עבור לתוכן העמוד
Menu

פגישת פוטין אסד- מפגן כוח משותף

בעוד מטוסי חיל האוויר הרוסי תוקפים את מעוזי ארגוני האופוזיציה בסוריה, זומן הנשיא בשאר אסד למוסקבה ב-20 באוקטובר לפגישה עם הנשיא פוטין. היה זה ביקורו הראשון של הנשיא אסד מחוץ לגבולות רוסיה לאחר יותר מארבע שנים בהן נאלץ להישאר בארצו בגלל מלחמת האזרחים. יש להניח שהרוסים תיאמו את יציאתו של בשאר אסד במטוס מסוריה עם […]

בעוד מטוסי חיל האוויר הרוסי תוקפים את מעוזי ארגוני האופוזיציה בסוריה, זומן הנשיא בשאר אסד למוסקבה ב-20 באוקטובר לפגישה עם הנשיא פוטין. היה זה ביקורו הראשון של הנשיא אסד מחוץ לגבולות רוסיה לאחר יותר מארבע שנים בהן נאלץ להישאר בארצו בגלל מלחמת האזרחים.

יש להניח שהרוסים תיאמו את יציאתו של בשאר אסד במטוס מסוריה עם ארצות הברית כדי להבטיח את הגעתו בשלום למוסקבה. עפ"י ההודעה הרשמית של הקרמלין הביקור נערך כתוצאה מהזמנה אישית של הנשיא פוטין.

הנשיא אסד יצא לביקור מדיני מחוץ לארצו וחזר אליה בשלום, למגינת ליבם של כל אויביו. ראש ממשלת טורקיה אחמד דאוטולו הגיב על ביקורו ברוסיה ואמר: "אני מקווה שהוא יישאר שם ולא ישוב לדמשק".

פרסום הביקור המפתיע באמצעי התקשורת נועד להעביר מסר רוסי חד משמעי למדינות העולם כי רוסיה תומכת ללא עוררין בנשיא בשאר אסד. בפועל, בשאר אסד זומן לתיאום עמדות עם הנשיא פוטין בנושא מציאת פיתרון מדיני למלחמת האזרחים בסוריה. נראה כי הנשיא פוטין מבין כי לא ניתן להסתמך רק על האופציה הצבאית בסוריה והוא רוצה לקדם בקרוב הצעה שתזכה לתמיכת כל הצדדים המעורבים במשבר בסוריה לקראת פיתרון מדיני למלחמת האזרחים העקובה מדם.

פוטין רוצה לגבש ולחדד את המתווה שנדון בועידות ז'נווה 1 ו 2  שעסקו במציאת פיתרון למצב בסוריה. על הפרק עומדת בעיקר השאלה מה יקרה בתקופת המעבר בסוריה עד לעריכת בחירות לנשיאות, כמה זמן היא תימשך ומה יהיה אופיה.

רוסיה עומדת בתוקף על כך שבשאר אסד יישאר בתקופה הזו על כסאו כנשיא. יש להניח שחלק גדול מפגישתו עם בשאר אסד עסק בנושא הזה.

משוואת הכוחות בסוריה השתנתה לטובתו של בשאר אסד בעקבות המעורבות הצבאית המסיבית של רוסיה בארצו והסיוע האווירי שהיא נותנת לו בהפצצת מעוזי המורדים. בימים האחרונים נהרגו כבר כמה חיילים רוסים באזור לאד'קיה. הנשיא פוטין אינו מתכוון להפסיד במערכה הצבאית לאחר שהטיל את כל כובד משקלה של רוסיה למען הצלתו של בשאר אסד, במקביל הוא מנסה גם את האפיק המדיני.

פגישת פוטין-אסד במוסקבה הייתה מפגן כוח משותף כנגד כל אויביו של בשאר אסד. בשאר אסד שומר כהרגלו על קור רוח אישי ומדיני. מעניין אם הביקור הזה ברוסיה יהווה תקדים והנשיא אסד יחדש מעת עתה ביקוריו בחו"ל. מסקרן יהיה לדעת איזו מדינה תעז להזמינו לביקור אצלה אם בכלל.

בכל מקרה, רוסיה ממשיכה לשדר את המסר כי היא נלחמת בדאע"ש ובארגונים הג'יהאדיסטים. עפ"י נתונים שמסר הקרמלין חיל האוויר הרוסי תקף בסוריה עד כה יותר מ500 יעדים שונים של ארגוני האופוזיציה הסורית. הנשיא פוטין קושר בין המלחמה של רוסיה בסוריה נגד האסלאם הג'יהאדיסטי לבין מלחמתה בשטחה נגד האסלאם הקיצוני, השבוע פרסמה רוסיה נתונים כי היא סיכלה 20 פעולות חבלה בצפון הקווקז, הרגה 112 חמושים ועצרה 560 פעילים אסלאמים קיצונים.

בנאום שנשא הנשיא פוטין ב-21 באוקטובר בפני ראשי הצבא הרוסי הוא אמר כי "חשוב מאוד לגלות את הקשרים בין החמושים הרוסים לקבוצות הטרור הבינלאומיות ומי תומך בהם".