עבור לתוכן העמוד
Menu

מחמוד עבאס נאחז בקרנות המזבח

עפ"י גורמים בכירים בתנועת פת"ח, קרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ נקלע למבוי סתום לאחר שמחמוד עבאס החליט שלא להיענות, בשלב הזה, לדרישת כמה מחברי הועדה המרכזית של תנועת פת"ח ולא למנות לעצמו סגן שיהפוך במידת הצורך למחליפו בתפקיד עד לעריכת בחירות לנשיאות בשטחים. מחמוד עבאס שחגג השבוע את יום הולדתו ה-82 ממסמס את הדרישה […]

עפ"י גורמים בכירים בתנועת פת"ח, קרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ נקלע למבוי סתום לאחר שמחמוד עבאס החליט שלא להיענות, בשלב הזה, לדרישת כמה מחברי הועדה המרכזית של תנועת פת"ח ולא למנות לעצמו סגן שיהפוך במידת הצורך למחליפו בתפקיד עד לעריכת בחירות לנשיאות בשטחים.

מחמוד עבאס שחגג השבוע את יום הולדתו ה-82 ממסמס את הדרישה למנות לו סגן בתירוצים שונים, כנראה שהוא נבהל מהרעיון הזה ומהשלכותיו לאחר ההתנגדות העזה שבה נתקל למנות למחליפו את ד"ר צאיב עריקאת.

מבקריו של עבאס טוענים כי התנהלותו נובעת מאינטרסים אישיים, הוא עדיין לא מצא את הדמות בתנועת פת"ח שהוא יכול לסמוך עליה שתבטיח, לאחר פרישתו, את שלומו ושלום בני משפחתו ואת השמירה על האינטרסים הכלכליים שלהם, לכן הוא מעדיף להמשיך ולהיאחז בקרנות המזבח בתפקידו כיו"ר הרש"פ.

נראה כי למרות המתיחות העזה בין תנועת פת"ח לבין תנועת חמאס יש קונצנזוס סמוי של בכירי שתי התנועות כי הגיע זמנו של מחמוד עבאס לרדת מהבמה הפוליטית ולפנות את הכסא למועמד מתאים אחר.

ההערכה בקרב רבים בשטחים היא כי למחמוד עבאס יש החלטה אסטרטגית למשוך את מאמצי הפיוס עם חמאס עד אין קץ כדי להבטיח את המשך שלטונו כשלמעשה הוא איננו מעוניין בקיום בחירות בשטחים.

בכירי תנועת הפת"ח הרואים את עצמם כיורשים פוטנציאלים של מחמוד עבאס לא ויתרו על שאיפתם הפוליטית. מרוואן ברגותי, חבר הועדה המרכזית של פת"ח, המוחזק בכלא בישראל לאחר שנדון לארבעה מאסרי עולם, מנהל קמפיין אגרסיבי מתוך כותלי הכלא כדי למצב את עצמו כיורש האפשרי של מחמוד עבאס בעקבות סקרי דעת הקהל בשטחים שהצביעו על כך שהוא המועמד המועדף של הפלסטינים לתפקיד יו"ר הרש"פ.

דמות אחרת הרואה את עצמה כמחליפה של מחמוד עבאס הינה בכיר פת"ח לשעבר מחמד דחלאן שנהנה מפופלאריות גבוהה ברצועת עזה ובמחנות הפליטים בצפון הגדה.

מחמד דחלאן גורש מתנועת פת"ח ב-2011 לאחר שהואשם בשחיתות במהלך שהוביל מחמוד עבאס ביחד עם כמה ממתנגדיו של דחלאן ומשפטו מתנהל, שלא בפניו, עד עצם היום הזה למרות שיש לו חסינות פרלמנטארית.

הרקע לגירושו מתנועת פת"ח הינו יחסיו האישיים עם מחמוד עבאס ,שדחלאן היה במשך שנים רבות בן טיפוחיו, התדרדרות היחסים ביניהם הגיעה לשפל חסר תקדים ולהאשמות הדדיות בבגידה ובהשתתפות ב "הרעלתו" למוות של יאסר ערפאת.

דחלאן ייסד באחרונה גוף חדש ברצועת עזה הנקרא "הזרם הרפורמיסטי בתנועת פת"ח".

פעילים בזרם הזה, שבהם יש כמה חברי פרלמנט מטעם פת"ח, מקיימים פעילות פוליטית עניפה ברצועת עזה כדי לחזק את כוחו של דחלאן ובאחרונה הם אף נפגשו עם הנהגת ארגון החזית העממית (חז"ע) ברצועת עזה.

מחמוד עבאס חושש מאוד מהתחזקותו של מחמד דחלאן, המקורב מאוד לנשיא מצרים מחמד א-סיסי ושיש לו יחסים טובים עם הנהגת חמאס. מקורביו של מחמוד עבאס מאשימים את מחמד דחלאן כי הוא הקים את "הזרם הרפורמיסטי" כדי לפצל את תנועת פת"ח ולהחליש את כוחה ואולי אף להקים בעתיד מפלגה פוליטית חדשה.

קרב הירושה הביא ליצירת מחנות בתוך תנועת פת"ח של אלה הרואים את עצמם כיורשיו של מחמוד עבאס. הודעתו של סאיב עריקאת באחרונה כי הוא תומך במועמדותו של מרוואן ברגותי לתפקיד יו"ר הרש"פ הגבירה את המתיחות הפנימית בתנועה.

ההערכה הרווחת בקרב בכירי פת"ח היא שמועמדותו של מרוואן ברגותי לתפקיד יו"ר הרש"פ הינה וירטואלית בלבד ואין שום סיכוי שישראל תסכים לשחרורו מהכלא מכיוון שהוא נחשב בעיניה לסמל הטרור של האינתיפאדה השנייה. לכאורה הדבר מגביר את סיכוייהם של מועמדים אחרים לזכות בתפקיד אך הבעייה היא שלמחמוד עבאס אין שום כוונה לפרוש מתפקידו.

עבאס הפסיק לאיים באחרונה על ישראל ועל הקהילה הבינלאומית כי יפרק את הרש"פ וימסור את המפתחות לישראל,כדי להבטיח את המשך שלטונו הוא הודיע כי הקמת הרש"פ הינה "הישג לאומי חשוב" ויש לשמור עליה בכל מחיר.

גם הפיוס הצפוי בין מצרים לתנועת חמאס ישרת את האינטרסים של עבאס ועשוי לחזק את מעמדו. מצרים דורשת כי השליטה במעברים של רצועת עזה, ובעיקר במעבר רפיח, תועבר מידיה של תנועת חמאס לרש"פ.

מחמוד עבאס רואה ב"אינתיפאדת הסכינים" מנוף חשוב להפעלת לחץ על ישראל והוא מעוניין לשמר אותה במאפיינים מסוימים שאינם מסכנים את שלטונו ושיאפשרו לו, בעת הצורך, להסלימה ולרדת מהבמה הפוליטית באש ובתמרות עשן בעיתוי שהוא יקבע כמי שניהל מאבק בישראל עד יומו האחרון בתפקיד.