עבור לתוכן העמוד
Menu

מדוע סומנה צרפת כמטרה מועדפת לטרור והאם תצליח במלחמתה?

צרפת מזועזעת ומתקשה להתאושש מגל הטרור האחרון. הצרפתים מוכים, אבלים והמומים. עיר האורות התרבותית, העליזה והתוססת שוקעת פתאום בקדרות, באבל עמוק ובעצרות זיכרון. לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, וימים אחדים בלבד בעת מלחמת אלג'יריה, פאריס נמצאת בעוצר ונראית כעיר בלהות, עיר רפאים ממש. ברובעי הכרך חנויות כל-בו סגורות, בתי קפה ריקים מאדם ובתי הספר נעולים. […]

צרפת מזועזעת ומתקשה להתאושש מגל הטרור האחרון. הצרפתים מוכים, אבלים והמומים.
עיר האורות התרבותית, העליזה והתוססת שוקעת פתאום בקדרות, באבל עמוק ובעצרות זיכרון. לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, וימים אחדים בלבד בעת מלחמת אלג'יריה, פאריס נמצאת בעוצר ונראית כעיר בלהות, עיר רפאים ממש. ברובעי הכרך חנויות כל-בו סגורות, בתי קפה ריקים מאדם ובתי הספר נעולים. שוטרים, חיילים וכוחות ביטחון חמושים מפטרלים ברחובות. אמבולנסים דוהרים לכל עבר והסירנות זועקות ומהדהדות. בירת צרפת משותקת ומנותקת כמעט משאר העולם. למה זה קרה ומדוע זה קורה שוב?

עוד בתחילת השנה, ב-7 בינואר הוכתה פאריס בגל טרור. ג'יהדיסטיים בעלי נתינות צרפתית ביצעו טבח נגד מערכת העיתון הסטירי CHARLIE HEBDO ונגד יהודים שהיו במרכול כשר.

מדוע לא ננקטו מאז צעדים מתאימים כדי למנוע פיגועים נוספים? מדוע צרפת עדיין לא הפנימה את העובדה כי יש להלחם בטרור הקיצוני עד חורמה?

כדי להבין כיצד הגענו עד הלום ומהן הסיבות שדווקא צרפת היא מטרה ראשונה במערב יש להדגיש את הנקודות הבאות:

– צרפת מהווה את סמל החופש והנאורות והערכים הדמוקרטים שהם מנוגדים לחלוטין לאידיאולוגיה הברברית והחשוכה של ארגוני הטרור העולמי.

– צרפת היא אמנם מדינה קתולית המפרידה בין דת למדינה. היא רפובליקה ממלכתית וחילונית בה חופש הביטוי וחופש העיתונות הם ערך עליון ומוחלט ומעוגן בחוקי יסוד. לראיה, הקריקטורות שהתפרסמו על הנביא מוחמד ושגרמו לטבח בינואר האחרון לא הרתיעו את העיתונאים והשלטונות.

– צרפת הייתה בעבר  אימפריה קולוניאליסטית שאחראית על עושק אוצרות הטבע של המושבות ועל דיכוי אוכלוסיות מקומיות.

– צרפת חתומה על הסכמי סייקס-פיקו שנחתמו לפני כבר מאה שנים. היא עד היום מנסה לשמור עליהם בניגוד גמור לארגונים האיסלמיים החותרים לפרק את המוסכמות שנחתמו אז, ולמחוק גם את הגבולות ששורטטו, כי מדינות המערב ובמיוחד צרפת לא התחשבו ברגשות הלאומיים של המקומיים ובמורכבות השבטיות.

– צרפת דבקה בשמירת ריבונותה של לבנון ונלחמת נגד משטרו של אסד והיא שואפת להפילו בכל מחיר. אך במקביל היא נלחמת נגד המדינה האיסלמית.

– מלחמת אלג'יריה עדיין לא נשכחה בתודעה הצרפתית. בקרב הצעירים מהמגרב שנולדו בצרפת קיימת טינה עמוקה כלפי השלטונות והוא מתבטא בנהירה לשורות דעאש והתנועות האיסלמיות במטרה לנקום.

– הנוכחות של 8 עד 10 מליון מוסלמים בצרפת משפיעה מאוד על קבלת ההחלטות בדרג המדיני וגם בהיבט המודיעיני.

– לצרפת יש אמנם שירותים מודיעיניים טובים ויכולות צבאיות וטכנולוגיות מתקדמות אך הפעם כמו בינואר האחרון המערכת הזאת נכשלה ואין ספק שהיה כאן מחדל מודיעיני שיש לבדוק ביסודיות. צרפת גם חייבת להשקיע משאבים כבירים בנושא המודיעיני ובכוח אדם מיומן. עם זאת יש גם לציין כי מתוך יהירות מסוימת צרפת סירבה במהלך השנים לשתף  פעולה עם מדינות המערב לרבות עם ישראל. מאז ה11 בספטמבר הדבר השתנה לטובה והקשרים עתה הדוקים.

– בצרפת קיימים עדיין אינטלקטואלים רבים, הוגי דעות ויפה נפש שרואים עדיין בטרוריסטים לוחמי  חרות וחופש. פעילי מחתרת הנלחמים בצדק נגד כל כיבוש ודיכוי. הדבר מתבטא בעיקר בנושא פתרון  הבעיה הפלשתינית למרות שאין כל קשר ישיר לסכסוך שלנו.

בשנים האחרונות התרענו לא פעם על הסכנה האורבת לצרפת אך השלטונות העדיפו להעלים עין מסיבות שונות ומשונות ומשקולים אלקטורלים. הם כמובן טועים כאשר הם מהססים לקרוא לאחראים על גל הטרור טרוריסטים איסלמיים במלוא מובן המילה.

למרות שאנו מאוכזבים מהדיפלומטיה הצרפתית כלפינו ובמיוחד בנושא הסכסוך עם הפלשתינים, אנו כמובן מלוכדים היום עם העם הצרפתי במאבקו נגד הטרור ומחזקים את ידי השלטונות. ישראל תמיד תהיה מוכנה לסייע.

צרפת שפעלה נכון באפריקה ובאפגניסטן והיום נגד דאעש חייבת לערוך חשבון נפש אמיתי. הטרור חצה את הים התיכון והוא מכה באירופה. על צרפת לשנות ללא היסוס את האסטרטגיה שלה ואת תודעתה הנאיבית והאדיבה כלפי המהגרים הקיצוניים. היא חיבת לנקוט בצעדים דרסטיים גם נגד ההסתה במסגדים ובצעדים מרחיקי לכת גם אם הדבר נוגד את חירויות הפרט. במלחמה כמו במלחמה יש להילחם עד חורמה ועד הניצחון ובמקביל לשמור כמובן על הערכים היסודיים של דמוקרטיה נאורה.