עבור לתוכן העמוד
Menu

הסרת הסנקציות מאיראן – המשמעות הפלסטינית

ההסכם בין ארה"ב לאיראן והמעבר לשלב הסרת הסנקציות מעל המעצמה השיעית משפיעה על כל מדינות המזה"ת, וגם על הרשות הפלסטינית. מבחינת הפלסטינים יש כמה זויות להסכם. הרשות ברמאללה מצד אחד מחוייבת להתייצב לצד המחנה הסוני בהנהגת סעודיה, אבל מצד שני שואבת עידוד מכך שמתכונת בינלאומית, ה-5+1 בהנהגת ארה"ב, הגיעה להישג באיראן, ושאותה מתכונת פעילה גם […]

ההסכם בין ארה"ב לאיראן והמעבר לשלב הסרת הסנקציות מעל המעצמה השיעית משפיעה על כל מדינות המזה"ת, וגם על הרשות הפלסטינית. מבחינת הפלסטינים יש כמה זויות להסכם. הרשות ברמאללה מצד אחד מחוייבת להתייצב לצד המחנה הסוני בהנהגת סעודיה, אבל מצד שני שואבת עידוד מכך שמתכונת בינלאומית, ה-5+1 בהנהגת ארה"ב, הגיעה להישג באיראן, ושאותה מתכונת פעילה גם בזירה הסורית ורוצה ליישם מסגרת מקבילה שתכפה את "הלגיטימיות העולמית" על ישראל. לפיכך, ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, חידש עכשיו את רעיון הועידה הבינלאומית.

אבל, שר החוץ שלו, ריאד אל-מאלכי, שמע באחרונה בפריס כי צרפת לא תעלה את הצעת ההחלטה שלה בעניין הפלסטיני במועצת הביטחון, וכי ארה"ב לא תפעיל את מתכונת 5+1 לעניין הפלסטיני. לפיכך, היא לא ממהרת לסייע בסיום האינתיפאדה הנוכחית, מתוך תקווה כי דווקא מתוכה תצא יוזמה בינלאומית. הרשות חוששת כי בשרטוט קווי הגבול החדשים של המזרח התיכון תישכח פלסטין.

מול סעודיה לרשות יש לה בעיה, כי במשבר בסוריה היא תומכת באסד – ממש לא ע"פ מה שסעודיה מצפה בשעת מבחן זו. סעודיה מצפה שכל הכוחות הסוניים יחדדו את מדיניותם נגד איראן וגרורותיה, ובכלל זה אסד.

גם הדילמה של חמאס מחריפה. מתברר כי בעזה פועל אירגון שיעי, "סאברין" על סמך הסכמה ישנה של חמאס לאפשר לאיראן פעילות של "תשיוע"- המרת דת לשיעה, בעזה, ובכך חמאס עובר על קווים אדומים.

מכאן, חידוד משבר סעודיה-איראן על רקע ההסכם עם ארה"ב מחייב את הפלסטינים לקבל החלטות. אך גם ברמאללה וגם בעזה – מתקשים להכריע.