עבור לתוכן העמוד
Menu

סעודיה מתעלמת מ'חופש הביטוי' ופוגעת במתנגדיה

שר התרבות והתקשורת הסעודי, עאדל אלטריפי, הודיע בסוף השבוע על הפסקת שידורי ערוץ "אלמנאר" וערוץ "אלמיאדין" בלווין הערבי ARABSET, מדובר בשני ערוצים חשובים במזרח התיכון הנחשבים לשופרות התעמולה של איראן וחיזבאללה. בהודעה שפרסם העיתון הסעודי "סבק" ב-5 בדצמבר נאמר כי הוחלט להפסיק את השידורים בגלל ששני הערוצים האלה "פתחו בקמפיינים רצופים נגד סעודיה והמציאו שמועות […]

שר התרבות והתקשורת הסעודי, עאדל אלטריפי, הודיע בסוף השבוע על הפסקת שידורי ערוץ "אלמנאר" וערוץ "אלמיאדין" בלווין הערבי ARABSET, מדובר בשני ערוצים חשובים במזרח התיכון הנחשבים לשופרות התעמולה של איראן וחיזבאללה.

בהודעה שפרסם העיתון הסעודי "סבק" ב-5 בדצמבר נאמר כי הוחלט להפסיק את השידורים בגלל ששני הערוצים האלה "פתחו בקמפיינים רצופים נגד סעודיה והמציאו שמועות ושקרים במהלך המבצע הצבאי "סופת הנחישות" (בתימן)".

מדובר בשלב נוסף בעימות בין סעודיה לבין איראן בעקבות המבצע הצבאי של הקואליציה הערבית בראשות סעודיה נגד ההתפשטות האיראנית בתימן.

נראה כי סעודיה מתוסכלת מההסתבכות במלחמה בתימן נגד המורדים החות'ים(שיעים) ונגד נאמניו של הנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח.

המבצע הצבאי שעליו הכריזה סעודיה, שנמשך כבר תשעה חודשים ומבוסס על הפצצות אוויריות מסיביות על מעוזי המורדים בתימן, לא הביא להכרעה.
עד כה נהרגו במהלכו 7500 איש ונפצעו 27 אלף איש, רובם אזרחים.

בתקופה האחרונה גברו החדירות של המורדים החות'ים לתוך שטח סעודיה בגבולה הדרומי עם תימן בתגובה על המשך ההפצצת האוויריות.

סעודיה ניצלה את חולשתן של מדינות ערב ואת העובדה שהלווין הערבי ARABSET מופעל מריאד. בראש מועצת הנאמנים של הלווין עומד אזרח סעודי וסעודיה היא בעלת  כ40 אחוזים מן המניות של החברה המפעילה את הלווין.

הלווין פועל על פי החלטת הליגה הערבית ומעניק שירותים לערוצים ממשלתיים ופרטיים במדינות ערב.

הפעלת הלווין ניתנה לסעודיה בתוקף היותה מדינה מתונה המפשרת ומתווכת בין מדינות ערב השונות ובמשברים הפנימיים שלהן, כמו מלחמת האזרחים בלבנון, אבל עכשיו הפכה סעודיה לצד אינטרסנטי שהסתבך במלחמה בתימן ונאבק באופן גלוי באיראן.

ערוץ "אלמנאר" גינה את החלטתה של סעודיה ואילו משרד ההסברה הסורי מיהר לקשור את ישראל לסיפור למרות ההודעה של סעודיה כי ההחלטה קשורה למלחמה בתימן.

בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית של סוריה נאמר כי ההחלטה הזו של סעודיה היא "המשך למנגנון הדיכוי הסעודי נגד מוסדות התקשורת, החשיבה העצמאית ותרבות ההתנגדות נגד הכיבוש הישראלי".

אין זו הפעם הראשונה שסעודיה מנצלת את שליטה בלווין ARABSET כדי להתחשבן עם מתנגדיה ומבקריה, בעבר היא הפסיקה את שידורי הערוץ "אלמסירה" של תימן, את שידורי הערוץ הלוויני של לוב ואת ערוצי "אלאח'באריה" ו"דוניא" של המשטר הסורי.

במקביל היא מפעילה בעצמה, באמצעות הלווין ARABSET, ערוץ מטעמה הנקרא "אלערביה" ומאפשרת לקטאר, בת בריתה, להפעיל את ערוץ "אלג'זירה".

ההחלטה הסעודית תקשה על השידור של ערוצי "אלמנאר" ו "מיאדין" בעולם הערבי אך לא תמנע את קליטתם והם ימצאו את הדרך לפעול באמצעות השתלבות בפלטפורמות של לווינים אחרים המפיצים שידורים במזרח התיכון.

הניסיון הסעודי לפגוע בשידורים האלה רק יגביר את הפופלאריות של שני הערוצים האלה שממילא נחשבים כאחוזים בעלי אחוזי צפיה גבוהים בעולם הערבי והוא נתפס כאקט של חולשה של סעודיה ורצון להתנקם באיראן ובחיזבאללה.