עבור לתוכן העמוד
Menu

עריקאת תומך בברגותי לתפקיד יו"ר הרש"פ

ההצהרות של ד"ר סאיב עריקאת בימים האחרונים לאמצעי התקשורת בגרמניה, שם שהה בביקור, עוררו סערה גדולה בצמרת תנועת פת"ח והחריפו את המאבק בקרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ. עריקאת, המשמש בתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, שאליו קודם באחרונה ע"י יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי להכשירו לתפקיד היורש, הודיע כי איננו רוצה לרשת את מחמוד […]

ההצהרות של ד"ר סאיב עריקאת בימים האחרונים לאמצעי התקשורת בגרמניה, שם שהה בביקור, עוררו סערה גדולה בצמרת תנועת פת"ח והחריפו את המאבק בקרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ.

עריקאת, המשמש בתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, שאליו קודם באחרונה ע"י יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי להכשירו לתפקיד היורש, הודיע כי איננו רוצה לרשת את מחמוד עבאס וכי מבחינתו מרוואן ברגותי, מזכ"ל תנועת פת"ח המרצה מאסר עולם בכלא הישראלי, הוא המועמד הראוי לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא.

בראיון לערוץ הטלוויזיה הגרמני "דוייטשה וולה",המשדר בשפה הערבית, אמר עריקאת ב-20 בפברואר כי אין לו רצון להיות יו"ר הרש"פ הבא וכי "אם מרוואן ברגותי יציג את מועמדותו לתפקיד יו"ר הרש"פ אני אהיה הראשון לתמוך בו. מי שיירש את מחמוד עבאס יגיע באמצעות הקלפיות, מרוואן ברגותי הוא מפקד לאומי שהקריב את כל חייו למען פלסטין ואם יציג את מועמדותו אתמוך בו".

עריקאת התייחס בראיון גם לאפשרות שבכיר הפת"ח לשעבר מחמד דחלאן שגורש ביוזמת מחמוד עבאס מהתנועה ומהשטחים באשמת שחיתות, יירש את מחמוד עבאס ואמר כי "דחלאן יצא מהזירה הפוליטית הפלסטינית ואיננו מוצע כרגע (כמועמד) לתפקיד".

בצמרת תנועת פת"ח יש תרעומת גדולה בעקבות דבריו של סאיב עריקאת שהתערב ישירות בקרב הירושה והביע תמיכה באחד המועמדים. לא ברור אם עשה את הדבר על דעתו האישית או בתיאום ובידיעת יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

הצהרותיו של עריקאת נתפסות ברחוב הפלסטיני ובתנועת פת"ח בעיקר כהתרסה גלוייה נגד ג'בריל רג'וב, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח, המחשיב את עצמו כמועמד המוביל בתנועה לרשת את מחמוד עבאס.

ג'בריל רג'וב הוביל בגלוי, ביחד עם תוופיק טיראווי, מאבק בוועדה המרכזית של פת"ח נגד כוונתו של מחמוד עבאס להכשיר את סאיב עריקאת ליורשו, הוא אף התראיין בערוץ הטלוויזיה הרשמי של הרש"פ ומתח ביקורת על כך שמחמוד עבאס קידם את סאיב עריקאת לתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ.

המהלך האחרון של עריקאת הפחית את הלחץ הרב שהופעל עליו בתוך תנועת פת"ח שלא להתמודד על תפקיד היורש והכניס לדילמה קשה את ג'בריל רג'וב בכך שהתייצב בגלוי לצדו של מרוואן ברגותי הנהנה, עפ"י סקרי דעת הקהל הפלסטינים, מפופולאריות רבה ברחוב הפלסטיני. עריקאת העביר בדבריו את המסר כי לרג'וב אין את הכוח הפוליטי שיש לברגותי שזכה לכינוי "נלסון מנדלה הפלסטיני".

יש להניח כי מחמוד עבאס, המשמש גם כיו"ר תנועת פת"ח, לא יקרא לסדר את סאיב עריקאת בגלל הצהרותיו האחרונות.

יחסיו של מחמוד עבאס עם ג'בריל רגוב הינם עכורים ועבאס אינו מעוניין בו כיורשו.

סאיב עריקאת הוציא למעשה את עצמו מההתמודדות על פקיד יו"ר הרש"פ שאמורה לתפוס בחודשים הקרובים תאוצה גדולה.

מחמוד עבאס עבר את גיל 81, הוא נהנה מבריאות טובה יחסית אך בתנועת פת"ח יש דרישה להיערך לבאות ולבחור סגן ליו"ר הרש"פ נוכח חוסר האפשרות לקיים בחירות כלליות שטחי הגדה והרצועה בגלל הפיצול ביניהן.

למי שייבחר בתוך מוסדות פת"ח לסגנו של מחמוד עבאס יהיה יתרון בהמשך בהתמודדות על תפקיד יו"ר הרש"פ.

מרוואן ברגותי, הנחשב כאדריכל הטרור של האינתיפאדה השניה, עדיין לא הודיע רשמית כי כוונתו להתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ אולם הוא החל להכשיר את דעת הקהל הפלסטינית לקראת האפשרות כי יתחרה, מתוך הכלא הישראלי, על התפקיד בתקווה שהדבר יסייע לו בעתיד בהפעלת לחץ על ישראל לשחררו מן הכלא. רעייתו פדווא הודיעה בשמו לפני כחודשיים כי הוא שוקל ברצינות את האפשרות הזו.

עריקאת איננו הבכיר הפלסטיני היחיד התומך בגלוי במועמדותו של מרוואן ברגותי כיו"ר הרש"פ הבא.

גם מחמד דחלאן רמז בעבר כי איננו פוסל את האפשרות לתמוך במרוואן ברגותי והוא ידוע גם כאחד המתנגדים העיקריים של ג'בריל רג'וב, בין השניים שוררת יריבות ואיבה במשך יותר משני עשורים.

הצהרותיו של סאיב עריקאת מחזקות עוד יותר את מעמדו של מרוואן ברגותי שנהנה גם מפופולאריות בקרב תומכי חמאס בשטחים.

תנועת חמאס אמורה להציג מועמד משלה בבחירות לתפקיד יו"ר הרש"פ אך אם יתגלעו קשיים במציאת מועמד שכזה היא תתמוך, עפ"י ההערכות בשטחים, בכל אישיות לאומית פלסטינית שיש עליה קונסנזוס לאומי ומקובלת על הרחוב הפלסטיני.

מעמדו של מרוואן ברגותי בציבור הפלסטיני מתחזק גם בגלל תמיכתו ב"אינתיפאדת הסכינים", עם זאת נותרו לו כמה מכשולים עיקריים בדרך לנשיאות הפלסטינית, הוא צריך להיבחר במוסדות תנועת פת"ח כמועמד הרשמי לתפקיד וכרגע המציאות הפוליטית איננה מאפשרת עריכת בחירות בשטחים ושחרור מוקדם שלו מן הכלא הישראלי.

המאבק בקרב הירושה הפלסטיני מחריף וכרגע לא נראה כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הצליח למצוא את הדרך שתתיר את הפלונטר.