עבור לתוכן העמוד
Menu

המבחן הראשון של הסכם הגרעין

איראן חוגגת את הסרת הסנקציות מעליה לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קבעה כי היא עמדה בכל התחייבויותיה עפ"י הסכם הגרעין עד כה. איראן נכנסת עכשיו לתקופה של עשר שנים שבה ייבחנו כוונותיה האמיתיות בנושא הגרעיני וכוונות המשך התפשטותה במזרח התיכון והפצת רעיונות המהפיכה הח'ומיינסיטית. הסימנים כיום, גם לאחר החתימה על הסכם הגרעין בקיץ שעבר, אינם […]

איראן חוגגת את הסרת הסנקציות מעליה לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קבעה כי היא עמדה בכל התחייבויותיה עפ"י הסכם הגרעין עד כה.

איראן נכנסת עכשיו לתקופה של עשר שנים שבה ייבחנו כוונותיה האמיתיות בנושא הגרעיני וכוונות המשך התפשטותה במזרח התיכון והפצת רעיונות המהפיכה הח'ומיינסיטית.

הסימנים כיום, גם לאחר החתימה על הסכם הגרעין בקיץ שעבר, אינם מבשרים טובות נוכח מה שקורה בתימן, סוריה, כווית ובחריין והעימות המתמשך עם סעודיה, מנהיגת העולם הסוני.

הסרת הסנקציות הבינלאומיות מעל איראן יתנו לה דחיפה כלכלית עצומה, הכספים האיראנים המוקפאים בחשבונות הבנקים בחו"ל בהיקף של כמאה מיליארד דולר יופשרו, ולראשונה מזה עשר שנים איראן תוכל לייצא נפט גולמי לארה"ב ואירופה ולהתחרות עם יריבתה המרה סעודיה ועשרות או מאות חברות בינלאומיות יוכלו לשוב ולפתוח משרדים בטהרן  ולסחור עמה ללא שום מגבלות.

אולם לא כולם באיראן מרוצים מההסכם. למנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי יש השגות עליו ו"משמרות המהפכה האיראנים" מתנגדים לו. בטווח הזמן הקצר מבקרי הסכם הגרעין אולי מרוצים מעצם הסרת הסנקציות מעל איראן אולם בטווח הזמן הרחוק יותר הם סבורים שהעסקה עם המעצמות הייתה מקח טעות.

סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים"  דיווחה ב-16 בינואר מפי הגנרל מחמד עלי ג'עפרי, מפקד "משמרות המהפכה" האיראניים, כי "חלקים מהסכם (הגרעין) חרגו בבירור מהקוים האדומים של הרפובליקה האסלאמית במיוחד בכל הקשור ליכולות הצבאיות של איראן, דבר שלא נקבל לעולם".

הזרם בצמרת האיראנית המתנגד להסכם הגרעין איננו בוטח במערב, הוא משוכנע שברגע שאיראן תגדיל את יכולותיה כתוצאה מהסכם הגרעין עלול המערב לשוב ולהטיל עליה סנקציות בתואנות שונות כמו למשל הפרת זכויות האדם ופגיעה במיעוטים.

עפ"י פרשנים אמריקנים, אחת מהנחות היסוד של הנשיא אובאמה שדחפה אותו בכל כוחה לחתימה על הסכם הגרעין עם איראן הייתה שההסכם ימתן את המשטר באיראן ושעד שהוא יסתיים בעוד עשר שנים יחולו באיראן שינויים פוליטיים וחברתיים שיחוללו שינוי ויצמיחו הנהגה חדשה מתונה ונוחה יותר למערב.

אולם, ההנחה הזו היא בגדר נבואה בלבד שכלל לא בטוח שאכן היא תגשים את עצמה.

נראה כי המבחן הראשון להנחה הזו יהיה בחודש הבא בבחירות לפרלמנט האיראני ול "מועצת המומחים" שאמורה לבחור את יורשו של המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי.

האמריקנים מקווים שהסרת הסנקציות מעל איראן תסייע למחנה הרפורמיסטי המתון להתחזק באמצעות הבחירות לפרלמנט ובהמשך אף לסייע לנשיא חסן רוחאני להיבחר לקדנציה נוספת כנשיא בשנה הבאה.

אולם במקביל, הזרם הקיצוני איננו מתכוון לטמון ידו בצלחת והוא אמור לפעול כדי לשכנע את דעת הקהל האיראנית כי ההסכם עם המעצמות הוא גרוע.

המאבק בין הרפורמיסטים לשמרנים צפוי להימשך ביתר שאת.
כזכור, הסנקציות החריפות שהטיל המערב על איראן הביאו לכך שהעם האיראני בחר בחסן רוחאני, נציג הזרם הרפורמיסטי, כנשיא הרפובליקה כדי שהדבר ישחרר אותו מהעול הכלכלי הכבד שכתוצאה ממנו שיעור האינפלציה השנתי  באיראן הגיע ל40 אחוזים בשנה.

הציפיה באיראן היא שהכספים שיגיעו לממשלה כתוצאה מהסרת הסנקציות יבריאו את הכלכלה האיראנית, יסייעו לסגור את החובות ויביאו לפריחה כלכלית.

שר התרבות האיראני, עלי ג'נאתי, העריך בסוף השבוע כי להסרת הסנקציות תהיה השלכה על התשתית התרבותית באיראן והיא תביא גם ל "פתיחות תרבותית".

לכן, יש חשיבות רבה לתוצאות הבחירות לפרלמנט ול "מועצת המומחים" בחודש הבא מכיוון שהן אמורות להוות אינדיקטור ראשוני להשלכות החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות על החברה האיראנית.

האם יתחזק הזרם הרפורמיסטי שבראשו עמדו בזמנו האשם רפסנג'אני ומחמד ח'אתמי, ושאותו מובילים כעת הנשיא חסן רוחאני ושר החוץ ג'וואד ט'ריף, או שהמנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי, האייתולות ו"משמרות המהפכה" ימשיכו להכתיב את הקו השמרני הקיצוני גם בבחירות למוסדות החשובים במדינה?

אין כרגע תשובה על השאלה הזו, המאבק בין שני המחנות אמור להיות מאבק קשה אך תוצאותיו יתנו סימנים ברורים יותר למה שצפוי באיראן בשנים הקרובות.