הזרוע הצבאית של התנועה לישראל, מהות ההפתעה הייתה קשורה בהתקפה צבאית מקדימה על ישראל באמצעות המנהרות.

הראשון להודיע על ההפתעה הצפויה היה אסמעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס.

בנאום שנשא אסמעיל הניה ב-7 בינואר בחאן יונס הוא הודיע: " תנועת חמאס תפתיע את העולם בכל מערכה עתידית עם הכיבוש (הישראלי) במקרה שיחשוב לעשות מעשה טיפשי כלפי הרצועה…אנו בונים את הכוח ברצועת עזה מעל הקרקע ומתחת לקרקע ומאחורי קווי האויב, לא רק כדי להגן על עזה אלא כדי לשחרר את מסגד אלאקצא".

בנאום אחר טען אסמעיל הניה כי "מספר המנהרות בעזה הוא כפליים ממספר המנהרות שהיו בוייטנאם".

 

עיקרון "המכה המקדימה"

הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס שהושג בתום מבצע "צוק איתן" בתיווכה של מצרים הינו מטעה, השקט היחסי בדרום הארץ הוא מדומה. חמאס מעולם לא ויתרה על המלחמה בישראל וכוונותיה לא השתנו.

עפ"י בכירים בתנועת חמאס, התנועה נמצאת מאז סיום מבצע "צוק איתן"  ב"שלב ההכנה וההצטיידות" (מרחלת אלאעדאד ואלתג'היז-בערבית) לקראת סבב הלחימה הבא מול ישראל שבו נעשות כל ההכנות הלוגיסטיות להביא את הארגון למוכנות צבאית מלאה לאחר השלמת חפירת המנהרות וייצור מלאי מספיק של רקטות.

המנהרות מוגדרות בחמאס כ"נשק אסטרטגי" שמגשר על הפער האיכותי בין הנשק של החמאס לבין הנשק שבידי צה"ל. המנהרות מוגנות היטב מפני הפצצות ארטילריות ואוויריות  והן משמשות להסתרת אמצעי לחימה הנחשבים ל"נשק איכותי", כמו רקטות ארוכות טווח, וחלק מהן משמשות לצורך חדירה לשטח ישראל.

 

בתנועת חמאס אומרים כי הזרוע הצבאית נמצאת במרוץ נגד הזמן מול ישראל, היא רוצה להשלים את חפירת המנהרות ההתקפיות לפני שצה"ל יבנה את "הגדר החכמה" לאורך גבול רצועת עזה שמאפשרת לו לגלות ולהתריע מפני חפירת מנהרות לעבר ישראל.

ברחוב העזתי מדברים רבים על ההפתעה האסטרטגית שמכינה תנועת חמאס לישראל באמצעות המנהרות ההתקפיות, מזלט"ים ממולכדים מתוצרת איראן המכונים "אבאביל" והנחתת כוחות הקומנדו הימי של התנועה בחופי ישראל.

המצב שנוצר בשטח בין ישראל לתנועת חמאס הוא מצב שניתן לדמותו לדו- קרב בין שני אקדוחנים, מי שיקדים לשלוף ולירות ראשון הוא זה שיצליח לפגוע אנושות ביריבו.

 

תנועת חמאס רוצה להיות היוזמת את סבב הלחימה הבא מול ישראל,כדי שתפתיע אותה ותנחית עליה "מכה מקדימה"(דרבה אסתבאקיה- בערבית) באמצעות  החדרת מאות לוחמים לשטחה דרך המנהרות ודרך הים לצורך ביצוע טבח המוני וחטיפת אזרחים.

חשיפת המנהרה של חמאס על ידי צה"ל היא סימן מעודד מבחינתה של ישראל אולם הסכנה לא חלפה, בשטח נמצאות ככל הנראה עוד מנהרות וייתכן שהזרוע הצבאית של חמאס תנסה בטווח הזמן הקרוב לבצע פיגוע בתוך שטח ישראל באמצעות מנהרה.

לחמאס יש אינטרס לשפר עכשיו את תדמיתה שנפגעה בעקבות חשיפת המנהרה על ידי ישראל ולהוכיח כי הפיתרון הטכנולוגי החדש של ישראל איננו יעיל.

לכן, סביר להניח שהזרוע הצבאית של חמאס תשאף לבצע פיגוע חטיפה של אזרחים או חיילים ישראלים כדי לזרז גם את עסקת החילופין שהיא מתכננת לעשות עם ישראל בתמורה לארבעת הישראלים שהיא מחזיקה בידיה.