עבור לתוכן העמוד
Menu

תהפוכות בזירה הסורית

שלושה אירועים חשובים ארעו במהלך החודש האחרון והשפעתם על הזירה הסורית, הרעועה ממילא, גדולה. מדובר בהפלת מטוס הנוסעים הרוסי ע"י דאע"ש בחצי האי סיני, התקפת הטרור של דאע"ש בפאריז ואירוע הפלת המפציץ הרוסי ע"י מטוסי חיל האוויר הטורקי מעל גבול סוריה-טורקיה. הזירה הסורית מתרחבת מזירת מאבק בין רוסיה לארה"ב לזירת מאבק בין רוסיה לברית נאט"ו […]

שלושה אירועים חשובים ארעו במהלך החודש האחרון והשפעתם על הזירה הסורית, הרעועה ממילא, גדולה. מדובר בהפלת מטוס הנוסעים הרוסי ע"י דאע"ש בחצי האי סיני, התקפת הטרור של דאע"ש בפאריז ואירוע הפלת המפציץ הרוסי ע"י מטוסי חיל האוויר הטורקי מעל גבול סוריה-טורקיה.

הזירה הסורית מתרחבת מזירת מאבק בין רוסיה לארה"ב לזירת מאבק בין רוסיה לברית נאט"ו שתומכת בטורקיה.

לא מדובר כרגע בסכנה לעימות צבאי בין רוסיה לטורקיה. רוסיה מסתפקת כעת בעיצומים כלכליים נגד טורקיה כדי להענישה על הפלת המטוס הרוסי. כל עוד נשיא טורקיה ארדואן מסרב להתנצל ניתן להניח שהיא עלולה להחריף את הצעדים ולנקוט גם בפעולות נוספות כמו תמיכה ב"מפלגת הפועלים הכורדית"(PKK) ומליציות איראניות במלחמתן נגד טורקיה.

רוסיה מהדקת עכשיו את הברית שלה עם איראן, סוריה ועיראק, ואילו סעודיה וקטאר, המשתפות זמן רב פעולה עם טורקיה נגד בשאר אסד, מואשמות על ידי מוסקבה בתמיכה בדאע"ש ובקשר לארגוני הטרור הפועלים בסוריה.

מתקפה חזיתית על טורקיה וארה"ב

רוסיה וסוריה מאשימות את טורקיה וארצות הברית במסחר בנפט עם ארגון הטרור דאע"ש.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושר החוץ הסורי ווליד מועלם קיימו ב-27 בנובמבר מסיבת עיתונאים משותפת במוסקבה שבה השמיעו את ההאשמות האלה. שר החוץ הסורי טען שטורקיה תומכת בדאע"ש גם בנשק.

העיתונות הרוסית פרסמה גם ב-27 בנובמבר תמונות שבהן נראה בלאל ארדואן, בנו של הנשיא הטורקי יחד עם בכירים בדאע"ש וטענה שהוא עומד מאחורי יירוט המטוס הרוסי בגלל קשריו המסחריים עם דאע"ש.
עוד נטען כי סמיה ארדואן, בתו של הנשיא הטורקי, הקימה בית חולים שדה בסמוך לגבול טורקיה עם סוריה כדי לטפל בפצועים של דאע"ש.

רוסיה טוענת כי הפלת המטוס הרוסי ע"י מטוסי חיל האוויר הטורקי היא פרי קונספירציה מתוכננת מראש בין ארצות הברית לטורקיה ולא טעות מקרית.
ואילו הטורקים משוכנעים כי רוסיה מחריפה את המשבר עמם כדי לסכל את דרישתם להקמת אזור חיץ ואזור האסור בטיסה בצפון סוריה ולהורידה מעל הפרק.

הגברת המעורבות הרוסית הצבאית בסוריה

אין ספק שלפגיעה בכבוד הלאומי של רוסיה ונשיאה ולדימיר פוטין בעצם הפלת המטוס הרוסי יש תפקיד מכריע בהתפתחות העניינים. הגנרל יחיא צפאווי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי הצהיר ב26 בנובמבר כי "טורקיה עשתה שגיאה אסטרטגית והיא תשלם מחיר יקר" ואכן הרוסים מנצלים את המתיחות עם טורקיה להגברת ההפצצות האוויריות על מעוזי המורדים הטורקמנים בגבול סוריה טורקיה כדי להחלישם ולנתק את קווי האספקה שלהם מטורקיה.

רוסיה הגבירה את יכולות ההגנה האווירית שלה בסוריה, היא הציבה מערכת טילי נ"מ מתקדמת מסוג אס-400 בלאד'קיה והיא שולטת במרחב האווירי הסורי.

כתוצאה מהתקפת הטרור בפאריז השתנה סדר העדיפויות של צרפת כלפי הנעשה בסוריה, האינטרס הראשי של צרפת כיום בסוריה הינו המלחמה בדאע"ש ולאו דווקא סילוק בשאר אסד מן השלטון.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד נפגש במוסקבה עם הנשיא פוטין והגיע עמו להבנות חדשות בנוגע למלחמה בדאע"ש בסוריה. צרפת מוכנה לקבל את האפשרות של שיתוף פעולה בין הצבא הסורי הסדיר לבין הפשמרגה הכורדי וארגון "צבא סוריה החופשי" נגד דאע"ש.

אפשרות ההסדר המדיני בסוריה מתרחקת

אירוע הפלת המטוס הרוסי ע"י הטורקים הביא לכך שרוסיה ניתקה את טורקיה מהמחנה שנלחם בדאע"ש והציבה אותה במחנה של סעודיה וקטאר המתואר על ידה כמחנה התומך בדאע"ש ובארגוני הטרור.

כזכור, טורקיה וסעודיה השתתפו בשיחות וינה שכללו 17 מדינות. התקפת הטרור בפאריז דחתה את המשך הדיונים עד להודעה חדשה אך נראה שהמתיחות החדשה בין רוסיה לטורקיה מהווה מכה אנושה לתהליך מציאת הסדר מדיני בסוריה.

עפ"י ההסכמות בשיחות בוינה, במחצית החודש הבא היו אמורים להתכנס בריאד שבסעודיה כל פלגי האופוזיציה הסורית בניסיון להגיע להסכמות ולגבש משלחת שתישא ותיתן עם המשטר הסורי אך עתה לא ברור מה יעלה כעת בגורל השיחות.

אין ספק שהנשיא בשאר אסד הינו המרוויח העיקרי מכל ההתפתחויות האלה, הוא הצליח לגרור את רוסיה ואיראן לביצה הסורית ולסבך אותן. עכשיו גם הנשיא ארדואן, שנוא נפשו, הסתבך עם הרוסים וככל שהעימות בין רוסיה למדינות המערב מתעצם, הדבר משרת את האינטרסים של אסד ואת  המשך הישארותו על כס השלטון.

אם תתארך המתיחות בין רוסיה לטורקיה אפשר להניח כי הנשיא פוטין יגביר את המעורבות הצבאית של רוסיה בסוריה עוד יותר. הוא ינסה ללכת עד הסוף ולקבוע עובדות בשטח, ביחד עם איראן, שיכתיבו בעצם את המצב הפוליטי וינציחו את המשך שלטונו של בשאר אסד דה פקטו ללא הגעה להסכם מדיני בהתאם להבנות וינה.

אפשרות השגת הפסקת אש בסוריה יורדת כרגע מעל הפרק ויש להניח שרוסיה תגביר את התקפותיה על כל ארגוני האופוזיציה הסורית, לא רק על דאע"ש, כדי להשיג מטרה הזו.