עבור לתוכן העמוד
Menu

האם חוק החרם בצרפת יוביל לחוק כלל אירופאי?

בית המשפט העליון לערעורים בצרפת-LA COUR DE CASSATION ,שהיא הערכאה הגבוהה ביותר במדינה, אישר סופית פסיקה חשובה הקובעת כי כל פעילות המיועדת להטלת חרם על ישראל היא פשע שנאה או בעליל אפליה. הפסיקה מבצעת הלכה למעשה  את סעיף 24 של חוק חופש העיתונות בצרפת שהתקבל לראשונה ב-29 ביולי 1881 ושעודכן בדצמבר 2004. החוק קובע עונש […]

בית המשפט העליון לערעורים בצרפת-LA COUR DE CASSATION ,שהיא הערכאה הגבוהה ביותר במדינה, אישר סופית פסיקה חשובה הקובעת כי כל פעילות המיועדת להטלת חרם על ישראל היא פשע שנאה או בעליל אפליה.

הפסיקה מבצעת הלכה למעשה  את סעיף 24 של חוק חופש העיתונות בצרפת שהתקבל לראשונה ב-29 ביולי 1881 ושעודכן בדצמבר 2004. החוק קובע עונש מאסר או קנס של 45 אלף אירו על אדם או ישות  "שמסיתים לאפליה, לשנאה או לאלימות כלפי אדם או קבוצה של אנשים על בסיס מוצא, השתייכות או אי השתייכות לקבוצה אתנית, אומה, גזע או דת".

הפסיקה הזאת באה אחרי שני מקרים בולטים  שקרו בסופרמקט ענק של רשת CARREFOUR  הממוקם קרוב לעיר  MULHOUSE שבדרום חבל אלזס שבצפון מזרח המדינה.

המקרה הראשון התרחש ב-26 בספטמבר 2009 כאשר פלשו למרכול עשרות פעילים של BDS לבושים חולצות שעליהן הכיתוב "תחי פלשתין" "החרימו את ישראל". הם חלקו עלונים שבהם נכתב כי קניית מוצרים מישראל משמעותה "הענקת לגיטימציה לפשעים שמבצעת ישראל ברצועת עזה", " ישראל רוצחת ילדים חפים מפשע" "רשת CARREFOUR משתפת פעולה".

למרות התלונות שהגישו ארגונים יהודים רשמיים בפני שלטונות צרפת, הדבר חזר על עצמו באותו מרכול ב-22 במאי 2010. בשני המקרים הם  התנהגו בוונדליזם, זרקו את כל המוצרים הישראלים על הרצפה  ורוקנו את כל  המדפים שהיו מרוכזים  במחלקה למוצרים כשרים מבלי שנעצרו על ידי המאבטחים. יש לציין שברוב המרכולים בצרפת קימת מחלקה כשרה וצנועה ליהודים כפי שקיימת  למוסלמים "מחלקת חאלל" שבחודשים האחרונים  התרחבה מאוד באלפי מוצרים. בימי החגים המוסלמים מדפי המרכולים מוצפים במוצרי חאלל.

בית משפט מקומי הרשיע בסוף את כל המעורבים בתכנון וביצוע המעשים וקנס אותם בסכום מצטבר של 12 אלף אירו.

זאת לא הפעם הראשונה שמורשעים  פעילים העוסקים בהסתה לשנאה ולאפליה. הארגון EURO-  PALESTINE  ניסה לא פעם אך לא הצליח להיכנס כמפלגה פוליטית בבחירות שהיו לפרלמנט הצרפתי ואף לבית הנבחרים האירופי. אתר האינטרנט של הארגון הפלשתיני-אירופי  מנהל זה כמה שנים מערכת תעמולה שקרית ונבזית נגד ישראל. גם הקומיקאי DIEUDONNE  הפעיל בארגון הפרו-פלשתיני הורשע כמה פעמים על הכחשת השואה, אימרות ובדיחות אנטישמיות, ועל הגל שעורר בקרב בני הנוער כאשר הפיץ תנועת יד שנקראת QUENELLE שהיא למעשה הצדעה הפוכה במועל יד.

למרות שתנועת ה-BDS היא בלתי חוקית בצרפת היא ממשיכה לקבל הנחיות  ממייסד התנועה עומאר ברגותי היושב בדרך כלל בלונדון. הוא טוען שהוא פועל במדינה דמוקרטית בה חופש הביטוי הפוליטי הוא אבסולוטי כמו חופש העיתונות. הוא מדגיש כי מותר לו על פי חוק למתוח ביקורת על מדיניות ממשלת ישראל.  הוא לא פעם קרה "להתנגד לישראל  בכל האמצעים  לרבות בהתנגדות אלימה וחמושה".

