עבור לתוכן העמוד
Menu

המשבר במצרים בעקבות התרסקות המטוס הרוסי

מצרים ניצבת בימים אלה בפני משבר פנימי ובינלאומי שמאיים לערער את מעמדו של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי ולמחוק את הישגיו בתחום הכלכלי ובתחום המלחמה בטרור. את המשבר הזה הצליח לגרום ארגון דאע"ש שאחראי כנראה, עפ"י נתונים מודיעיניים, להפלת המטוס הרוסי בשמי חצי האי סיני למרות שעדיין אין ממצאים חקירתיים רשמיים על נסיבות התרסקות המטוס. בעקבות […]

מצרים ניצבת בימים אלה בפני משבר פנימי ובינלאומי שמאיים לערער את מעמדו של הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי ולמחוק את הישגיו בתחום הכלכלי ובתחום המלחמה בטרור. את המשבר הזה הצליח לגרום ארגון דאע"ש שאחראי כנראה, עפ"י נתונים מודיעיניים, להפלת המטוס הרוסי בשמי חצי האי סיני למרות שעדיין אין ממצאים חקירתיים רשמיים על נסיבות התרסקות המטוס.

בעקבות אירוע התרסקות המטוס הפסיקו כמה מדינות חשובות כמו רוסיה, בריטניה, גרמניה וצרפת את הטיסות לשארם א-שייח' מחשש לפעולות טרור, ובמקביל החלו רוסיה ובריטניה בפינוי כמאה אלף תיירים ממצרים באמצעות רכבת אווירית.

מצרים נכשלה בניסיונותיה לשכנע את מדינות העולם שלא לעצור את תנועת התיירים לשטחה. חקירת התרסקות המטוס תארך עוד כמה חודשים ואת מצרים כבר פוקד משבר תיירותי שיגרום נזק כבד לכלכלה המצרית.

נשיא מצרים א-סיסי מנסה להכיל את המשבר ולצמצם את הנזקים המדיניים והכלכליים. בדיונים שערך נבחנה האפשרות לעודד את התיירות הפנימית במצרים, במיוחד לשארם א-שיח',  אך המצב הכלכלי במצרים קשה ואינו מאפשר תיירות פנימית עניפה. נראה גם שאם החקירה הרשמית אכן תעלה ממצאים כי היה פיגוע חבלני במטוס הרוסי עלולה מצרים להיקלע למשבר תיירותי ארוך.

היחסים בין מצרים לארצות הברית ובריטניה מתוחים לאור ההתבטאויות של הנשיא אובאמה וראש הממשלה קמרון על אפשרות סבירה של הטמנת פצצה במטוס הרוסי לפני שהסתיימה החקירה הרשמית. מצרים זועמת על התגובה המוגזמת, לדעתה, של מדינות המערב שפגעה קשות בענף התיירות המצרי.

ההנהגה המצרית חשה כי היא נפלה קורבן לקונספירציה אמריקנית-בריטית שמטרתה לנגח את הנשיא הרוסי פוטין על המעורבות הצבאית של רוסיה בסוריה וכי היא משלמת את המחיר. להערכתה יש גם ניסיון של המערב לחבל בהתקרבות שהייתה באחרונה ביחסים בין רוסיה למצרים.

 

המלחמה בטרור נמשכת

למרות שהתרסקות המטוס הרוסי נחשבת לכישלון מצרי גדול במלחמה בטרור של דאע"ש, ממשיכים כוחות הביטחון המצרים בימים האחרונים במלחמה בדאע"ש ואף רושמים הצלחות.

משרד הפנים המצרי הודיע ב-9 בנובמבר על חיסול מחבל בכיר של ארגון "אנצאר בית אלמקדס" שהינו השלוחה של דאע"ש בסיני, בשם אשרף עלי חסנין אלע'רבאלי שנהרג בקרבות יריות עם כוחות הביטחון של מצרים.

עפ"י ההודעה,אשרף אלע'רבאלי היה אחראי לניסיון ההתנקשות בגנרל מחמד אברהים, שר הפנים לשעבר, ברצח כמה קציני משטרה בכירים ובפגיעה בתיירים ובאנשי ביטחון מצרים.

