עבור לתוכן העמוד
Menu

קואליציה חדשה למלחמה בטרור

שר ההגנה הסעודי, מחמד בן סלמאן, הודיע ב-15 בדצמבר, במפתיע, על הקמת קואליציה צבאית איסלאמית חדשה בראשות סעודיה למלחמה בטרור הכוללת 34 מדינות. הקואליציה הזו מצטרפת לשתי קואליציות נוספות הנלחמות כבר בארגוני הטרור בסוריה ובעיראק: האחת של מדינות המערב, המונה 65 מדינות, בראשות ארצות הברית והשניה בראשות רוסיה שבה חברות סוריה ואיראן. שר החוץ הסעודי […]

שר ההגנה הסעודי, מחמד בן סלמאן, הודיע ב-15 בדצמבר, במפתיע, על הקמת קואליציה צבאית איסלאמית חדשה בראשות סעודיה למלחמה בטרור הכוללת 34 מדינות.

הקואליציה הזו מצטרפת לשתי קואליציות נוספות הנלחמות כבר בארגוני הטרור בסוריה ובעיראק: האחת של מדינות המערב, המונה 65 מדינות, בראשות ארצות הברית והשניה בראשות רוסיה שבה חברות סוריה ואיראן.

שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר הודיע כי מקום מושב הקואליציה החדשה יהיה העיר ריאד, בירתה של סעודיה, בה יוקם חדר מבצעים משותף.

לדבריו, הקואליציה תעביר לחברותיה מידע מודיעיני, תאמן כוחות ותשלח אותם במידת הצורך להילחם בארגוני דאע"ש ואלקאעידה.

בקואליציה החדשה חברות קטאר, מאע"מ, טורקיה, מצרים,מאלזיה, פקיסטאן וכמה מדינות באפריקה ובראשן ניגריה הנלחמת בארגון הטרור האסלאמי "בוקו חראם" שהודיע באחרונה על הצטרפותו לדאע"ש.

סעודיה הדגישה כי הקוליציה החדשה איננה תחליף לקואליציה המערבית בראשות ארה"ב נגד דאע"ש.

ארצות הברית בירכה על היוזמה הסעודית החדשה, דובר הבית הלבן אמר כי "סעודיה ממלאת תפקיד חשוב במלחמה נגד דאע"ש במיוחד בכל הקשור לאידיאולוגיה של הארגון המופצת באינטרנט". גם בריטניה, גרמניה וצרפת הצטרפו לברכות. רוסיה לעומת זאת שומרת על שתיקה, בהודעת הקרמלין נאמר כי היא מסרבת להגיב "עד שיתבררו פרטים נוספים".

כזכור, רוסיה מאשימה את סעודיה, קטאר וטורקיה בתמיכה ובסיוע לארגוני הטרור הפועלים בסוריה ובהם דאע"ש. האשמות שגברו לאחר הפלת מטוס הנוסעים הרוסי בחצי האי סיני.

 

מצוקה סעודית

סעודיה נכשלה במלחמה בתימן. המבצע הצבאי המכונה "סופת הנחישות" שהיא מנהלת כבר תשעה חודשים בתימן לא הצליח להכניע את המורדים החות'ים( שיעים) ונאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח.
המלחמה נמשכת ללא הכרעה ובשבועות האחרונים היא עברה לגבול הדרומי של סעודיה. המורדים החות'ים מסתננים  לעבר הערים ג'אזאן ונג'ראן בדרם סעודיה.

נראה כי מדובר בהרפתקה חדשה של מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז אשר יזם גם את המתקפה על המורדים החות'ים בתימן.

מלך סעודיה מנסה להדוף את הביקורת על ארצו כי היא תומכת בארגוני טרור באמצעות הקמת קואליציה בראשותה למלחמה בטרור.

עפ"י מקורות סעודים, זוהי התשובה האיסלאמית לתעמולה של המערב המאשימות את מדינות האיסלאם כי הן מקור הטרור העולמי.
המטרה הראשונה של הקואליציה הינה מלחמה בדאע"ש ואלקאעידה שהן תנועות טרור סוניות אך היא מכוונת גם נגד תנועות טרור שיעיות כמו חיזבאללה.

הקואליציה החדשה אמורה גם לסייע בהפגת המתיחות בין מצרים לטורקיה.

 

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי מאחורי היוזמה הזו עומדת ארה"ב והיא זו שדחפה את סעודיה לצאת בהודעה פומבית על הקמתה כשהמטרה האמיתית היא לנסות ולבלום את הציר הרוסי-סורי-איראני המתחזק בתוך סוריה.

אולם סעודיה רוצה להצטייר כמי שמניפה את הדגל האמיתי של האיסלאם.
שר ההגנה הסעודי אומר כי ארגון דאע"ש "חטף את דת האיסלאם" ועיוות אותה.

לדברי הסעודים, הקואליציה החדשה מונה 34 מדינות מתוך 52 מדינות איסלאמיות וכי בקרוב יצטרפו אליה 9 מדינות נוספות.

הקואליציה החדשה אמורה להציג את האיסלאם כדת מתונה, להזים את הטענות של דאע"ש כי קיימת מלחמה בין דת האסלאם לשאר העולם ולהילחם בטרור באופן צבאי, אידיאולוגי ותקשורתי.

הסעודים אינם מכחישים כי אחת הסיבות להודעה על הקמת הקואליציה החדשה הינה תופעת האיסלאמופוביה והגזענות הגוברת במדינות שונות בעולם בעקבות גל התקפות הטרור האחרון של דאע"ש.

מבחנה של הקואליציה החדשה נגד הטרור יהיה מבחן המעשה, שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר כבר הודיע כי סעודיה וכמה ממדינות המפרץ מקיימות התייעצויות לגבי שליחת כוחות מיוחדים למלחמה נגד דאע"ש בסוריה.

צריך להמתין ולראות מה יקרה בהמשך והאם לא מדובר רק בספין סעודי ותרגיל ביחסי ציבור שיתפוגג לאחר תקופה קצרה.