עבור לתוכן העמוד
Menu

הגימיק החדש של מחמוד עבאס

לאחר "הפצצה" שהטיל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בנאומו האחרון בעצרת הכללית של האו"ם, שבו איים שלא למלא אחר התחייבויות הפלסטינים עפ"י הסכמי אוסלו, הוא שולף שפן חדש מהכובע. מחמוד עבאס מנסה להלך אימים על הנשיא אובאמה ועל ראש הממשלה נתניהו כי בידיו מנוף לחץ נוסף, לאחר שהנשיא אובאמה הודיע כי לא צפויה פריצת דרך מדינית […]

לאחר "הפצצה" שהטיל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בנאומו האחרון בעצרת הכללית של האו"ם, שבו איים שלא למלא אחר התחייבויות הפלסטינים עפ"י הסכמי אוסלו, הוא שולף שפן חדש מהכובע.

מחמוד עבאס מנסה להלך אימים על הנשיא אובאמה ועל ראש הממשלה נתניהו כי בידיו מנוף לחץ נוסף, לאחר שהנשיא אובאמה הודיע כי לא צפויה פריצת דרך מדינית בערוץ הישראלי-פלסטיני בשנה הקרובה.

במקביל לנסיעת ראש הממשלה נתניהו לוושינגטון לפגישה עם הנשיא האמריקני יוצא יו"ר הרש"פ לפגישה השבוע עם שני מנהיגים ערבים חשובים: נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי ומלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז, כדי להתייעץ עמם ביישום ההחלטות החדשות של הוועד הפועל של אש"ף.

חבר הועד הפועל של אש"ף, וואסף אבו יוסף, אמר לאתר "אלרסאלה" ב-7 בנובמבר כי "מחמוד עבאס יציג בפני מנהיגי ערב  את ההמלצות של אש"ף ותנועת פת"ח לגבי מהות הקשרים עם ישראל".

מחמוד עבאס חושש מלנקוט צעדים מדיניים נגד ישראל מבלי לוודא שהוא אכן מקבל תמיכה מדינית וכלכלית ומעין "מטריה" ממדינות ערב.

על הפרק הפעם החלטות הוועד הפועל של אש"ף שאימץ בשבוע שעבר את המלצות הוועדה המדינית שהקים אש"ף באחרונה ושקבעו:

  • ביטול הסכם אוסלו
  • קריאה לכינוס המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) כדי לדון בביטול ההכרה במדינת ישראל או לחלופין להתנות אותה בהכרה ישראלית במדינה פלסטינית בקווי 67.
  • להגיש הצעה למל"פ לפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי שישעה את חברות ישראל באו"ם עד להקמת מדינה פלסטינית.

 

על פי מקורות בוועד הפועל של אש"ף, יו"ר הרש"פ  מחמוד עבאס וד"ר סאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"ף, עדכנו כבר ב-24 באוקטובר את שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בהמלצות הוועדה המדינית של אש"ף בעת שנועדו עמו בבירת ירדן. לדברי המקורות, שר החוץ האמריקני קרי זעם וביקש מהם להמתין לתוצאות פגישתו של הנשיא אובאמה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מחמוד עבאס טען בפגישה כי ההנהגה הפלסטינית נמצאת במצב קשה מבחינת דעת הקהל הפלסטינית, וכי ארצות הברית נכשלה בהחזרת ראש הממשלה נתניהו לשולחן הדיונים ובהפעלת לחץ עליו לקבל את התנאים הפלסטינים לחידוש המשא ומתן.

אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"ף, אמר ב-7 בנובמבר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" כי הפלסטינים אינם תולים תקוות בתשובה האמריקנית לאחר הפגישה של הנשיא אובאמה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

נראה כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתוסכל מהמצב שאליו נקלעה הרש"פ והוא מחפש דרכים להיחלץ ממנו.

גל הטרור והאלימות המכונה "אינתיפאדת הסכינים"  לא השיג, עד כה, שום הישג מדיני למרות שנהרגו בו עד כה, עפ"י נתוני הפלסטינים, 78 אנשים ו2500 אחרים נפצעו.

דעת הקהל הפלסטינית בשטחים מקצינה. סקר דעת קהל שפירסם ב-6 בנובמבר מכון העולם הערבי למחקרים ופיתוח "אוראד", שמקום מושבו ברמאללה, קובע כי 64 אחוזים מהפלסטינים בשטחים תומכים בביטול הסכמי אוסלו והתיאום הביטחוני עם ישראל.

הגימיק החדש של מחמוד עבאס מעיד על מצוקתו, הוא חושש מלשבת בחיבוק ידים בזמן שראש ממשלת ישראל מתאם עמדות עם הנשיא האמריקני ומחפש תמיכה ערבית ובינלאומית לרעיונותיו החדשים. הוא יודע היטב כי מדינות ערב המתונות מתנגדות בתוקף ל"אינתיפאדת הסכינים" ולביטול הסכמי אוסלו וכי הוא לא יקבל תמיכה מהן לרעיונות האלה.

מדובר במהלך של יחסי ציבור וניסיון להסיח את דעת הקהל הפלסטינית מכיוון שמחמוד עבאס מבין כי "שבירת הכלים" עם ישראל רק תדרדר את מצבם של הפלסטינים והרש"פ עוד יותר וכי ביטול הסכמי אוסלו איננו אופציה מעשית מבחינת הרש"פ.