עבור לתוכן העמוד
Menu

"מאזן האימה" בין ישראל לחזבאללה

אחד ההישגים הביטחוניים הגדולים של ישראל בחמש השנים האחרונות הינו העובדה כי הצליחה לשמור בתקופה זו על שקט ביטחוני יחסי ברמת הגולן בעוד מצידה השני של גדר הגבול מתנהלת מלחמת אזרחים עקובה מדם. ישראל עמדה על המשמר וכשאיראן וחזבאללה ניסו לשנות את הסטטוס קוו ולהקים תשתית טרוריסטית ברמת הגולן שתפעל נגד ישראל, הגיבה ישראל בפעולה […]

אחד ההישגים הביטחוניים הגדולים של ישראל בחמש השנים האחרונות הינו העובדה כי הצליחה לשמור בתקופה זו על שקט ביטחוני יחסי ברמת הגולן בעוד מצידה השני של גדר הגבול מתנהלת מלחמת אזרחים עקובה מדם.

ישראל עמדה על המשמר וכשאיראן וחזבאללה ניסו לשנות את הסטטוס קוו ולהקים תשתית טרוריסטית ברמת הגולן שתפעל נגד ישראל, הגיבה ישראל בפעולה הרתעתית בינואר 2015 ותקפה שיירה של מפקדים שעשתה סיור שטח, באזור מזרעת אלעמל ברמת  הגולן, שנועד להקים חדר מבצעים משותף שינהל את הפיגועים נגד ישראל.

בהתקפה על השיירה נהרגו ג'האד מורנייה, בנו של רמטכ"ל החזבאללה עמאד מורנייה, שעפ"י פרסומים בעיתונות האמריקנית חוסל בדמשק ב2008 במבצע משותף של הCIA והמוסד הישראלי, והגנרל האיראני מחמד עלי אללה דאדי.

סמיר קונטאר, נרתם לאחר שחרורו מהכלא הישראלי, לניסיון של איראן והחזבאללה להבעיר את רמת הגולן ולהפוך את הצד הסורי שלה לחזית טרור פעילה נגד ישראל.

קונטאר התפאר לפני מותו, בכמה ראיונות שהעניק לתקשורת הערבית, כי הצליח להקים תשתית חבלנית ברמת הגולן שתפעל כדי לשחרר אותה מידי ישראל.

העיתון הלבנוני "א-ספיר" דיווח ב-22 בדצמבר כי סמיר קונטאר הצליח להקים תשתית מקומית ברמת הגולן של כמה מאות לוחמים במסגרת גוף הנקרא "הוועדות העממיות לשחרור הגולן הכבוש" ,חברים בו דרוזים וסונים המצויידים בנשק קל, טילי נ"ט ומטעני חבלה שפרוסים לאורך הגבול עם ישראל.

עפ"י הדיווח לפני כמה שבועות נהרגו ארבעה מהם כאשר ניסו להטמין מטען חבלה בעיירה מג'דל א-שמס.

סמיר קונטאר תיכנן ביחד עם איראן וחזבאללה להפר את השקט שישראל הצליחה לשמור ברמת הגולן תוך שהיא קושרת קשרים עם ארגוני המורדים המתונים הלוחמים בצד הסורי של הרמה ומעניקה להם סיוע הומניטארי כולל טיפול רפואי בבתי החולים בישראל.

בפועל, סמיר קונטאר חצה "קו אדום" כשחזר לפעילות טרור נגד ישראל והפך למעין "פצצה מתקתקת" המתכננת פיגועים בזמן הקרוב נגד ישראל.

סמיר קונטאר לא היה דמות מרכזית בחזבאללה שחיסולה ישפיע על תפקוד הארגון אלא בעיקר סמל שהשיח' נסראללה טיפח בקפדנות.

להיעלמותו מן הזירה יש בעיקר השפעה מורלית ופגיעה ביוקרתו של חזבאללה.

ארגון חזבאללה נמצא במילכוד והוא חייב להגיב על חיסולו של קונטאר, אחרת פעילי הארגון יחושו חשופים וחסרי הגנה. לכן, התגובה של הארגון היא רק שאלה של זמן.

אין בכוונת החזבאללה לפתוח חזית נרחבת מול ישראל. סביר להניח שהוא ייתן למפקדים בשטח "אור ירוק" לפגוע במטרות ישראליות אם יזהו הזדמנות נאותה  לכך, או שיגיב בפעולות טרור נגד מטרות ישראליות ויהודיות ברחבי העולם.

אחת ההערכות היא שתגובת חזבאללה תבוא דווקא משטח רמת הגולן בגלל הסימליות שבדבר, הרי סמיר קונטאר הוא שהקים את התשתית החבלנית החדשה ברמת הגולן ולכן רק סביר שהיא תנקום את מותו באמצעות פיגוע נגד ישראל.

נאומו האחרון של השיח' חסן נסראללה ביום הלוויתו של סמיר קונטאר משקף יותר מכל את עיקרון "מאזן האימה" שקבע נסראללה והוא אינו רוצה להפר אותו. לכן הוא חזר עליו ואמר: "כל פעיל של חזבאללה שנהרג, אנו מטילים את האחריות לכך על ישראל וזכותנו להגיב בזמן ובעיתוי המתאים".

השיח' נסראללה רוצה לשמר את העיקרון שעל כל התקפה של ישראל על מטרות חזבאללה תהייה תגובה בהתאם. הוא מנסה למנוע מישראל באמצעות האסטרטגיה הזו את המוטיבציה ליזום ולסכל פיגועים מתוכננים ולהכניס אותה למצב של מגננה תמידית.

ישראל נמצאת כעת בכוננות ספיגה בגבולה הצפוני, גם אם תספוג אבידות כתוצאה מפיגוע נקמה של חזבאללה אסור לה לאבד את היוזמה והיצירתיות.

ישראל איננה מתערבת בנעשה בסוריה. סביר להניח שסוריה תישאר עוד כמה שנים לפחות מקום של חוסר יציבות. יש אזורים בדרום רמת הגולן שהצבא הסורי יתקשה מאוד להשתלט עליהם מחדש במיוחד באזור הגבול עם ירדן.

ישראל  חייבת להמשיך במדיניות הזו כדי לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה ועל השקט היחסי ברמת הגולן.