עבור לתוכן העמוד
Menu

מפת הדרכים להסדר מדיני בסוריה

לאחר חמש שנים של מלחמת אזרחים עקובה מדם בסוריה שבמהלכה נהרגו יותר מ250 אלף בני אדם וכשמונה מיליון אנשים הפכו לפליטים, קיבלה מועצת הביטחון ב-19 בדצמבר החלטה על אימוצה של החלטה בדבר "מפת דרכים" להסדר מדיני בסוריה. ההחלטה התאפשרה בזכות הסכמות בין רוסיה לארצות הברית, אולם מועצת הביטחון אישרה מתווה להסדר מדיני בסוריה שעוקף את […]

לאחר חמש שנים של מלחמת אזרחים עקובה מדם בסוריה שבמהלכה נהרגו יותר מ250 אלף בני אדם וכשמונה מיליון אנשים הפכו לפליטים, קיבלה מועצת הביטחון ב-19 בדצמבר החלטה על אימוצה של החלטה בדבר "מפת דרכים" להסדר מדיני בסוריה.

ההחלטה התאפשרה בזכות הסכמות בין רוסיה לארצות הברית, אולם מועצת הביטחון אישרה מתווה להסדר מדיני בסוריה שעוקף את סלע המחלוקת העיקרי בין שתי המעצמות שהינו שאלת גורלו של נשיא סוריה בשאר אסד. הנושא הזה יידון בהמשך תוך כדי הניסיונות ליישם את המתווה המדיני שעליו הוסכם.

החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מהווה מתן לגיטימציה בינלאומית ראשונה ל"תהליך וינה" והיא קובעת למעשה כי מי שמכריע בעתידה של סוריה הינן 17 המדינות המשתתפות בתהליך ובראשן ארה"ב, רוסיה ואיראן.

"מפת הדרכים" שאומצה על ידי מועצת הביטחון קובעת את הצורך בהפסקת אש בסוריה, הרכבת ממשלת אחדות לאומית, שינוי החוקה הסורית ועריכת בחירות חדשות לפרלמנט ולנשיאות בתוך שנה וחצי.

נציג סוריה באו"ם, בשאר אל ג'עפרי הודיע בסוף השבוע כי ארצו מקבלת את ההחלטה וכי ממשלת סוריה מוכנה להפסיק את הקרבות באזורים מסוימים אך היא תמשיך את הלחימה באזורים שבהם יש טרוריסטים.

ארצות הברית סבורה כי ניתן לקדם בתוך זמן קצר את הקמת ממשלת האחדות הסורית החדשה. שר החוץ קרי סבור שהדבר יכול להיעשות בתוך חודש או חודשיים אך עמיתו הרוסי סרגיי לברוב מעריך כי הדבר יקח כחצי שנה.

אין ספק שההחלטה של מועצת הביטחון לא הייתה מתקבלת ללא המעורבות הצבאית האינטנסיבית של רוסיה במלחמה בסוריה.

ההחלטה האסטרטגית שקיבל הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין לפני כשלושה חודשים לתמוך במשטר הסורי שעמד להתמוטט באמצעות פעילות צבאית ענפה בסוריה ובמקביל לנהל תהליך מדיני בשיתופה של ארצות הברית, היא שהביאה גם להאצת המאמצים המדיניים למציאת הסדר בסוריה.

מדובר בהישג חשוב של הציר רוסיה-סוריה-איראן. ארצות הברית, האיחוד האירופי וטורקיה נאלצו "לבלוע את הצפרדע" ולהסכים לגיבוש נוסחה מדינית לפיתרון בסוריה בעוד הנשיא בשאר אסד ממשיך לשבת על כס השלטון.

לעומת זאת, סעודיה וקטאר, נחושות לטרפד את המשך שלטונו של הנשיא בשאר אסד בכל מחיר. שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר הודיע מפורשות כי בשאר אסד יסולק מהשלטון בדרכים מדיניות או באמצעות מלחמה.

רוסיה הצליחה לקבע באמצעות המהלך הזה את מעמדה ככוח משפיע וחשוב במזרח התיכון שיש להתחשב בו בכל הסדר  בסוריה וגם מעמדה של איראן התחזק עוד יותר כמעצמה אזורית שהחלה כבר לבסס את מעמדה לאחר החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות.

עוד נקודה חשובה שנותרה פתוחה הינה השאלה אילו ארגונים הלוחמים בסוריה יוגדרו כארגוני טרור. הכוונה היא לגבש רשימה מוסכמת שתועבר לאו"ם ותוכנס לרשימת ארגוני הטרור העולמית דבר שיתן לגיטימציה בינלאומית למלחמה בהם.

עפ"י "תהליך וינה", ירדן הייתה המדינה שאחראית לגבש את הרשימה הזו.

העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-18 בדצמבר כי ירדן הכינה רשימה של 160 ארגונים שנחשבים לארגוני טרור בהסתמך על מידע שהועבר אליה ממדינות שונות. בראש הרשימה ארגונים כמו דאע"ש, "ג'בהת אלנוצרה" שהינו השלוחה של אלקאעידה בסוריה, "ג'יש אלמוג'אהידין ואלאנצאר", "פג'ר אלאסלאם","ג'נד אלאקצא", תנועת "נור א-דין זנכי", ארגון "לוואא' אלתווחיד" ו גדודי "אחראר אלשאם".

אולם, בסוף השבוע הורחבה המסגרת המדינית המטפלת בנושא הזה. הוקמה קבוצת עבודה בינלאומית  שתקבע את רשימת ארגוני הטרור ובנוסף לירדן הוכנסו לקבוצה המדינות הבאות: רוסיה, איראן, עומאן,מצרים וטורקיה.

האחריות הוסרה מעל ירדן ולא ניתן יהיה לבוא אליה בשום טענה לגבי הרשימה שתקבע.

הקרבות בסוריה נמשכים בינתיים במלוא העוצמה ונראה כי כל הצדדים הלוחמים אינם מתרגשים מהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם.

יישום הפסקת האש בקרבות בסוריה הינו אתגר גדול של האו"ם. הארגון הוא זה שיצטרך עתה ליישם את הפסקת האש ולפקח עליה כדי שניתן יהיה לקדם את ישומה של "מפת הדרכים" שאומצה על ידי מועצת הביטחון.

קביעת המתווה החדש להסדר מדיני סוריה ומתן לגטימציה בינלאומית למתווה באמצעות החלטה של מועצת הביטחון הינה מהלך ראשון וחשוב אך הדרך לישומו בשטח הינה עוד ארוכה מאוד.