יש לציין כי ביוזמתו של חבר פרלמט צרפתי יהודי,  פייר ללוש, חבר במפלגה הרפובליקנית של הנשיא לשעבר סרקוזי, קיים מאז 2003 חוק הנושא את שמו והמרחיב את החוקים נגד הגזענות גם לאפליה של מדינות.

ראוי להזכיר כי ממשלות צרפת לדורותיהן  נכנעו בעבר לחרם הערבי ואף פורסמה רשימה מפורטת של חברות צרפתיות שהיו "קרבנות של החרם"… רוב החברות שהוחרמו היו בבעלות או בניהול של  יהודים. בתוך כך אין ספק כי החרם במישור הממשלתי כמו במישור הצבורי כדוגמת BDS פועל ממניעים אנטישמים סמויים וגלויים כאחד.

יש להפסיק את ממונם ועל השלטונות להוציא מחוץ לחוק כל תנועה או ארגון התומך בחרם גזעני.

ההחלטה האחרונה של בית המשפט העליון לערעורים היא בהחלט מעודדת ומוכיחה בצורה חד משמעית כי עידוד החרם נגד מדינת היהודים הוא פשע שנאה והסתה לאפליה. ראוי להדגיש כי ההחלטה החשובה הזאת לא זכתה לסיקור הולם בתקשורת הצרפתית ורק בעתוני הארץ היא זכתה לכותרות.

יש לברך את השופטים בפאריס ואת ארגון הגג של יהודי צרפת CRIF וכן את פעילותה של העמותה BNVCA ואת נשיאה סמי גוזלאן על פעילותם הנמרצת.  על המעקב היום יומי שפעיליה המסורים עורכים נגד כל נסיון מצד פעילים פרו-פלשתינים לעבור את החוקים הקיימים.

עתה ברור כי יש לפעול ביתר שאת במטרה שמדינות אחרות באירופה כמו אנגליה יאמצו את החוק הצרפתי. כל מי  שנלחם באנטישימיות ובגזענות מחויב לגנות את התופעה המכוערת של החרם וזאת בכל התחומים, הכלכליים, התרבותיים והאקדמאיים. יש לא רק להוקיעה אלא גם להעניש הרתעתית ובצורה חמורה כל נסיון להאדיר את החרם נגד ישראל.

אירופה היא מעצמה כלכלית חשובה אך במישור מדיניות החוץ והביטחון היא עדיין מקרטעת והשאלות החשובות והמכריעות בנושאי חוץ וביטחון מתקבלות למעשה על ידי שלוש מדינות: גרמניה, אנגליה וצרפת. עליהן לשמור עתה את הסטטוס קוו הקיים ולמנוע את החרמת ישראל ואת מוצריה ולעמוד איתן מול הלחצים המופעלים על ידי ארגונים ותנועות פרו-פלשתיניות הפועלות בקירבה. אפשר למתוח ביקורת נגד מדיניות ממשלת ישראל אבל אסור להחרים  מדינה דמוקרטית החברה באומות המאוחדות ובמקביל להאדיר את המדינה האיסלמית הזורעת הרג וטרור. הדיונים מעל כל במה, באמצעי התקשורת או בקמפוסים, הם חיונים להבנה טובה של העמדות והדיון האחרון שהיה בימים אלה באוניברסיטה הבריטית היוקרתית אוקספורד הוכיחו כי יש לישראל אוזן קשבת. העובדה שהטיעונים של פרופסור אלן דרשוביץ שכנעו יותר את הסטודנטים מאשר דברי הבלע והרהב של פעילי ה-BDS.
תנועה זו היא נגד כל תהליך של שלום, היא מסיתה נגד יהודים והיא מחבלת בזדון בכל מאמץ של פיוס בינינו לבין הפלשתינים.

יש להדגיש כי המשך פעולות הטרור של הפלשתינים בשטחים ובתוך המדינה עלול לגרום לפעולות הסתה ובפועל לאלימות נגד יהודים  גם באירופה. אין לשכוח כי כבר נהרגו יהודים במרכול כשר בפאריס ובבית ספר אוצר התורה שבעיר טולוז.

בתוך כך, על השלטונות להערך בעוד מועד ולפעול בדחיפות להסדרת  חוקי האכיפה והרתעה, ובלי רחמים להעמיד לדין את כל המסיתים .