העיתונות המצרית הבליטה את דבר חיסולו של אלע'רבאלי כדי להראות כי למשטר א-סיסי יש הצלחות במלחמה בטרור.

 

האופוזיציה מנסה לערער את יציבות המשטר

האופוזיציה המצרית שאותה מובילה תנועת "האחים המוסלמים", שהוצאה מחוץ לחוק, מנסה לנצל את אירוע התרסקות המטוס הרוסי בסיני כדי לערער את יציבות שלטונו של הנשיא א-סיסי הנחשב ללוחם נחוש באסלאם הקיצוני.

תנועת "האחים המוסלמים" פתחה במסע הסתה נרחב באמצעי התקשורת שלה וברשתות החברתיות, בשיתוף עם מפלגת "אל-נור" הסלפית, בנסיון להתסיס את הרחוב המצרי.

המסר החדש של הקמפיין נגד הנשיא א-סיסי הוא שהמצב במצרים יצא מכלל שליטה ומדינות העולם כמו ארה"ב, רוסיה, בריטניה וגרמניה אינן סומכות על מצב הביטחון במצרים ולכן הפסיקו את הטיסות אליה והחלו לפנות עשרות אלפי תיירים משטחה.

ג'מאל חשמת, אחד ממנהיגי "האחים המוסלמים" הגולה בטורקיה הודיע בסוף השבוע שעבר כי הצעד הזה הוא רק צעד מכין לקראת התערבות צבאית של מדינות המערב בחצי האי סיני.

המטרה של האופוזיציה המצרית היא לערער את יציבות שלטונו של א-סיסי, לפגוע בכלכלה המצרית ולהבריח את המשקיעים הזרים ממנה.

גורמי הביטחון המצרים מעריכים כי פעילות ההסתה של "האחים המוסלמים" מתואמת עם טורקיה וקטאר.

העיתון המצרי "אליום אלסאבע" דיווח ב9 בנובמבר מפי גורמי ביטחון מצרים כי בשבוע שעבר נערך בטורקיה מפגש של גורמים טורקים עם גורמים במנהיגות הגולה של תנועת "האחים המוסלמים", כדי לתכנן התססה של הרחוב המצרי בשיתוף עם מפלגת "אלנור" הסלפית, שנכשלה בשלב השני של הבחירות לפרלמנט, על רקע עדתי ופגיעה כביכול בבני העדה הקופטית במצרים.

עפ"י הדיווח המטרה היא להכשיל את הבחירות לפרלמנט המצרי ולעורר את הרחוב לקראת יום השנה למהפכה ב-25 בינואר 2016.

הקמפיין המתוכנן יטען שמשטרו של הנשיא א-סיסי מתנכל לבני העדה הקופטית שנהנו מביטחון  דווקא בתקופתו של הנשיא  המודח מחמד מורסי.

 

לסיכום:

משטרו של הנשיא א-סיסי נמצא במשבר קשה דווקא לאחר שהיו לו הישגים בתחום המלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני, השלמת פרוייקט תעלת סואץ החדשה, כינוס הוועידה הכלכלית הגדולה בשארם א-שייח', התחלת תהליך הבחירות לפרלמנט שמהווה את השלב האחרון ב"מפת הדרכים" שלו וההכרה הבינלאומית במנהיגותו  של א-סיסי כנשיא מצרים.

יש סימנים לכירסום במעמדו של הנשיא א-סיסי וירידה בפופולאריות שלו, בעיקר בגלל הצעדים שעשה להגביל את חופש העיתונות באמצעות החוק החדש למלחמה בטרור, אולם הוא עדיין נהנה מתמיכה איתנה של הצבא ונראה כי שלטונו נותר יציב למרות המשבר הקשה הפוקד את מצרים.

האתגר של א-סיסי יהיה עכשיו לשקם את האמון של מדינות המערב במצב הביטחוני במצרים, לסיים בהקדם את החקירה בנסיבות התרסקות המטוס הרוסי, להסיק את המסקנות הדרושות וליישמן במהירות גם אם הן יעידו על מחדל ביטחוני מצרי.

סביר להניח שבמקביל הוא יגביר את המאמצים להילחם בטרור ובמיוחד בשלוחה של ארגון דאע"ש באזור סיני המכונה "ווילאיאת סינאא" (מחוז סיני- בערבית).