עבור לתוכן העמוד
Menu

מאבקי כוח מעיבים על יחסי הרש"פ עם סעודיה

פרשת משחק הכדורגל בין נבחרת פלסטין לנבחרת סעודיה מעסיקה את העולם הערבי כבר כמה שבועות. היא מעיבה על יחסי הרש"פ עם סעודיה ולדברי הפלסטינים מסיטה את תשומת הלב הערבית מ"אינתיפאדת הסכינים" והמתרחש בהר הבית. מדובר במשחק כדורגל שאמור להתקיים בין הנבחרת הפלסטינית לבין נבחרתה של סעודיה, המשחק אמור להיערך במזרח ירושלים או בגדה אך סעודיה […]

פרשת משחק הכדורגל בין נבחרת פלסטין לנבחרת סעודיה מעסיקה את העולם הערבי כבר כמה שבועות. היא מעיבה על יחסי הרש"פ עם סעודיה ולדברי הפלסטינים מסיטה את תשומת הלב הערבית מ"אינתיפאדת הסכינים" והמתרחש בהר הבית.

מדובר במשחק כדורגל שאמור להתקיים בין הנבחרת הפלסטינית לבין נבחרתה של סעודיה, המשחק אמור להיערך במזרח ירושלים או בגדה אך סעודיה מסרבת שנבחרתה תיכנס דרך גבולות ישראל למזרח ירושלים או לגדה שמא יתפרש הדבר כנורמליזציה עם ישראל. סעודיה ביקשה כי המשחק יתקיים מחוץ לשטחים אך בקשתה נדחתה.

מי שמתעקש כי המשחק יתקיים במזרח ירושלים או בגדה הינו ג'יבריל רג'וב, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח, ומי שמחזיק בתואר יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית.

רג'וב מסרב להישמע להנחיותיו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למצוא פיתרון לסוגייה ובשבוע שעבר נעדר במחאה מישיבת הועדה המרכזית של תנועת פת"ח.

למעשה סעודיה נקלעה למאבקי כוח פנימיים בתוך הרש"פ ומאבקים אזוריים שמעיבים על יחסיה עם הרש"פ. כזכור סעודיה תומכת מדינית וכספית ברשות הפלסטינית ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עושה הכל כדי שלא לקלקל את היחסים עמה, אולם, עד כה הוא לא הצליח לכפות את סמכותו על רג'וב.

עפ"י גורמים בכירים בתנועת פת"ח ברקע הדברים קיימים שני מאבקי כוח:

 

יריבות בין ג'יבריל רג'וב למחמוד עבאס:

רג'וב רואה את עצמו כיורשו הפוטנציאלי של מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ והוא זועם על מינוי של סאיב עריקאת לתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ וניסיונו של מחמוד עבאס להכשיר את עריקאת כיורשו בתפקיד.

בין מחמוד עבאס לג'יבריל רג'וב קיימת מתיחות מזה כמה חודשים גם על רקע סירובו של רג'וב לתמוך במועמדותו של הנסיך הירדני עלי בן חוסיין לתפקיד יו"ר פיפ"א.

כתוצאה מכך הורעו היחסים בין ירדן לרש"פ ומחמוד עבאס נאלץ ליסוע אישית לירדן, להיפגש עם הנסיך הירדני ולנסות  להרגיע את הרוחות.

גורמים בפת"ח טוענים כי מאז אותה תקרית נפלה החלטה אצל מחמוד עבאס להרחיק את ג'יבריל רג'וב מתפקידו כיו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית ולמנות לתפקיד את אחד מבניו.

מקורביו של רג'וב טוענים כי מדובר במחלוקת עניינית וכי רג'וב רוצה שמשחק הכדורגל יתקיים בגדה כדי להשיג "הישג ספורטיבי" עבור העם הפלסטיני, אולם מקורביו של מחמוד עבאס טוענים כי רג'וב רוצה להתהדר בהישג כזה על חשבון היחסים המדיניים בין הרש"פ לסעודיה.

 

רצונה של קטאר להביך את סעודיה

גורמים ברש"פ טוענים כי מאחורי ג'יבריל רג'וב עומדת קטאר אשר מלבה את העניינים מתוך רצון לנגח ולהביך את סעודיה והיא אשר מממנת את פעילותו הפוליטית של ג'יבריל רג'וב וגם תומכת בו במאמציו לרשת את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

סעודיה שומרת עד כה על שתיקה וממתינה לראות לאן יתפתחו הדברים.

ד"ר סופיאן אבו זאידה, מקורבו של מחמד דחלאן, הציע שמשחק הכדורגל יתקיים ברצועת עזה כפיתרון של פשרה אך מחמוד עבאס רואה בכך עניין עקרוני חשוב ואיננו מוכן שהמשחק יועתק לתחום שליטתה של תנועת חמאס.

גורמים ערבים אחרים הציעו כי המשחק יתקיים בבירה ערבית כמו עמאן או תוניס.

עפ"י מקורות פלסטינים יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אמור להכריע בנושא בימים הקרובים וכי צפוי עימות חריף בינו לבין ג'יבריל רג'וב. לדברי הגורמים האלה לא מן הנמנע שהדבר יביא לסיום תפקידו של רג'וב כיו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית.