עבור לתוכן העמוד
Menu

רוסיה מזהירה את מתנגדי בשאר אסד

במחצית החודש הבא תארח סעודיה בבירתה ריאד כינוס של כל פלגי האופוזיציה הסורית שאמור להרכיב משלחת שתייצג את האופוזיציה במשא ומתן עם המשטר הסורי על מציאת הסדר לסיום מלחמת האזרחים במדינה. הכינוס מתקיים כתוצאה מהדיונים בווינה, בראשות המעצמות ובהשתתפות נציגים של 17 מדינות, שכן האופוזיציה הסורית מורכבת מכמה עשרות זרמים שיש להם מכנה משותף אחד […]

במחצית החודש הבא תארח סעודיה בבירתה ריאד כינוס של כל פלגי האופוזיציה הסורית שאמור להרכיב משלחת שתייצג את האופוזיציה במשא ומתן עם המשטר הסורי על מציאת הסדר לסיום מלחמת האזרחים במדינה.

הכינוס מתקיים כתוצאה מהדיונים בווינה, בראשות המעצמות ובהשתתפות נציגים של 17 מדינות, שכן האופוזיציה הסורית מורכבת מכמה עשרות זרמים שיש להם מכנה משותף אחד והוא סילוקו של הנשיא בשאר אסד מהשלטון.

הכינוס מתקיים בסעודיה גם על דעתה של רוסיה התומכת בהמשך שלטונו של בשאר אסד. סעודיה היא המתנגדת העיקרית להמשך שלטונו של הנשיא הסורי ביחד עם טורקיה וקטאר.

שלוש המדינות האלה, סעודיה, קטאר וטורקיה אף תומכות בכסף ובציוד צבאי בקואליצית המורדים בסוריה המכונה "ג'יש פתח", הפועלת להפלת משטרו של בשאר אסד שמבוסס על ארגון "ג'בהת אלנוצרה", שלוחה של ארגון אלקאעידה בסוריה. ארגון המבצע בימים אלו מספר פיגועים, אחד מהם בסוף השבוע שעבר במלון בבירת מאלי, במסגרת התחרות שלו מול ארגון דאע"ש.

רוסיה מודעת היטב לקשר הזה. לפני יותר מחודש היא העבירה אזהרה לסעודיה שלא לצייד את המורדים בסוריה בנשק נ"מ שעלול לסכן את טייסי חיל האוויר הרוסי התוקפים את מעוזי המורדים בסוריה.

אולם נראה כי בעקבות הפלת המטוס הרוסי בידי דאע"ש, בשמי חצי האי סיני, החליט השלטון הרוסי לשגר אזהרה חמורה יותר למדינות התומכות במורדים בסוריה.

העיתון "ראי אליום" היוצא לאור בלונדון דיווח ב-21 בנובמבר על איומים ישירים ובוטים ששיגרה רוסיה לעבר טורקיה, סעודיה וקטאר באמצעות מאמר חריף שפורסם בעיתון הרוסי "פראבדה" הנחשב לשופרו של הנשיא פוטין.

הכתבה החריפה שפורסמה בעיתון "פראבדה" האשימה את טורקיה, סעודיה וקטאר ב"ארגון ומתן חסות לפעולות טרור" ורמזה גם לאפשרות שרוסיה עשוייה לתקוף אותן תוך הסתמכות על סעיף 51 באמנת האו"ם אשר מאפשר למדינות החברות בארגון את זכות ההגנה העצמית כאשר הן מותקפות.
רוסיה רואה בהפלת המטוס הרוסי בסיני ע"י דאע"ש התקפה ישירה עליה.

הכתבה בעיתון "פראבדה"  תקפה במיוחד את קטאר והאשימה אותה בקשר לארגון דאע"ש.

"קטאר היא אחת ממארגני הטרור בחצי האי סיני", נאמר בכתבה, "בקטאר ובסעודיה יש כאלה שמארגנים ונותנים חסות להתקפות הטרור והם ידועים בכך שהם מארגנים את פעולות הטרור בסוריה ובעיראק" הסביר העיתון ולמעשה חזר על הטענות של הנשיא בשאר אסד.

הכתבה ב"פראבדה" הבהירה באופן מפורט מה צפוי למדינות שתומכות בטרור. היא הזכירה את התקפות הטילים הבליסטיים ששגרה רוסיה לעבר מעוזי המורדים בסוריה ואף הודתה כי שירותי המודיעין הרוסי הם האחראים להתנקשות בחיי נשיא צ'צ'ניה סלים ח'אן יאנדרבאייב בדוחא בירת קטאר ב-13 בפברואר 2004 לאחר שקטאר סירבה במשך שלוש שנים להסגירו לרוסיה.

"הגיע הזמן ליזום באו"ם הקמת בית דין בינלאומי שישפוט מדינות כמו טורקיה, קטאר וסעודיה בגלל מעורבותן בטרור" הבהירה הכתבה.

ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי העיתון "פראבדה" לא היה מפרסם את הכתבה הזו ללא הנחיה מפורשת של הנשיא פוטין.

הכתבה התפרסמה אחרי שתוצאות החקירה הרוסית קבעו כי המטוס הרוסי הופל בשמי סיני כתוצאה מהטמנת פצצה בתוכו והנשיא פוטין נחוש לפגוע בגורמים שאחראים לפיגוע הזה. הפיגוע במטוס הרוסי קשור ישירות למצב בסוריה וההתקפות האוויריות של רוסיה על מעוזי דאע"ש.

לאור הפרסום ב "פראבדה" כדאי להיזכר לרגע במהות היחסים של רוסיה עם קטאר. היחסים בין שתי המדינות מתוחים וקטאר איננה מסתירה את תמיכתה בארגונים הסונים הקיצונים ובראשם תנועת "האחים המוסלמים" שממנה צמח דאע"ש.

רוסיה גורסת כבר תקופה ארוכה כי התמיכה של קטאר באופוזיציה הסורית נובעת גם משיקולים כלכליים שכן הנשיא בשאר אסד מסרב לדרישתה של קטאר לבניית צינור בשטח סוריה שיעביר גז מקטאר לטורקיה שיתחרה בגז הרוסי.

שליט קטאר הנוכחי, השיח' תמים בן חמד, ביטל בחודש שעבר, מסיבה לא ידועה, ביקור מתוכנן במוסקבה.

לעומת זאת הקשרים של רוסיה עם סעודיה התהדקו בשנה האחרונה מאז שהמלך סלמאן בן עבד אלעזיז עלה לשלטון. שר ההגנה הסעודי, מחמד בן סלמאן ביקר פעמיים במוסקבה וסיכם על עסקות נשק גדולות אך נכשל במאמציו לשכנע את ההנהגה הרוסית לוותר על בשאר אסד.

הרוסים לא שוכחים לסעודיה את התמיכה הכספית האדירה במוג'אהידין באפגניסטן בשנות השמונים נגד  הפלישה של הצבא הרוסי.

האזהרות של רוסיה למתנגדיו של בשאר אסד מעידות על הנחישות של הנשיא פוטין להקים ציר חדש שיכלול את איראן, מצרים וירדן למלחמה בדאע"ש ולקידום הסדר מדיני בסוריה שישאיר זמנית את בשאר אסד בשלטון.
פוטין איננו מהסס להשתמש בתקרית הפלת המטוס הרוסי כדי להפעיל לחץ מדיני על סעודיה , קטאר וטורקיה למתן את התנגדותן לנשיא בשאר אסד תוך רמיזה כי לא יהסס להפעיל כוח צבאי נגדן אם ימשיכו לתמוך בארגוני הטרור הפועלים בסוריה.